ابن رشد: فلسفه و زمانه او
وي‌ در 520/1126 م‌ در شهر قُرطبه‌ در اندلس‌ زاده‌ شد. پدربزرگ‌ و پدرش‌ هر دو از فقيهان‌ و عالمان‌ نامدار و بلندپايه‌ي‌ زمان‌ خود بوده‌اند. پدربزرگش‌...
يکشنبه، 4 دی 1390
برهان امکان ابن سینا از منظر فیلسوفان غربی
مسأله ی اثبات وجود باری تعالی از مسائلی است که از زمان تولد فلسفه تا حال مورد توجه فیلسوفان اسلامی و یا غربی بوده است. تلاش فیلسوفان در ایجاد...
دوشنبه، 11 مهر 1390
بساطت واجب الوجود در فلسفه‌ی ابن سینا (3)
پس از نفی حد از واجب تعالی، به دلیل نداشتن جنس و فصل، فخر رازی می گوید: این مطلب هنگامی درست است که حد، تنها از جنس و فصل به دست آید؛ ولی اگر...
شنبه، 22 مرداد 1390
بساطت واجب الوجود در فلسفه‌ی ابن سینا (2)
پیشاپیش یادآوری دو نکته خالی از فایده نیست: نخست اینکه مراد از ماهیت در اینجا،‌ معنای خاص ماهیت، یعنی «ما یقال فی جواب ماهو» می باشد که در موجودات...
شنبه، 22 مرداد 1390
بساطت واجب الوجود در فلسفه‌ی ابن سینا (1)
بساطت ذات واجب - که در فلسفه با همین نام، و در کلام با نام «توحید احدی» از آن یاد می شود - از مباحث مهم الهیات بالمعنی الاخص است. نفی ترکیب از...
شنبه، 22 مرداد 1390
سيري در انديشه هاي علم النفس ارسطو، ابن سينا و دکارت (3)
در اين بخش، سخن از اين خواهيم راند که حالاتي همچون خشم و اندوه، شادي، ترس، تخيل و... که در انسان پديدار مي شود تنها منتسب به نفس است يا اينکه...
شنبه، 22 مرداد 1390
سيري در انديشه هاي علم النفسي ارسطو، ابن سينا و دکارت(1)
مباحث علم النفس فلسفي در ميان ساير مسائل فلسفي جايگاه ويژه اي دارد که اهميت آن با توجه به نتايجي که در ساير حوزه هاي فلسفي و اعتقادي دارد بر...
شنبه، 22 مرداد 1390
سيري در انديشه هاي علم النفس ارسطو، ابن سينا و دکارت (2)
ارسطو نفس را يکي از اقسام جوهر معين صورت مي انگارد (1) که در بدن حلول کرده و به آن فعليت مي دهد و به تعبير خود او، نفس ماهيت جسمي است که داراي...
شنبه، 22 مرداد 1390
متافيزيك ابن سينا
متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان "شفا" در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا "مشتق شدن همه چيز از هستي لازم"، ابديت هستي...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
ظهور فلسفه مشاء و اسماعیلیان و منتقدان آنها
فلسفه مشایی با ابن سینا به اوج کمال رسید. شیخ الرئیس ابوعلی سینا که هموطنان وی حجة الحق لقبش داده اند، بزرگ ترین دانشمند ایران و سرآمد فلاسفه...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
متافيزيك ابن سينا
متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان "شفا" در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا "مشتق شدن همه چيز از هستي لازم"، ابديت هستي...
پنجشنبه، 15 ارديبهشت 1390
مبانی مابعدالطبیعه فارابی
تعالیم مابعدالطبیعی فارابی برای محققین امروزی دارای پیچیدگی ها و دشواری های خاصی است. این امر نه تنها به دلیل انتساب آثار فوق الاشاره به او که...
شنبه، 27 فروردين 1390
نگاهی به هستی شناسی و معرفت شناسی ابن سینا
هرچند در زبان پارسی آثاری موجودند كه به شرح زندگی و آرای حكیم و فیلسوف معروف ایرانی ابن سینا سخن پرداخته اند، اما خواندن رویكرد و نگاه غربیان...
شنبه، 27 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (3)
بررسي آثار فلسفي ارسطو اين مطلب را بدست مي‌دهد كه ارسطو اصول فلسفي خود را بر اصل تمايز ماده و صورت بنيان نهاده است. او در آثار فلسفي خود از وجود...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (4)
با توجه به بررسي تاريخي و تحليلي كه از دو اصل بنيادين «ماده و صورت» و وجود و ماهيت در آثار ارسطو و ابن‌سينا بعمل آمده مي‌توان وجوه اشتراك و افتراق...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (1)
ارسطو با تحليل ابتدايي از اشياء مادي، به اين نتيجه رسيد كه اشياء نه از يك جزء بلكه از دو جزء تشكيل شده اند، يكي ماده و دوم صورت، ماده يا هيولي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
بررسي تطبيقي اصل بنيادين در فلسفه ارسطو و ابن‌سينا (2)
پس از نگاه اجمالي به فلسفه‌هاي عصر يوناني مي‌توانيم آنها را به سه دسته تقسيم كنيم: اول؛ فلسفه طبيعي كه توسط طالس و ديگر فلاسفه نخستين مثل آناكسيمندر...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
مقايسه تطبيقي برخي مباني نظامهاي فلسفي(سينوي، رشدي و صدرايي) (8)
در اينجا ضمن توضيح رأي ابن سينا در مورد نحوه صدور كثرت از وحدت و قاعده الواحد به بررسي و پاسخ اشكالات و انتقادات ابن رشد توجه مي‌شود. به نظر...
شنبه، 20 فروردين 1390
مقايسه تطبيقي برخي مباني نظامهاي فلسفي(سينوي، رشدي و صدرايي) (9)
تأثيري را كه حكمت متعاليه در بحث قاعده‌الواحد و پيدايش كثرت از وحدت داشته، حداقل در سه ناحيه ميتوان عنوان نمود: الف) تلاش در حلّ مشكل مربوط...
شنبه، 20 فروردين 1390
مقايسه تطبيقي برخي مباني نظامهاي فلسفي(سينوي، رشدي و صدرايي) (7)
قاعده الواحد از مواردي است كه ابن رشد آن را دستمايه حمله و نقّادي شديد به ابن سينا و فارابي قرار داده و در عين حال خودش برخوردي دوگانه با آن...
شنبه، 20 فروردين 1390