تطبيق صحيح و مقبول آيات قرآن
دانشمندان و مفسران فِرَق اسلامي، اجمالاً به اين امر معترفند که آياتي از قرآن کريم در شأن علي و اهل بيت (عليهم السلام) نازل شده است، مانند: آيه...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
آگاهان به تأويل قرآن
بعد از حق تعالي، که مبدأ علم کتاب است، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اولين و سزاوارترين فرد در شناخت تأويل قرآن است. علاوه بر اين که تمام...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
ادله ي تطبيق قرآن بر اهل بيت (ع)
« جري و تطبيق » عبارت است از انطباق الفاظ و آيات قرآن بر مصاديقي غير از آنچه آيات درباره ي آن ها نازل شده است و در اين جا مراد، انطباق الفاظ...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
عوامل مؤثر در فهم تأويل قرآن
اولين عامل در فهم تأويل، آشنايي به زبان و سبک بيان قرآن است. خداوند، کساني را به پيامبري مبعوث کرده است که به زبان مردم سخن مي گفته اند و پيامبر...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
سير تنزيل و تأويل قرآن
قرآن کريم داراي دو وجه است: از اين دو وجه، گاهي به عنوان ظاهر و باطن، گاهي حد و مطلع و گاهي تنزيل و تأويل نام برده شده است. اين سه تعبير، تقريباً...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
عدم اختصاص علم تأويل به خداوند
آيا غير از خداوند، انسان ها نيز بر تأويل قرآن واقفند يا خير؟ خصوصاً با توجه به اين که وقف بر « الله » در آيه ي « وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
معناشناسي ظاهر و باطن قرآن در اخبار
در کتب شيعه و اهل سنت، رواياتي آمده است به اين مضمون که: قرآن داراي ظاهر و باطن و حَدّ و مَطْلَع است. در اين بخش، ضمن نقل اين دسته از روايات،...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
گروه ها و سبک هاي تأويلي در ميان مسلمانان
مراد از جريان هاي تأويلي، جرياناتي است که در تأويل قرآن، راه و روش اشتباهي را در پيش گرفته و الفاظ و آيات قرآن را بر اموري که با عقل و شرع مخالف...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
« تأويل » در قرآن و « تأويل قرآن »
کاربرد واژه ي تأويل در آيات قرآن کريم، انگيزه اي براي بحث هاي گسترده درباره ي « تأويل » و به ويژه « تأويل قرآن » شده است. اين واژه در قرآن، هفده...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
تأويل در لغت و اصطلاح
جهت روشن شدن معناي تأويل و سير تحول آن، اين واژه را در کتب لغت به ترتيب تاريخي مورد بررسي قرار مي دهيم.
سه‌شنبه، 16 دی 1393
تأويل در تفسير منسوب به امام صادق (ع)
درباره ي صحت انتساب تفسيري که ذيل عنوان « تفسير جعفر الصادق » در کتاب حقائق التفسير ابوعبدالرحمن سُلَمي آمده نظرات گوناگوني ابراز شده است. گويا...
دوشنبه، 19 آبان 1393
آيا تأويل قرآن را فقط خداوند مي داند؟
به اين سؤال که از همان عصر نزول وحي براي مسلمانان مطرح شد، دو پاسخ داده شده است. اکثر اهل سنت برآنند که تأويل قرآن يعني معناي حقايق دشوار و باطني...
يکشنبه، 9 شهريور 1393
نگاهي به تأويل
تأويل از کلمات کليدي قرآن و همچنين از اصطلاحات علوم قرآني است که در حوزه ي علم حديث و حکمت و عرفان و علوم بلاغي و ادبي هم کاربرد دارد. تأويل...
يکشنبه، 19 مرداد 1393
علامه طباطبایی و تأویل
تأویل از واژه هایی است که در علوم قرآن و تفسیر و نیز در حدیث، اصول فقه، کلام و فلسفه و عرفان به کار رفته است. از دیر باز این واژه بحث برانگیز...
جمعه، 12 آبان 1391
اصول و ضوابط تأویل از دیدگاه ملاصدرا
مسأله تأویل، از زمره مباحث مهم قرآنی و تفسیری است که در عین حال دارای سویه های فلسفی، کلامی و عرفانی نیز می باشد؛ چون عموم فلاسفه، متکلمان و...
جمعه، 12 آبان 1391
موضوع مبانی تأویل عرفانی(4)
جناب کاشانی بعد از اینکه به تفاوت میان تفسیر و تأویل می پردازد کتاب ارزشمند تأویلات را –نه تفسیر- بلکه ارائه الگوی «تأویل» برای اهل ذوق می داند.
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
موضوع مبانی تأویل عرفانی(3)
متصوفه و عرفا با توجه به مخالفت هایی که توسط متکلمان و فقهاء نسبت به آنان صورت می گرفت و بعضاً آنان را به کفر و زندقه متهم کرده و به بهانه های...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
موضوع مبانی تأویل عرفانی(2)
حال جای آن است که نظری دقیق به نسبت این دو اصطلاح مهم حوزه علوم قرآنی افکنده و وجوه اشتراک و افتراق آنها را مشخص نمائیم:
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
موضوع مبانی تأویل عرفانی(1)
در این مقاله پس از مقدمه ای بر تفسیر و تأویل، به معرفی و توضیح این دو اصطلاح کلیدی، تبیین جایگاه هر کدام و نیز وجوه اشتراک و افتراق آنها پرداخته...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
درآمدی بر گرایش تفسیر عرفانی(1)
مفسران در گرایش تفسیر عرفانی معتقدند براساس مبانی سیر و سلوک عرفانی و الهامات الهی به تفسیر باطن قرآن می پردازند. مبانی این تفسیر
چهارشنبه، 18 مرداد 1391