بازخواني براهين قرآني عصمت در قرون نخستين(4)
براساس مطالعات تاريخي و آثار مکتوب موجود، نخستين بار آيه اولي الامر، به وسيله مرحوم ابوالصلاح حلبي براي اثبات عصمت ائمه اطهار(ع) مورد استفاده...
شنبه، 1 مرداد 1390
بازخواني براهين قرآني عصمت در قرون نخستين(3)
هشام بن حکم، نخستين کسي است که در قرن دوم هجري براي اثبات عصمت امام(ع) به آيه ي ابتلا تمسک کرده است. پس از وي، سيد مرتضي و شيخ طوسي نيز به آن...
شنبه، 1 مرداد 1390
بازخواني براهين قرآني عصمت در قرون نخستين(2)
«يا أيُّها الَّذين آمنوا اتَّقوالله و کونوا مع الصَّادقين»(توبه: 119) از جمله آياتي که متکلمان پنج قرن نخست هجري به آن استناد کرده اند، آيه صادقين...
شنبه، 1 مرداد 1390
بازخواني براهين قرآني عصمت در قرون نخستين(1)
نوشتار حاضر با رويکرد تحليلي، به بازخواني و بررسي نقلي رايج متکلمان اماميه در پنج قرن نخست هجري درباره ي عصمت امام(ع) مي پردازد. از آنجا که بيشتر...
شنبه، 1 مرداد 1390
عصمت ائمه اهل بيت (ع) از ديدگاه عقل و نقل
هر چند كه مقاله ذيل در پاسخ به ادعاهاى سيد حسن مدرسى طباطبائى در كتاب «مكتب در فرايند تكامل» مبنى بر «پشنهاد عصمت توسط هشام بن حكم» نگاشته شده...
سه‌شنبه، 28 تير 1390
مناسبات و روابط امامان (ع)با قدرت هاي فاسد زمان (2)
منسبات امام موسي بن جعفر (ع) در رو در رويي ايشان با خلفاي جور زمان خودشان نكته ي بلند و مهمي است كه شايد بتوان گفت حساس ترين و مهم ترين و صريح...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
مناسبات و روابط امامان (ع)با قدرت هاي فاسد زمان (3)
امام سجاد (ع)، در مواقف چندي، مردم را به پذيرش امامت خويش فراخواند. در بسياري از گفته ها و تقريراتي كه بيان فرموده مثلاً در جمع مردم مدينه: «نحن...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
مناسبات و روابط امامان (ع)با قدرت هاي فاسد زمان (1)
دراين بخش از نوشتار، به نوع مناسبات و روابط امامان (ع) با قدرت هاي فاسدوحكومت هاي جور وغصب پرداخته شده است، به اين گونه كه امامان شيعه (ع)، هرگز...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
پنجمين دوره تاريخي امامت(2)
باور مهدويت، باوري اميد آفرين مي باشد. زيرا براي بشر اين باور كه او مي آيد و جهاني آكنده از عدل و داد را برپا مي دارد، شور آفرين و اميد بخش است...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
پنجمين دوره تاريخي امامت(3)
«من، فقط يك جمله در باب انتظار عرض مي كنم.اين كه در روايات ما وارد شده است كه افضل اعمال امت من انتظار فرج است، يعني چه؟مگر انتظار چيست؟انتظارظهور...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
پنجمين دوره تاريخي امامت(1)
اشاره شد كه امام عسكري(ع)،شرايط را براي ورود به دوره ي غيبت فراهم ساختند، كه با شهادت آن امام بزرگوار (ع)،شيعه عملاً به دوره ي غيبت وارد گرديد.غيبت...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
چيستي و مفهوم امامت
در اين بخش به مفهوم امامت به مثابه اصلي بنيادي در فلسفه ي سياسي شيعه پرداخته شده كه به معناي پيشوايي و رهبري امت اسلامي تفسير شده است.امامان...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(5)
«مرحله ي سوم از دوران دوم، شامل زندگي پربار امام صادق (ع) مي شود، كه اين مقطع هم از مقاطع مهم و حساس و سرنوشت ساز تاريخ اسلامي و به خصوص شيعي...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(6)
«اين نيز، يك خط روشن در زندگي امام صادق(ع)است؛ به شكلي متمايزتر و صريح تر و صحيح تر از آن چه در زندگي ديگر امامان (ع) مي توان ديد، تا آن جا كه...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(4)
چنان كه در آغاز تقسيم بندي تاريخ زندگي امامان (ع) مورد اشاره قرار گرفت، دوران دوم تاريخ امامت از امام سجاد (ع)آغاز مي شود و تا نيمه ي دوران حيات...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(3)
«از مجموع بيانات وموضع گيري هاي سياسي،اجتماعي و تاريخي امام سجاد(ع) به دست مي آيد كه امام سجاد(ع) چند هدف مهم را در دوران امامت خودشان مورد توجه...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(2)
امام سجاد (ع) دست به يك كار مهم استراتژيك زدند، يعني كادرسازي تشكيلاتي. در كتاب شريف تحف العقول، چند فقره كلام طويل از امام سجاد (ع) نقل شده...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
دومين دوره ي تاريخي امامت(1)
اين دوره، پس از واقعه ي كربلا، با امامت امام سجاد (ع) آغاز مي گردد و دوران نوراني امام باقر وامام صادق (ع) شامل مي گردد. دوران امام سجاد (ع)،...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
استراتژي واحد امامت (3)
درسلسله اهداف استراتژيك جريان امامت به مسأله ي حكومت اسلامي برمي خوريم كه آن بزرگواران (ع) به طور كلي در خط سير مبارزاتي خودشان، مسأله ي حكومت...
سه‌شنبه، 21 تير 1390
استراتژي واحد امامت (2)
حركت مستمر امامت به لحاظ تاريخي و وقايعي كه در تاريخ درخشان 260 ساله روي داده است، حركتي سياسي بوده است؛گرچه شامل حركت هاي علمي، فرهنگي و اعتقادي...
سه‌شنبه، 21 تير 1390