يزيد توبه کرده است!
تاريخ گواهي مي دهد که يزيد از خطاي خود در کشتن نوه ي پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله و سلم) توبه و اظهار اندوه نموده است، بنابراين نبايد مورد...
شنبه، 18 بهمن 1393
کربلا و غلبه ي جنود عقل بر جنود جهل (2)
قرآن درباره ي هدف بعثت پيامبر اسلام مي فرمايد: « هو الذي بعث في الاميين رسولاً منهم يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه ». (1)...
جمعه، 17 بهمن 1393
لقب ثارالله از نگاه عرفاني
واژه « ثار » هم به معناي خونخواهي آمده است و هم به معناي خون. اگر « ثارالله » به خون خدا معنا شود، بايد مصحح چنين اطلاقي را يکي از احتمالات زير...
جمعه، 17 بهمن 1393
کربلا و غلبه ي جنود عقل بر جنود جهل (1)
در روايتي از امام صادق (عليه السّلام) خواندم که براي عقل و جهل سربازاني است، آيا درست است که در تحليل حادثه ي عاشورا گفته شود جنود عقل بر جنود...
جمعه، 17 بهمن 1393
فلسفه گريه و عزاداري شيعه براي اهل بيت (ع)
گريه از دو بخش ظاهر و باطن تشکيل شده است، باطن آن همان تأثرات روحي و عاطفي است که با حصول آن در انسان فعاليت هايي در مغز پديد مي آيد و بعد از...
جمعه، 17 بهمن 1393
شناخت خدا از نگاه عرفاني امام حسين (ع)
امام حسين (عليه السّلام) در ذيل دعاي عرفه مي فرمايد: توجه به آثار باعث دوري انسان از خدا مي شود، آيا اين مي تواند معناي درستي داشته باشد؟ از...
جمعه، 17 بهمن 1393
فطرس ملک و پناه بردن به گهواره ي امام حسين (ع)
فرشتگان مجردند؛ يعني جسم ندارند و از آثار جسماني به دورند، از اين جهت، براي آنان بال و پَرِ پرواز تصور نمي شود. علاوه بر اين، آن گونه که قرآن...
جمعه، 17 بهمن 1393
خلقت انور پيامبر (ص) و ائمه (ع) قبل از اجسام آنان
گاهي گفته مي شود که انوار ائمه (عليهم السّلام) قبل از خلقت جسم آنان وجود داشته است و انبياي الهي به انوار آنان توسل مي جستند، آيا چنين مطالبي...
جمعه، 17 بهمن 1393
زيارت عاشورا و لعن همه ي بني اميه
بدون شک درحادثه کربلا بني اميه نقش اصلي را ايفا کرده اند، از اين جهت آناني که در اين جنايت حضور داشته اند سزاوار لعن هستند، اما چرا در زيارت...
جمعه، 17 بهمن 1393
جبر و اختيار در حادثه ي کربلا
آيا يزيد و امام حسين (عليه السّلام) مجبور نبودند که بر طبق آنچه در علم الهي براي آنان مقدر شده بود، رفتار نمايند، بر اين اساس چه سرزنشي بر يزيد...
جمعه، 17 بهمن 1393
جواز عزاداري و نوحه سرايي براي اهل بيت (ع)
آيا متون ديني برگزاري مراسم عزا براي امام حسين (عليه السّلام) را تأئيد مي کند؟ آيا عزاداري مخالفت ورزيدن با قضا و قدر الهي نيست؟
جمعه، 17 بهمن 1393
جايگاه عشق و عقل در شخصيت امام حسين (ع) (1)
آيا در تحليل شخصيت امام حسين (عليه السّلام)، بايد آن حضرت را عاقل دانست يا عاشق؟ آيا عاشق بودن به معناي عاقل نبودن است؟ آيا نهضت امام رفتاري...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
جايگاه عشق و عقل در شخصيت امام حسين (ع) (2)
برگرديم به اصل بحث که آيا امام (عليه السّلام) شخصيت عقلاني داشت يا رباني؟ و آيا کار امام حسين (عليه السّلام) در کربلا عاشقانه بود يا عاقلانه؟!،...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
تحليلي از شخصيت و قيام امام حسين (ع) (3)
انديشه ي مقصر جلوه دادن شيعيان و دلايلي که در اين باره اقامه شد از جهاتي قابل نقد است؛ زيرا اولاً: نقشه ي شهادت سيد الشهدا (عليه السّلام) در...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
تحليلي از شخصيت و قيام امام حسين (ع) (1)
آيا واقعاً آن گونه که گفته مي شود معاويه و يزيد صاحب رذايل و امام حسين (عليه السّلام) صاحب آن همه فضايل بوده اند و آيا به راستي دامن يزيد به...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
تحليلي از شخصيت و قيام امام حسين (ع) (2)
تاريخ گزارش کرده است که معاويه براي انجام حج به حجاز سفر نمود. در جلسه اي که امام (عليه السّلام) و ديگر مخالفانِ جانشيني يزيد حضور داشتند، معاويه...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
برتري امام حسين (ع) بر امامان ديگر (ع) (1)
چرا به امام حسين (عليه السّلام) و مصائبش اهميت بيشتري داده مي شود؟ آيا امام حسين (عليه السّلام) بالاتر از پيامبران و ساير امامان بوده است؟ آيا...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
برتري امام حسين (ع) بر امامان ديگر (ع) (2)
در برخي از منابع ديني اين برتري براي حضرت علي (عليه السّلام) قرار داده شده است. در زير به تعدادي از اين متون اشاره مي شود:
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
امام حسين (ع) شخصيت اسطوره اي
آيا اثبات توانايي هاي فرابشري براي ائمه (عليهم السّلام) به ويژه امام حسين (عليه السّلام) و دامن زدن به حوادثي مانند گريه ي آسمان در شهادت آن...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393
بداء و تقديرات غير حتمي
من شنيدم که حضرت علي (عليه السّلام) فرموده: فرج آل محمد در سال هفتاد است، اما امام صادق (عليه السّلام) فرموده است: چون امام حسين (عليه السّلام)...
پنجشنبه، 16 بهمن 1393