بر اساس رمان "نیمه غایب" : نیمه ناگفته رمان،تمام وسعت فیلمنامه
فرهاد،فرزند یک خانواده بازاری و سنتی پس از قبولی در رشته معماری دانشگاه با سیمیندخت، دختر یک خانواده عالی رتبه آشنا می شود. فرهاد تلاش می کند...
شنبه، 12 اسفند 1391
اصول فیلمنامه نویسی:جوهره ، ساختار، سبک (18)
حال که امروزدرباره ساختاراصلی اثرمطالبی خواندیم ، بد نیست که به موضوع زیرساختار(یا ساختارفرعی )یا همان عناصری که به دراماتیزه شدن قصه کمک می...
شنبه، 12 اسفند 1391
تاریخچه مردگان
براساس داستان کوتاه پیش رو ، یک فیلم سینمایی درسال (2005)ساخته شد با همین نام تاریخچه مردگان.این داستان که کوین بروکمیر نویسنده جوان و تحسین...
شنبه، 12 اسفند 1391
گفت و گو با دیوید بنیوف نیویورک درصبح حادثه
دیوید بنیوف ، هم رمان نویس و هم فیلمنامه نویس.البته او بیشتردرحوزه ادبیات کارکرده.او این شانس را داشته که خود رمانش را به فیلمنامه تبدیل کند.هرچند...
شنبه، 12 اسفند 1391
نگاهی به فیلمنامه «ساعت بیست و پنجم»:همه ما نشستیم و خود ویرانگری او را نظاره کردیم
مانتی بروگان جوانی نیویورکی است که درآغاز، سگی را که به شدت کتک خورده ، نجات می دهد.او فروشنده مواد مخدر است و دوستانی دارد که با آنها حرف می...
شنبه، 12 اسفند 1391
نگاهی به فیلمنامه «رودمیستیک» : جبرو سرنوشت
جیمی ، شان و دیو، سه دوست دوران نوجوانی ، پس از بیست و پنج سال دوباره به یکدیگر پیوند می خورند.دختر جیمی کشته می شود و همان شب دیو، خون آلود...
شنبه، 12 اسفند 1391
تحلیلی بر فیلمنامه مصائب مسیح :چون بره ای راهی مسلخ
فیلمنامه نویسان:بندیکت فیتس جرالد و مل گیبسون ، کارگردان:مل گیبسون ، بازیگران:جیمز کاویزل ، مونیکا بلوچی ، کلادیا گرینی ، محصول (2004)، آمریکا.
شنبه، 12 اسفند 1391
سینمای جهان سیناپس
فیلمنامه نویس:کن کافمن(براساس رمان آخرین سوار نوشته توماس ایدسون )، کارگردان :ران هاوارد ، مدیر فیلمبرداری :سالواتور توتینو ، تدوین:دان هانلی...
شنبه، 12 اسفند 1391
نمایش مراسم آیینی (نماز) و اقتضائات زیبایی شناختی تلویزیون
رسانه رادیو و تلویزیون را می توان به اعتبار انواع و قالب های برنامه سازی به برنامه های نمایشی(fiction) فیلم سینمایی، سریال، تئاتر و... .،- و...
شنبه، 5 اسفند 1391
مقدمه ای بر تصویر شناسی در سینما و تلویزیون
یکی از تعاریف زبان عبارتست از مجموعه ای از نشانه ها و رمزهایی که موجد ارتباط بین انسانهاست. با این تعریف، تصویر نیز یک زبان است زیرا مجموعه ای...
شنبه، 5 اسفند 1391
معرفت شناسی واسطه های سنتی تبلیغ و رسانه های مدرن
واقعیت این است که پیشرفت رسانه های ارتباطی در رهگذر رشد تکنولوژی، قابلیت های جدید بلاغی را فراهم آورده، ضمن آنکه واسطه های سنتی تبلیغ دینی را...
شنبه، 5 اسفند 1391
ماهیت زیبایی شناسی تلویزیون و سینما
به یک اعتبار می توان از سه منظر کلی به رسانه تلویزیون به مثابه یک مقوله ارتباطی و رسانه ای پرداخت که عبارتست از:
شنبه، 5 اسفند 1391
فیلمنامه چیست؟
نظریه تصویر در فیلم از هنگام شکل گیری ایده و سناریو آغاز می شود. از آنجائیکه داستان فیلم با تصویر نامه متنی است که برای برگردان به تصویر نوشته...
جمعه، 4 اسفند 1391
جوهر تلویزیون و سینما چیست؟
براساس نظر منطقیون، خصوصیت ذاتی غیرقابل انفکاک از شیء است. با نفی خاصیت جوهری و ذاتی، شی نیز معدوم می گردد. در سینما و تلویزیون خصوصیت و یا خصایص...
جمعه، 4 اسفند 1391
تفاوت نگاه کردن(Look) و دیدن(See)
برای ساخت تصویر و همچنین درک و لذت از آن لازم است درست دیدن و خوب دیدن را فرا گرفت و تمرین کرد. عمل دیدن، واکنشی در مقابل نور است. تا اینجای...
جمعه، 4 اسفند 1391
تصویر زبان فیلم است
تصویر مهم ترین مشخصه زبان فیلم و سینما و حتی تلویزیون است پس با توجه به اهمیت تصویر در فیلم باید تصویر فیلمیک یا متحرک را شناخت و مکانیزم های...
جمعه، 4 اسفند 1391
ایجاد تنش دراماتیک در فیلم از طریق تصویر
ویژگی اساسی یک تصویر سینمایی در قابلیت ایجاد تنش دراماتیک یا انتظار آفرینی نهفته است. یکی از راههای مهم ایجاد تنش دراماتیک در فیلم، بکارگیری...
جمعه، 4 اسفند 1391
نفوذ معنویت عصر نوین در رسانه ها
عصر نوین که در ابتدا یک جنبش به نظر می رسید، دیری نپایید که به بستر پیدایش و رشد هزاران جنبش معنوی تبدیل شد. جنبش های عصر نوین، به دنبال اهدافی...
سه‌شنبه، 1 اسفند 1391
بهاییان و رسانه
بهاییان پیش از انقلاب اسلامی، در سطوح بالای نظام پهلوی نفوذ داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آنها...
سه‌شنبه، 1 اسفند 1391
رسانه و جنبش‌های نوپدید دینی
آنچه در این مقاله می آید، اشاره ای به نقش رسانه ها در قبال جنبش های نوپدید دینی است. فضای مجازی، بیشترین نقش را در تبلیغ جنبش ها و فرقه های نوظهور...
سه‌شنبه، 1 اسفند 1391