معرفي شخصيت: انگيزه ها
در قسمت قبل به معرفي شخصيت در فيلمنامه و ابعاد مختلف آن اعم از بعد خصوصي، شخصي و حرفه اي پرداختيم. در اين قسمت سعي مي كنيم توضيح مختصري از انگيزه...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
قطره اشكي در سكوت
مهم ترين چيزي كه اين روزها درباره فيلم شبانه روز مطرح مي شود، اين است كه فيلمنامه از كارگرداني آن عقب مي ماند و مخاطب به جاي آن كه شاهد شكل گيري...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
بررسي تلفيق داستان ها در فيلمنامه « شبانه روز»
حدود نيم قرن پيش، با اوج گيري نظريه سينماگر مؤلف، فضاي توليد و نگارش فيلم به طور كل متحول شد. در اروپا هر كارگرداني كه مي خواست فيلمش محكوم به...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
گفت و گو با علي رفيعي فيلمنامه نويس «آقا يوسف»
دكتر علي رفيعي كه سابقه اي درخشان در حيطه تئاتر دارد، پس از سال ها دوري دومين فيلم سينمايي خود را همچون تجربه اول نوشته و كارگرداني كرد. آقايوسف...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
شخصيت محوري در فيلمنامه «آقايوسف»
نظريه پردازان حوزه فيلمنامه، فيلمنامه ها را در شكل كلي به دو گروه شخصيت محور و يا داستان محور تقسيم كرده اند. در فيلمنامه هاي شخصيت محور داستان...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
روايت و مؤلفه هاي پيش برنده داستان در «آقايوسف»
صحنه ابتداي فيلم آقايوسف فهرستي از تمام امكانات دراماتيك داستان را معرفي مي كند و به اين ترتيب تصوري از محورهاي احتمالي داستان به وجود مي آورد....
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
گفت و گو با بهرام توكلي فيلمنامه نويس « اينجا بدون من»
سومين اثر بلند بهرام توكلي يك كار اقتباسي است؛ اقتباسي موفق كه مي تواند در سينماي ايران راهي را باز كند براي چگونگي انجام آن. هم از اين روست...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
دو صحنه معادل
وقتي حرف از اقتباس به ميان مي آيد، گمان عده اي بر آن است كه نويسنده حتماً بايد زلزله اي در متن ايجاد كند و در آن تغييرات زيادي را صورت دهد تا...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
نگاهي به شخصيت هاي فيلم « اينجا بدون من»
در صحنه پاياني فيلم احسان را در سالن سينما مي بينيم. چراغ ها روشن مي شوند و همه از سالن بيرون مي روند، اما احسان از جايش تكان نمي خورد. او هنوز...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
منش هاي جداگانه آدم هاي «اينجا بدون من»
فيلمنامه اينجا بدون من، اثري شخصيت محور است. در چنين رويكردي، آن چه موتور محركه كار است، بر اثر كنش ها و واكنش هاي دروني و بيروني آدم ها و ارتباطي...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
بررسي تطبيقي نمايشنامه « باغ وحش شيشه اي» و فيلمنامه « اينجا بدون من»
« آره، من تو جيبم كلك و تو آستينم چيزهايي دارم. تفاوت من با يه شعبده باز اينه كه اون حيله و فريبي رو كه ظاهرش حقيقيه به شما مي ده و من حقيقتي...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
سريال براي نابغه ها
با فراگير شدن تب سريال ها در چند سال اخير نابغه ها هم آرام آرام وارد سريال ها شدند. تعداد زيادي سريال با موضوع نوابغ ساخته شده است. ما هم سه...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
آي كيو در قاب دوربين
زندگي نوابغ و به تصويركشيدن آنها شايد يكي از جذاب ترين چيزهايي باشد كه مردم دوست داشته باشند روي پرده سينما از نزديك ببينند.حتي گاهي اوقات اگر...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
قصه قاب جادو
تلویزیون بدون شک یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین ابزار قرن ماست. از طریق دستگاه تلویزیون شما می توانید دریچه ای جدید به دنیا داشته باشید. اخبار،...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
نقدي بر سريال هاي مناسبتي
آنچه در ماه مبارك رمضان مهم است، جداي از ساختن سريال هاي مناسبتي، يك ماه روزه گرفتن مردم ايران است كه وارد فضايي معنوي مي شوند؛ فضايي كه جز دعا،...
يکشنبه، 31 ارديبهشت 1391
کمينگاه مارمولک هاي انسان نما
|بنا به شهادت معدود افراد وحشت زده، لجنزارهاي آمريکاي شمالي کمينگاه موجودات فلس دار و لزج مخوفي است که رفتار چندان دوستانه اي با انسان ندارند....
يکشنبه، 31 ارديبهشت 1391
BIG FISH مدخلي براي تحليل فيلمنامه «ماهي بزرگ»
گفت وگوي چند ساعته ما بيشتر صرف پيدا کردن رمزها و نشانه ها ي مستتر در فيلمنامه و حواشي آن شد تا به اين طريق خواننده بتواند به چيزهايي وراي اين...
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
گفت و گو با جان آگوست
جان آگوست با فيلم پرسر و صداي رو (GO) به يک فيلمنامه نويس معروف تبديل شد. برو داستاني چند روايتي بود که توسط دوگ ليمان ساخته شد. پس از آن کار،...
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
ماهي بزرگ(4)
اواسط دهه 1970؛ ساندرا مشغول آب دادن به باغچه است و ويل پنج ساله کنارش بازي مي کند. با شنيدن صداي اتومبيل ادوارد هر دو به طرف نرده ها ي سفيد...
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
ماهي بزرگ(3)
تصوير روي چهره ادوارد باز مي شود که خنده اي عصبي روي لب دارد. سرش به يک طرف کج شده و زماني که دوربين عقب مي رود، علتش را مي فهميم: سرش را در...
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391