آدم و حوا در قرآن
آدم نخستین بشر و پدر نوع انسان در تورات و قرآن است. «آدم» به معنای یک شخص خاص، هجده بار در قرآن به کار رفته و عبارت «بنی‌آدم» (فرزندان آدم) به...
شنبه، 22 مهر 1396
آداب و مناسک و قرآن
در این مدخل، پس از بحث مختصری درباره‌ی آداب و مناسک در چهارچوب آکادمیک مدرن، که حاوی نوعی گونه‌شناسی کارکردگرا از آداب و مناسک مطرح شده در قرآن...
پنجشنبه، 20 مهر 1396
آخرالزمان در قرآن
انکشاف حوادثی در آینده، مخصوصاً در پایان زمان و نوعی آخرت شناسی دینی با تأکید بر حوادث کیهانی که در پایان جهان رخ خواهد داد. چون بیشتر حوادث...
دوشنبه، 17 مهر 1396
آتش در قرآن
احتراقی که به شکل نور و حرارت متجلّی می‌شود و در جهان باستان یکی از عناصر اربعه به شمار می‌رفت. در قرآن، آتش هم در آخرت و هم در این جهان وجود...
شنبه، 15 مهر 1396
آب‌هاي بهشت در قرآن
رودها و چشمه‌هاي متعددي که طبق توصيف قرآن در بهشت وجود دارند. در قرآن، از «رودهاي بهشت» (اَنهار الجَنّه) چهل و شش مرتبه سخن رفته و واژه‌ي «عَين»...
دوشنبه، 6 شهريور 1396
آب و هوا در قرآن
به بيان کلي، اوضاع جوّ در زمان و مکاني خاص که شامل متغيرّهاي گرما، سرما، رطوبت، باد و فشار مي‌شود و به پيامدهاي مساعد و نامساعد اشاره دارد. برخي...
يکشنبه، 5 شهريور 1396
آب در قرآن
ترکيب اکسيژن و ئيدروژن، که همه‌ي صور حيات به آن وابسته است. آب از ميان عناصر چهارگانه‌ي هراکليتي بيشترين بسامد را در قرآن دارد و به بيشترين شکل‌ها...
شنبه، 4 شهريور 1396
شبهه‌هايي درباره‌ي فروتري زنان در انديشه‌ي ديني
برخي مدعي‌اند در قرآن کريم آيه‌هايي وجود دارد که از فروتر دانستن زنان در قياس با مردان حکايت دارد. براي حل اين شبهه لازم است بحث مبسوطي را درباره‌ي...
پنجشنبه، 1 تير 1396
جايگاه انساني زن در قرآن کريم
آيه‌هاي مربوط به راه‌‌يابي به سعادت و اشتراک زن و مرد در راه‌هاي وصول به آن: نگرش قرآني زن را همچون مرد انسان مي‌داند که سه ويژگي مهم انساني،...
چهارشنبه، 31 خرداد 1396
بررسي جايگاه معرفت‌شناختيِ «حس» از ديدگاهِ قرآن (2)
يکي ديگر از ويژگي‌هايي که در قرآن براي ادراک حسي بيان شده است، تصرف‌پذيري است. مراد از تصرف‌پذيري آن است که وجود عواملي موجب مي‌شود تا در روند...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
نقش ماوراي طبيعت در طبيعت از نگاه قرآن
علوم طبيعي درباره طبيعت بحث مي‌کنند و ماوراي طبيعت از محدوده‌ي مسائل آن خارج است. اما اگر طبيعت تحت حاکميت ماوراي طبيعت باشد؛ تماميت و کمال نظريه‌هاي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
دو مفهوم کليدي قرآن در معناشناسيِ پديده‌هاي طبيعي
مفهوم عبرت مفهومي مهم است. حق تعالي عبرت را هدف مطالعه‌ي طبيعت مي‌خواند: «يقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
کارکردوري معرفت‌شناختيِ فطرت در هندسه‌ي معرفت دين
مدعاي اصلي مقاله حاضر تبيين «کارکردوري معرفت‌شناختي فطرت آدمي در توليد معرفت ديني» است؛ اين مقاله برش و برداشتي است از بخش چهارم کتاب منطق فهم...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسي جايگاه معرفت‌شناسي «قلب» از ديدگاه قرآن
قرآن کريم يکي از منابع معارف ديني است و کتابي است که براي راهنمايي و هدايت انسان به سعادت حقيقي بر پيامبر اسلام نازل شده است. اين از يک‌سو،...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسي جايگاه معرفت‌شناختيِ «حس» از ديدگاهِ قرآن (1)
در مباحث معرفت‌شناسي، اموري را به عنوان ابزار شناخت ذکر مي‌کنند؛ يکي از اين امور «حس» است. مراد از حس همان حواس پنج‌گانه است که عبارت‌اند از:...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
الگوي تفکر قرآني براساس معناشناسي همزماني
نوشته‌ي حاضر با روش معناشناسي همزماني (synchronic semantics)، واژه فکر را در قرآن معناشناسي مي‌کند و در سه حوزه «صرفي، جانشين‌ها، همنشين‌ها»...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
عقل در قرآن
عقل در کنار حس و دل به عنوان يکي از ابزار کسب معرفت از ديدگاه قرآن داراي جايگاه مهمي است؛ اگرچه خود لفظ عقل در قرآن ذکر نشده اما مشتقّات و مترادف‌هاي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
ارزش‌سنجي معرفتي در قرآن کريم (1)
پژوهش درباره مقوله معرفت، و مؤلفه‌ها و مسائل حول آن، از دغدغه‌هاي مهم و بنياديني است که در دانش‌هاي معرفت‌شناسي، فلسفه، منطق، تفکر نقدي و فلسفه...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
ارزش‌سنجي معرفتي در قرآن کريم (2)
انسان‌ها در طول زندگي، خود را در موقعيت‌هايي قرار مي‌دهند که مولّد باورهاي نادرست و ناشايست هستند و همچون غل و زنجير، او را از راهيابي به معرفت...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
منطق در قرآن
قرآن خود را عربي مبين و بدون اعوجاج معرفي مي‌کند و بنابراين تعاليم آن بايد براساس قوانين فهم و از جمله قوانين منطق باشد که قوانين فکر و انديشه...
دوشنبه، 29 خرداد 1396