نگاهی به آینده‌ی تربیت و آموزش و پرورش
یکی از مسایلی که بیش از همه، مقامات آموزشگاهی و دانشگاهی کشورهاى مختلف را به خود مشغول می‌دارد تعداد بسیار ناچیز قریحه‌های علمی در برابر تعداد...
جمعه، 22 آبان 1394
قلمروهای ‌شناخت‌ شناسی در نظام تربیتی پیاژه
«پیاژه» به خاطر تسلیم شدن در برابر یک امر متداول نیست که الگوهای ساختی‌نگری را مورد استفاده قرار داده است. ‌شناخت شناسی ژنتیک وی مبتنی بر پدیدآئی...
جمعه، 22 آبان 1394
قلمروهای تربیتی، در نظام تربیتی ژان پیاژه
می دانیم که «پیاژه» از همان آغاز پژوهشگری‌های خویش با شرکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین المللی تربیتی، جایگاه مهمی برای تربیت قائل شده است.
جمعه، 22 آبان 1394
قصه شهر ادامه دارد...
تهران با دگرگونی‌های کالبدی - فضائی ناشی از اولین پژواک نووارگی (مدرنیته) در ایران، پا به سده‌ی بیستم میلادی می‌گذارد؛ شهری با حدود 160000 نفر...
پنجشنبه، 21 آبان 1394
بازنگاهی به قصه‌ی شهر
قصه‌ی شهر خود را با همه‌ی واقعه‌ها و حادثه‌هایی بیان می‌کند که به آن تعلق دارد، قصه‌ی شهر خود را با زندگی شهر و حیات شهری بازگو می‌کند، زندگی‌ای...
پنجشنبه، 21 آبان 1394
شهر و حواس پنج‌گانه
"از لای برگ‌های پاپیتال، فانوسی خیابان سنگفرش را که تا دم در می‌رفت روشن کرده بود. آب حوض تکان نمی‌‌خورد، درخت‌های تیره فام کهنسال در تاریکی...
پنجشنبه، 21 آبان 1394
شهر و نمادهایش
قصه‌ی شهر، با بازخوانی خاطره‌ها آغاز می‌شود. شهر فضایی است که خاطره‌های فردی و جمعی در آن شکل گرفته و می‌گیرد. خاطره‌هایی که بخش عمده‌ای از هستی...
پنجشنبه، 21 آبان 1394
روایت در قصه‌ی تهران
"لحن، شیوه‌ی پرداخت نویسنده به اثر است به طوری که خواننده آن را حدس بزند، درست مثل لحن صدای گوینده‌ای که ممکن است طرز برخورد او را با موضوع و...
پنجشنبه، 21 آبان 1394
گفت‌وگو در داستان تهران
"صحبتی را که میان دو شخص یا بیشتر رد و بدل می‌شود، یا آزادانه در ذهن شخصیت واحدی در اثری ادبی (داستان، نمایشنامه، شعر و ...) پیش می‌آید گفت و...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
شیوه‌ی روایت در قصّه‌ی تهران
"سبک به رسم و طرز بیان اشاره دارد، تدبیر و تمهیدی است که نویسنده در نوشتن به کار می‌گیرد، بدین معنی که انتخاب واژگان، ساختمان دستوری، زبان مجازی،...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
صحنه‌آرایی قصه‌ی تهران
"زاویه‌ی دید در داستان به نویسنده اجازه می‌دهد که هرچه می‌خواهد ببیند و بر شخصیت‌های خاصی تأکید بورزد. نویسنده‌ به شیوه‌ی دیگری نیز می‌تواند...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
موضوع قصه‌ی تهران
"موضوع شامل پدیده‌ها و حادثه‌هایی است که داستان را می‌آفریند و درونمایه را تصویر می‌کند. به عبارت دیگر موضوع قلمروی است که در آن خلاقیت می‌تواند...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
زاویه‌ی دید قصه‌ی تهران
"زاویه‌ی دید با زاویه‌ی روایت نمایش‏دهنده‌ی شیوه‌ای است که نویسنده با آن مصالح و مواد داستان خود را به خواننده ارائه می‌کند و در واقع رابطه‌ی...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
درون‌مایه‌ی قصه‌ی تهران
"درونمایه فکر اصلی و مسلط در هر اثری است، خط یا رشته‌ای که در خلال اثر کشیده می‌شود و وضعیت و موقعیت‌های داستان را به هم پیوند می‌دهد. به بیانی...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
شخصیت و شخصیت‌پردازی در قصّه‌ی تهران
"اشخاص ساخت شده‌ای (مخلوقی) را که در داستان و نمایشنامه و ... ظاهر می‌شوند، شخصیت می‌گویند. شخصیت، در اثر روایتی یا نمایشی، فردی است که کیفیت...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
حقیقت مانندی در قصه‌ی تهران
"حقیقت مانندی (verisimilitude) کیفیتی است که داستان را پیش چشم خواننده مستدل نشان می‌دهد و موجب پذیرش آن می‌شود. بسیاری از فیلسوفان هنر (زیبایی...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
پیرنگ تهران
پیرنگ (Plot) مرکب از دو کلمه پی و رنگ است؛ پی به معنی بنیاد، شالوده و پایه آمده و رنگ به معنی طرح و نقش. بنابراین، "پیرنگ" به معنی "بنیاد نقشه"...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
شهر به سان یک قصه
شهر را می‌توان به قصه تشبیه کرد، بدین سبب که هر دو نتیجه‌ی بازتولید آرمان‌ها و بینش مردمی است که ریشه در گذشته دارند، در حال زندگی می‌کنند و...
چهارشنبه، 20 آبان 1394
چرا تکنولوژی امروزه بسیار مهم است؟
تکنولوژی یک جزء لازم از زندگی روزمره ما شده است. برای درک این که چرا تکنولوژی امروزه بسیار مهم است، مقاله زیر را بخوانید.
يکشنبه، 17 آبان 1394
تفاوت کار آفرینان از کارمندان
کار آفرین مثل کاپیتان یک کشتی است؛ او باید دارای ویژگی‌های رهبری باشد و بداند که چگونه در دیگران انگیزه ایجاد کند و هم چنین چندین کار را در یک...
يکشنبه، 17 آبان 1394