بني‌عباس و تحوّل در سنت ايراني
با خلافت عباسي (656-132) تحول مهمي در ساخت و روابط قدرت، در جامعه اسلامي، ايجاد شد. و به اقتضاي ورود ايرانيان به قدرت سياسي، مفاهيم جديدتري ظهور...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
خلافت اموي و گسترش دولت عرب
خلافت اموي، به‌ويژه شيوه استقرار نخستين خليفه‌ اين سلسله، نماد تحولي بزرگ در جامعه و دولت اسلامي در راستاي روابط قبيله است. خلافت معاويه و امويان،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
خلافت مدينه و بحران جانشيني
آنچه پيامبر مهربان و نيک‌انديش اسلام، پس از رفع تعارضات قبيله، از خويش برجاي گذاشت «امتي»- و عترتي- نيرومند بود با مجموعه نصوص- قرآن و سنّت-...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
مدينةالرسول (ص)؛ وحي و قبيله
روابط قدرت در مدينةالرسول (صلي الله عليه و آله و سلم)، با توجه به ‌وحي اسلامي و در زمينه و ساختار قبيله طراحي شده بود. وحي اسلامي و ميراث قبيله،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تبارشناسي قدرت در اسلام و غرب
موضوع اين مقاله، نه تحليل مفهومي قدرت است، و نه تاريخ قدرت در دوره ميانه، در قالب توالي خلافت‌ها و سلطنت‌ها، بلکه ملاحظاتي تاريخي و تبارشناسانه...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تقدم دانش بر قدرت
تمدن اسلامي، به لحاظ نظري، تمدني مبتني بر دانش، به ويژه «دانش عملي» است: در واقع، هنگامي که به سلسله مراتب ارزش‌ها در جامعه اسلامي مي‌نگريم،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تقّدم قدرت بر دانش
به‌رغم عقيده رايج در تمدن اسلامي که بر اصالت دانش، يا حداقل استقلال و دوگانگي دانش و قدرت نظر دارند، و بدين‌ وسيله بر هويت مستقل عالمان در برابر...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
دانش سياسي و عقل عملي
موضوع عمومي اين پژوهش، دانش سياسي دوره‌ي ميانه در جهان اسلام است نه قدرت، اما از آن روي که اين دانش، «آزادانه» آشکار و نهادينه نشده، و انتقال...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
نصوص ديني و گفتمان سياسي دوره ميانه اسلامي
تمدن اسلامي مبتني بر وحي است و دانش دوره ميانه، که خود تفسيري بر نصوص ديني است، عمدتاً با دو رويکرد شرق‌شناسانه و سنتي، بررسي شده است. اين دو...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
جايگاه سنت و تجدد در تحليل ‌انديشه‌ي سياسي اسلام
دانش سياسي در اين پژوهش، مجموعه‌اي وحدت يافته از سنت سياسي است. منظور از سنت سياسي، مجموعه‌اي از ميراث علمي و عملي، و تجارب بازمانده از گذشته...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
انديشه اسلامي، حاصل وحدت يا تکثر انديشه‌ها؟
دانش سياسي دوره ميانه چيست؟ چرا و چگونه شکل گرفته است؟ طرح و پاسخ اين پرسش مستلزم نوعي معرفت‌شناسي است. معرفت‌شناسي به عنوان يک واژه‌ي تخصصي،...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
نسبت دانش و قدرت در تبيين انديشه و قدرت سياسي
هر پرسشي، درباره «انديشه و سياست» در جامعه ما، نيازمند گفت‌وگوي انتقادي با گذشته است. وضعيت کنوني تفکر و زندگي سياسي در ‌ايران خاستگاه دوگانه‌اي...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
انقلاب و تحولات اجتماعي از ديدگاه استاد مطهري
انقلاب، تغيير، تحول، پيشرفت، ترقي، تكامل، دگرگوني و مفاهيمي از اين دست كه به نوعي بيانگر تغيير هستند و نيز پرسش‌هاي مطرح شده در اين مورد، مانند...
پنجشنبه، 1 تير 1396
انديشه سياسي آقامحمد بيدآبادي
از ويژگي‌هاي شخصيتي آقامحمد بيدآبادي، جامعيت و تسلط او در فقه، عرفان، فلسفه، حكمت است. بنابراين انديشه سياسي او نيز به طور طبيعي بايد پيوندي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي ميرزاي قمي (1)
ابوالقاسم بن محمد حسن ميرزاي قمي، مجتهد نامور صدر دوره قاجار، پس از خاتمه تحصيلات عاليه در عتبات و نوميدي از ادامه زندگي در زادگاهش چاپلق و اصفهان،...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي ميرزاي قمي (2)
با وجود وحدت آراي سلبي ميرزاي قمي و نظريات محدود ايجابي او با فقهاي اقدم و متقدم، وي در نامه‌اي به آقامحمدخان قاجار، موسوم به ارشادنامه، انديشه‌هايي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي وحيد بهبهاني (2)
در اثبات ولايت فقيه از ديدگاه بهبهاني ادله‌ي متعددي را مي‌توان اقامه كرد كه برخي از آنها نقلي، برخي عقلي و برخي ديگر تركيبي از عقلي و نقلي است....
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
اندیشه سیاسی وحید بهبهانی (3)
بهبهانی در مباحث کلامی، بحثی را در مورد شرایط و اوصاف حاکم اسلامی و مقایسه امامت از دیدگاه تشیع و اهل سنت ارائه داده که دانشمندان اهل سنت را...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي وحيد بهبهاني (1)
تحقيق حاضر كه افكار سياسي علامه وحيد بهبهاني را بازكاوي مي‌كند، با اتكا به روش توصيفي و تحليلي در پي اثبات اين فرضيه است كه وحيد بهبهاني در مقام...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي محمد بن عبدالوهاب (2)
محمد بن عبدالوهاب و پيروانش به دلايل پيش گفته معتقد بودند كه مسلمانان مشرك هستند و جنگ با آنها جهاد در راه خدا است و خون‌شان حلال است و سرزمين...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396