اسطوره شناسي لاله
« در اساطير آمده که حضرت آدم پس از اخراج از بهشت و هبوط به زمين آن قدر گريه کرد که از اشک هاي خونينش لاله روييد. لاله را در عربي شقايق، همچنين...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي مورت
گياه مورد Moorde يا مورت ( درخت اهورامزدا ) که هميشه سبز و خرم [و معطر] است و آسيب خزان نمي بيند مخصوص اهورامزداي جاوداني است. در بندهش آمده:...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي انار
انار از مقدس ترين درختان است. در تورات چند بار از آن ياد شده است. در اساطير يونان نيز انار مظهر باروري و فراواني است. آفروديت، الهه ي عشق و شهوت،...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي سدر
سدرة المنتهي نام درخت کنار بزرگي است که بنا بر روايات، بر بالاي آسمان هفتم قرار دارد و برگش مانند گوش فيل و ميوه اش مانند کوزه است. علم ملائکه...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي طوبي
طوبي نام يکي از درختان بهشت است. ( گاهي کلمه ي طوبي را به جاي خود بهشت نيز به کار برده اند. ) « برخي از مفسران گفته اند که اصل اين کلمه حبشي...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي تاک
« در خبر است که آدم و حوا اول چيزي که در بهشت تناول کردند، انگور بود. لاجرم در عيش و نشاط افتادند و آخرآن چه را خوردند گندم است، ناچار درهاي...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي گندم
ميوه ي ممنوع يا درخت ممنوع ( که ميوه ي معرفت يا گياه ممنوع نيز گفته اند. ) ميوه اي است که مطابق روايات متعدد، به رغم منع پروردگار، آدم و حوا...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي سرو
درخت سرو در آيين ميترايي ( مهرپرستي )، درخت مقدس محسوب مي شده است. « افراشتن، آراستن، تزيين کردن و عزيز داشتن درخت کاج ( يا شاخه ي آن ) در شب...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اسطوره شناسي گز
جنبه ي اساطيري و رمزآميز اين گياه در فرهنگ و تاريخ کهن ايران، به شاهنامه ي فردوسي و داستان رستم و اسفنديار و نحوه ي کشته شدن اسفنديار مربوط مي...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
بتهاي عرب در جاهليت
اعراب درباره ي تنديسهايي که در عصر جاهليت مي پرستيدند دو اصطلاح «اصنام» و «اوثان» را به کار مي بردند. مفرد کلمه ي اصنام، صنم و به معني «مجسمه...
يکشنبه، 22 تير 1393
ستاره پرستان و آتش پرستان نزد عرب جاهلي
گروهي از عربها ستارگان و کواکبي نظير خورشيد، ماه، و زهره را مي پرستيدند. بايد ستارگان ديگري مانند دبران، عيوق، ثريا، شعري، مرزم، عطارد، و سهيل...
يکشنبه، 22 تير 1393
تطور انديشه ي ديني عرب در دوره ي جاهليت
از اسامي قبيله هاي عرب چنين استنباط مي شود که آنها به لحاظ زماني به آيين «توتم پرستي» نزديک بوده اند. توتمها موجوداتي بودند که برخي از قبايل...
يکشنبه، 22 تير 1393
زروانیسم و اندیشه‌ی نور و تاریکی در ایران باستان
اسطوره چیست؟ جایگاه اساطیر در شناخت هر ملت و پیشینه‌ی آنان کجاست و آیا اساطیر باستانی قابل اعتماد برای پژوهش های جامعه شناسان هستند؟ اسطوره به...
سه‌شنبه، 27 خرداد 1393
اسطوره های جهان مدرن
نظریه های سده ی نوزدهم در باب اسطوره [ البته] اگر نظریه های اشخاصی همچون تایلور و فریزر را تعمیم دهیم، موضوع اسطوره را فقط و فقط جهان طبیعی می...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
اسطوره و جامعه
اسطوره از دیدگاه تایلور و فریزر، تقریباً به نحو انحصاری به پدیده های طبیعی نظیر سیل، بیماری و مرگ می پردازد، حال آنکه نظر برونیسلاو مالینوفسکی...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
اسطوره و ساختار
سهم کلود لوی اشتراوس در اسطوره پژوهی، تنها احیای دیدگاه تایلور از اسطوره به مثابه امری پیشاعلمی نبود، بلکه او به ویژه در شکل گیری رویکرد " ساختار...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
ارتباط اسطوره و مناسک
مطابق نگرشِ معمول، اسطوره متشکل از واژه ها، آنهم عمدتاً در قالب یک داستان است. ما یک اسطوره را می خوانیم یا بدان گوش می سپاریم. اسطوره از چیزی...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
اسطوره و ادبیات
رابطه ی میان اسطوره و ادبیات اَشکال کاملاً متفاوتی داشته است. بارزترین شکل این رابطه، بکارگیری اسطوره در آثار ادبی بوده است. موضوع متداول [ مورد...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
اسطوره و روان شناسی
در هر رشته ی علمی نظریه های متعددی هستند که [ به نوعی] در اسطوره پژوهی سهیم اند. در علمِ روان شناسی، به ویژه نظریه ی پزشک وینی زیگموند فروید...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393
اسطوره و دین
با بررسی و تحقیق درباب اسطوره از منظر مطالعات دینی، بالطبع اسطوره ذیل دین گنجانده می شود. اما با این کار، اسطوره در معرض همان نقدهایی قرار می...
دوشنبه، 29 ارديبهشت 1393