تلفن زمان
روش ساختارگرایان در تحلیل اسطوره برآمده از تمایزی است که فردینان دوسوسور در دوره ی زبانشناسی عمومی میان دو دیدگاه در زمانی و همزمانی در مطالعه...
شنبه، 14 دی 1392
نام ها و سرشت ها
اکنون که شکار فُکها به منظور تهیه ی دارو را کنار گذاشته ایم، می دانیم که هیچ طبیعیدانی امروزه هرگز فرصت مشاهده ی عادت شگفت آور فُک را ندارد تا...
شنبه، 14 دی 1392
اگر در آغاز کلمه نبود، پس چه بود؟
اگر در آغاز کلمه نبود، پس چه بود؟ اندیشه یا عمل؟ وقتی تایلر در کتابی با دامنه ای گسترده به نام فرهنگ بدوی (1871) به این مسئله پرداخت، نظر مولر...
شنبه، 14 دی 1392
اسطوره های درون ما
«آیا می توانی تصور کنی که اساطیر درون روانی چیستند؟» این پرسش را فروید در دسامبر 1897 از ویلهلم فلیس کرد، و این چند ماهی پس از طرح نظریه ی عقده...
شنبه، 14 دی 1392
هراس از اساطیر
یکی از سختگیریهایی که دون ژوانِ بایرون در سنین تأثیرپذیری خود دچار آن بود، موضوع آموزش متون کلاسیک است که باعث نگرانی بیش از حد مادرش می گردد....
شنبه، 14 دی 1392
مکتب اوهمروس
حدود سده ی چهارم پ. م.، شخصی سیسیلی به نام اوهِمِروس کتابی به نام تاریخ مقدس نوشت و در آن ماجرای بازدید از جزیره ای خیالی به نام پانچایا، واقع...
شنبه، 14 دی 1392
نقدی بر ترجمه کتاب نبرد پدر و پسر در ادبیات جهان
بسیاری از محققان و دانشمندان غیر ایرانی پژوهش های فراوانی درباره ی فرهنگ و ادبیات ایران به عمل آورده و پرده از ابهامات بسیاری فرو افکنده اند...
يکشنبه، 8 دی 1392
در گریز از مارهای ضحّاکی
اینکه ضحّاک که بود؟ از کجا آمد، چه کرد و فرجامش چه شد؟ نیازمند فرصتی کافی و نگارش رساله ای مفصّل است امّا آنچه نگارنده را به نوشتن این مقاله...
شنبه، 9 آذر 1392
داستان زال به روایت فردوسی و سهروردی
در اوستا و ادبیات پهلوی و متون زردشتی از زال ورستم که از عصر منوچهر پیشدادی محور بیشتر رویدادهای مهم شاهنامه هستند و برجسته ترین نقش ها را در...
شنبه، 9 آذر 1392
کیخسرو عالی ترین نماد حماسی- اسطوره ای و جایگاه او در ادب عرفانی
شاهنامه فردوسی به عنوان بزرگترین اثر منظوم حماسه ملی ایران سرشار از نمادهای حماسی-اسطروه ای است که به دلیل داشتن زمینه های مشترک نمادین در ادب...
شنبه، 9 آذر 1392
تحلیل ساختاری «سوگ نامه سیاوش» بر مبنای خویشکاری های موجود در آن
«ولادیمیر پراپ»، فولکلورشناس روسی در کتاب «ریخت شنسی قصه های پریان» به توصیف قصه ها بر اساس اجزای سازنده آن و روابط متقابل این اجزا پرداخته است....
شنبه، 9 آذر 1392
آینده ی مطالعات اسطوره
نظریه پردازان قرن نوزدهم اسطوره را یکسره درباره ی جهان فیزیکی می دانستند. برای آن ها اسطوره جزو دین، دین قرینه ی بدوی علم، و علم مقوله ای کاملاً...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و ساختار
سهم کلود لوی-استروس در زمینه ی مطالعه ی اسطوره، نه تنها احیای نگرش تایلری به اسطوره به عنوان نمونه ی ابتدایی علم، بلکه بیش از آن ابداع رویکرد...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و جامعه
در حالی که در نگاه تایلر و فریزر اسطوره منحصراً، یا عمدتاً، به پدیده های فیزیکی-سیل، طوفان، بیماری و مرگ-می پردازد، در نگاه برانسیلاو والینفسکی...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و روان شناسی
در هر رشته نظرات متعددی هست که در حیطه ی مطالعات اسطوره مهم داشته اند. اما در روان شناسی دو نظریه هست که کل این حیطه را تقریباً به انحصار خود...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و ادبیات
رابطه ی اسطوره و ادبیات شکل های گوناگون داشته است. بدیهی ترین شکل این رابطه استفاده از اسطوره در آثار ادبی بوده است. مضمون رایج و همیشگی در درس...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و دین
برای بررسی اسطوره از منظر دین شناسی طبعاً باید اسطوره را ذیل دین گنجاند. اما بدین ترتیب اسطوره نیز در معرض همان چالشی قرار می گیرد که علم برای...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و آیین
اسطوره را عموماً متن یا کلامی می دانند که اغلب در قالب یک داستان بیان می شود، و آن را یا می خوانند یا می شنوند. اما بر اساس یکی از رویکردهای...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و فلسفه
رابطه ی اسطوره و علم با رابطه ی اسطوره و فلسفه همپوشانی دارد و بنابراین دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان مطرح شده در مقاله قبل را می شد در...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و علم
در غرب قدمت انتقاد از اسطوره دست کم به دوران افلاطون می رسد که به دلایل گوناگون به ویژه دلایل اخلاقی، اسطوره های هومری را رد می کرد. در این میان...
جمعه، 8 آذر 1392