انکار رسالت انبیا و عواقب آن در نگاه مولوی
مولانا به منکران، که رسالت انبیا را مانند رسالت دروغین خرگوش که خود را نماینده ماه به پیلان معرفی کرده بود، پاسخ می‌دهد. تو که معرفت اسرار حق...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
انبیا مظهر وحی و ساقی شراب عشق الهی و کاشف اسرار دو جهان
آدم (علیه السلام)، هنگامی که مظهر محی و دوستی خدا شده بود توانست اسرار نام‌هایی که خداوند بدو تعلیم فرموده بود باز گوید. زبان حضرت آدم، حقیقت...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
اخلاص سر جاودانگی کار انبیا
عالم درونی و محرک کارهای اهل دنیا حرص و شهوت است، اما کارهایی هم هست که انگیزه‌ی آن حرص و شهوت نیست و آن کارهای انبیاست. و به همین دلیل، پیوسته...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
از طریق پیامبران و اولیا می‌توان به حق پیوست
اگر قرار بدین منوال بود که هر آدم یاوه گویی به اسرار فضل الهی واقف شود، چگونه ممکن بود که خدا چندین و چند رسول به سوی مردمان گسیل دارد؟ از این...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
یاری هوشمندانه پدیده‎‌های جهان به پیامبران
مولانا از زبان حضرت سلیمان(علیه السلام) به بلقیس، می‌گوید:‌ ای بلقیس، بیا که اگر نیایی و یا تأخیر در آمدن نمایی، لشکریان تو به سلیمان خواهند...
شنبه، 30 مرداد 1395
آثار و برکات وجودی پیامبر(ص) در نگاه مثنوی
مولانا باب یان این حکایت می‌خواهد بگوید که تجلی قدرت حق در مردان حق، حساب‌های عقل مادی و روابط علت و معلولی این جهان را بی‌اعتبار می‌کند. «اَنَس»...
شنبه، 30 مرداد 1395
واکنش اجزای جهان بر اعمال و رفتار انسان
مولانا می‌گوید: همه اجزای هستی ممکن است ما را به معرفت نزدیک یا از آن دور کند. اجزای جهان نسبت به افراد نادان و احمق قید و بند است، اما برای...
شنبه، 30 مرداد 1395
مولانا و نهفتگی اضداد در دل یک دیگر
ای دریای خوشی، ای آن که هوش‌ها را در بیهوشی‌ها قرار داده‌ای، ای آن که بیداری را در خواب قرار داده‌ای و آرامش دل را به پریشانی دلی بسته‌ای و از...
شنبه، 30 مرداد 1395
نسبیت امور در نظام هستی از نگاه مثنوی مولوی
در این دنیا که دار تزاحم و کمیاب است، همه‌ی امور نسبی است و هیچ پدیده‌ای مطلق نیست. از این رو، جمیع خیرات و شرور نیز در این جهان، بر نسبیت‌‌ها...
شنبه، 30 مرداد 1395
مولانا و مسئله تأثیر و تأثر و نسبیت امور در جهان
شرح موضوع با زبان حکایت از این قرار است: پادشاهی یک پسر جوان و هنروری داشت. پادشاه در خواب دید که جوانش مُرد و شراب صاف عالم او دُردآلود شد؛...
جمعه، 29 مرداد 1395
مولانا و تأثیر عوامل غیبی در زندگی روحانی و معنوی
در این ابیات مولانا از عوامل پنهانی سخن می گوید که زندگی روحانی و معنوی ما را تقویت می‌کند و کاریز پنهان، همان سرچشمه‌ی تأثیر روحانی است. ای...
جمعه، 29 مرداد 1395
مثنوی و حقائق الهی در هستی
مولانا در مثنوی، بارها سنگ‌‌ها و موجودات بی‌جان را متأثر از حقایق الهی شمرده است. مسجد قبا به ظاهر جماد بود و روح و ادراک نداشت، اما مسجد منافقان...
جمعه، 29 مرداد 1395
عالم غیب در مثنوی معنوی
مولانا اعتقاد دارد به این که آن چه در آفرینش و جهان مادی می‌بینیم، یک صورت مادی و ظاهری دارد که فناپذیر است، اما در عالم غیب هم صورت دیگری دارد...
جمعه، 29 مرداد 1395
قانون تنازع بقا یا آکل و مأکول در مثنوی
مولانا قانون تنازع بقا را ابتدا در پهنه طبیعت و موجودات محسوس مطرح می‌کند و سپس آن را به پدیده ‌های نامحسوس ذهنی و روحی نیز تعمیم می‌دهد و می‌گوید:...
جمعه، 29 مرداد 1395
سراسر هستی و این جهان خاکی، جلوه گاه جمال الهی است
مولانا می‌گوید: وقتی که انسان در عشق حق مستغرق شود، همه جهان آینه حق می‌شود و او به هر چیز درنگرد خدا را بیند. خداوند یکتا هر شش جهت جهان را...
جمعه، 29 مرداد 1395
روح مجرّد قدسی در بیان مولوی
پرنده‌ای در آسمان جهان غیب به پرواز در می‌آید و سایه‌اش روی زمین این جهان می‌افتد. جسم، سایه‌ی سایه‌ی دل است، جسم کی تواند هم شأن دل و روح مجرد...
جمعه، 29 مرداد 1395
در نگاه مثنوی جمادات هم، شنوا و گویایند
وقتی که حضرت سلیمان(ع) به ساختن مسجد الاقصی پرداخت، بنایی ساخت که مانند کعبه، پاک و شریف بود و مانند منا فرخنده و خجسته. آن بنای مسجد، مانند...
جمعه، 29 مرداد 1395
حرکت جوهری زنجیره‌های تکوین در مثنوی
همه‌ی مراتب وجودی جهان جلواتی از مرتبه عالم الوهیت است. از مرتبه عالم الهی، موجودات با اشتیاق تمام، دسته دسته به عالم محسوسات قدم می‌نهند. در...
جمعه، 29 مرداد 1395
حکمت آفرینش در مثنوی معنوی
توجه داریم که مولانا بحض دقیقی از حکمت آفرینش را بر زبان شاه و غلام او نهاده است که اعتراض و اعمال ظاهری ما، جوهر انسان را اصلاح می‌کند و حتی...
جمعه، 29 مرداد 1395
حاکمیت اصل تضاد در جهان هستی از نظر مولانا
در ابیات بعدی جان سخن این است که هر یک از این مفاهیم این جهانی و آن جهانی، در هستی جایی برای خود و مناسب خود دارد و کار خود را می‌کند. کلاغ در...
جمعه، 29 مرداد 1395