در نگاه مولانا مرگ، حیات ابدی و جاودانگی است
مولانا شرح موضوع مورد بحث را از حمزه، عموی پیامبر، که جنگ‌های صدر اسلام دلیری‌های او در تاریخ ثبت شده است، آغاز می‌کند. حضرت حمزه(علیه السلام)...
شنبه، 20 شهريور 1395
در نگاه مثنوی دنیا بازیچه‌ای بیش نیست
مولانا مقایسه‌ای میان آنها که به دنیا چسبیده‌اند و آنها که در فکر آخرت و وصال حق هستند، می‌کند. «پوشیده گشتی»، یعنی در این دنیا، پوشیده از ثروت...
شنبه، 20 شهريور 1395
خواب و مرگ در بیان مثنوی
در سرگذشت عرفای بزرگ، از خواب و تأثیر آن در سیر و تکامل شخصیت سالک سخن بسیار است و بسیاری از پیران طریقت، خواب را نوعی کشف دانسته‌اند که در آن...
شنبه، 20 شهريور 1395
حشر و وقوع قیامت در مثنوی
«جذب اجزا»، یعنی حق در طبیعت و سرشت او، نیروی جذب نیازمندی‌ها را پدید می‌آورد. «نما»، یعنی رشد جسم و کمال روح که در این جا هر دو مورد نظر است....
شنبه، 20 شهريور 1395
حشر و روز رستاخیز در مثنوی معنوی
مولانا می‌گوید: رستاخیز و حشر حقیقی انکارناپذیر است. عالم طبیعت هر چند جامد و بی‌جان می‌نماید، اما مانند همین اژدهای مُرده‌وش، وقتی آفتاب روحانی...
شنبه، 20 شهريور 1395
چون قفس را بشکند شاه خرد
مولانا از جان‌های نامتجانس انسان‌ها سخن می‌گوید که در قفس زندگی این جهانی به ناچار هم زیستی می‌کنند، مانند هم‌سفر شدن مسلمان و ترسا و جهود و...
شنبه، 20 شهريور 1395
تجسم ملکوتی اعمال و معاد جسمانی در مثنوی مولوی
هر گاه انسان، دانه سجده و یا رکوعی را در زمین قلب و روح خود بکارد، در جهان دیگر، آن سجده و رکوع به بهشتی مبّدل می‌گردد. مولانا در این ابیات مسئله...
شنبه، 20 شهريور 1395
تناسب عمل با جزا و نتیجه ی آن در نگاه مثنوی
مولانا می‌گوید: بد و خوب زندگی و مرگ به زمینه‌های روحی انسان مربوط است. اما جزای اعمال، انسان به خود اعمال، آن گونه نیست که مانند تصویری در آینه...
شنبه، 20 شهريور 1395
تجسم اعمال در قیامت از نگاه مثنوی
مولانا در چند بیت به روایات مفسران قرآن نظر دارد که در قیامت، اندیشه و شخصیت هر کس در جسم خاکی او هویدا می‌شود: حسود به صورت گرگ، حریص به صورت...
شنبه، 20 شهريور 1395
پیام مرگ در مثنوی مولوی
هر کسی مدعی زیبایی و ملاحت است، اما مرگ، سنگ محک کسانی است که ادعای زیبایی و ملاحت دارند. هر کسی ادعا می‌کند که من صاحب کمالم، من صاحب جمالم،...
جمعه، 19 شهريور 1395
آرزوی مرگ یا سرای جاویدان در مثنوی
چون از این دنیا رها شوی، بدان جهان خواهی رفت و در دنیای جاودانگی که پُر از شیرین و حلاوت معنوی است، شکرگزاری خواهی کرد. وقتی بدان سرای در می‌آیی...
جمعه، 19 شهريور 1395
از قیامت دنیا تا قیامت کبرا در مثنوی
مولانا قیامت را تنها به نشئه‌ی آخرت محدود و مقصور نمی‌کند، زیرا معتقد است هر لحظه آدمی را مرگ و رجعتی است؛ یعنی دمادم در همین دنیا قیامت تکوینی...
جمعه، 19 شهريور 1395
ارزش ایمان به غیب در کلام مولانا
حضرت به زید می‌گوید: برخیز! این سخنانی که بیان اسرار و حقایق معنوی می‌کند و حدّ اندازه‌ای ندارد را نگو و اسپ کلام و توسن گفتار را در عرصه‌ی حقایق...
جمعه، 19 شهريور 1395
نیاز انسان‌ها به پیامبران و اهمیت وحی در مثنوی
مولانا برای تشریح موضوع، این لطیفه را نقل می‌کند: شخصی ادعای پیامبری کرد. او را نزد شاه بردند و از شاه تقاضا کردند که شخص مدعی را مجازات کند...
جمعه، 19 شهريور 1395
وظیفه‌ی انبیا در بیان مثنوی معنوی
آن عصا ابتدا برای تکان دادن برگ از درختان بود، اما به امر الهی همین چوب دستی به صورت معجزه‌ای درآمد و آن گروه مفتون و فریب‌خورده‌ی فرعون را به...
جمعه، 19 شهريور 1395
نام احمد نام جمله انبیاست
یک مثال دیگر از ناپایداری امور ظاهر و مادی و این جهانی مقایسه ایست میان شاهان و پیامبران: خطبه و جاه و جلال شاهان پایدار نیست. «بوش» به معنای...
جمعه، 19 شهريور 1395
مه فشاند نور و سگ عوعو کند
خداوند حکیم امر به تبلیغ و دعوت مردم کرده است. حتی ناآگاهان و منکران را نیز باید به سوی خدا خواند و این وظیفه مرد الهی است، حتی اگر از او نپذیرند؛...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و وظیفه‌ی پیامبری در نگاهی به سوره عبس
سوره «عبس» از سوره‌های مکی است و مفسران نوشته‌اند: در اوایل اسلام روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با یکی از سران قریش سخن می‌گفت و امید...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و نقش انبیا در ساختار تربیتی بشر
پیامبران برگردن همه‌ی انسان‌ها حق فراوان دارند، زیرا ما را از فرجام دل‌بستن به جذبه‌های پرنقش و نگار دنیا آگاه کردند؛ یعنی به ما گفتند که مبادا...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و چهره‌ی حقیقی و باطنی پیامبر و اولیاء‌الله
مولانا می‌گوید: دیدن صورت حقیقی پیامبر و اولیای حق به این اسانی نیست، بلکه باید از نفس و دنیا بگذری، زیرا نیل به کمالات والای معنوی به این آسانی‌ها...
جمعه، 19 شهريور 1395