مولانا و شهسواران جلیل
همان خدایی که از خاک بی‌مقدار، شهسوارانی بزرگ هم چون انبیا و اولیا را آفرید؛ مردان حقی که صفات خاکیان را واگذاشته و از مرتبه‌ی فرشتگان هم فراتر...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مولانا و سخنان رسولان ضمیر
در این قسمت، مولانا به پاره‌ای از آداب استماع سخنان استاد راهنما و پیر مرشد اشاره می‌کند و به مریدان و سالکان می‌گوید: همان سان که صیادان در...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مولانا و تفسیر آیه‌ی نسخ
مولانا می‌گوید: هر تغییری که به اراده‌ی حق صورت گیرد، نتیجه‌ای بهتر به دنبال دارد؛ شب فعالیت روزانه را منسوخ می‌کند، ولی همین جُمود شب آرامشی...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مولانا و پیش بینی مردان حق
نقل است که شیخ بایزید هر سال یک نوبت به زیارت دهستان شدی به سر ریگ، که آن جا قبور شهداست، چون بر خرقان گذر کردی، بایستادی و نفس برکشیدی. مریدان...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مسئله‌ی شفاعت از نظر مولانا
ای راهبر، ما به تو امید بسته‌ایم که در این عالم فانی ما را رها نکنی، بلکه منتظریم که رحم آری و ما را از این سرای زوال یافتنی بِرَهانی و نگذاری...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مراتب مرح و اتحاد جان‌های اولیای حق در مثنوی
علاوه بر آن فهم و روحی که در گاو الاغ یافت‌ می‌شود، انسان دارای عقل و روحی است که در گاو و الاغ و سایر حیوانات دیده نمی‌شود. همین طور غیر از...
شنبه، 17 مهر 1395
مر ولی را هم ولی شهره کند
«آتش پاره»، یعنی جرقه‌ای که در درون دیگران آتش برپا می‌کند و حرف‌های او دیگران را منقلب و آگاه می‌سازد. «آسمان قدر» به معنای بلند مرتبه است....
شنبه، 17 مهر 1395
مدد انفاس زکیه انبیا و اولیا در نگاه مثنوی
مولانا به طریق مناجات از پروردگار می‌خواهد که اولیایی ربّانی بر سر راه ما انسان‌ها قرار دهد تا به مدد انفاس زکیه‌ی ایشان از گور جسم و جسمانیت...
شنبه، 17 مهر 1395
ما طبیبانیم شاگردان حق
مولانا نقش مردان حق را از زبان خودشان باین می کند. «بحر قلزم» به معنای دریای بزرگ است. «انفلق»، یعنی شکافته شد و ظاهراً به آیه ی 63 سوره شعراء...
شنبه، 17 مهر 1395
مثنوی و منطق الطیر سلیمانی
خاقانی چند بار سخن خود را «منطق‌الطیر» خوانده است و منظورش این بود که هر کسی نمی‌توان سخن او را بفهمد و باید سلیمانی باشید تا دریابد که او چه...
شنبه، 17 مهر 1395
کیست مولا آن که آزادت کند
مولانا می‌گوید: انسان کامل، انبیا و اولیا می‌توانند اسیران نفس و هوی را از امور نفسانی برهانند و قفل بندگی طاغوت نفس را از دست و پای آنان بردارند....
شنبه، 17 مهر 1395
صرافان دل در بیان مولانا
این ابیات در بیان اهمیت سخنان اولیای حق و سخن‌پذیری از آنان است. مولانا مردان حق را به مرغابی تشبیه می‌کند که همواره در دریای حقیقت شناورند و...
شنبه، 17 مهر 1395
شفاعت خاصان حق و منزلت انسان کامل در مثنوی
پادشاهی بر ندیمی خشم گرفت و خواست با شمشیر سرش را از تنش جدا کند. از درباریان کسی را جرأت شفاعت نبود، به جز یکی از خواص شاه به نام عمادالملک...
شنبه، 17 مهر 1395
شکوه و عظمت اولیاء‌الله در مثنوی
در این ابیات مولانا به طور کلی درباره‌ی اولیای حق سخن می‌گوید: وجودشان مانند خم‌هایی است که راه به دریای الهی دارد و واحد کالألف‌اند؛ یک تن که...
شنبه، 17 مهر 1395
سیر معنوی و باطنی مردان حق در مثنوی
هر کسی به اندازه‌ی نورانیت دلش و به مقدار صیقلی که بدان داده، می‌تواند امور غیبی را مشاهده کند. هر چه بیشتر قلبت را با ذکر خدا و دوری از گناه...
شنبه، 17 مهر 1395
دلسوزی و شفقت اولیاء‌الله در بیان مولانا
در این ابیات مولانا دلسوزی و شقفت اولیاء‌الله را مطرح می‌کند. گوسفندی از دست موسای کلیم‌الله فرار کرد. موسی شتابان به دنبال او دوید و از شدت...
شنبه، 17 مهر 1395
رابطه پروردگار با بندگان خاص در مثنوی
در این ابیات رابطه‌ی پروردگار با بندگان خاص و حالت خاصان در پیشگاه حق، به رابطه‌ی متقابل شاهان با ندیمان و نزدیکان تشبیه می‌شود، که برای نزدیکان...
شنبه، 17 مهر 1395
در نگاه مولانا نباید فقط به ظاهر قرآن متمسک شد
مولانا معتقد است که نباید فقط به ظاهر قرآن متمسک شد، زیرا این ظاهر‌بینی همان دردی بود که گریبان ابلیس را نیز گرفت و موجب شد که او فقط به ظاهر...
شنبه، 17 مهر 1395
در نگاه مولانا تقرب به اولیا تقرب به حق است
انسان کامی و ولیّ واصل، واسطه‌ی افاضات الهی به خلق است. هر کس که از حیث روحی و کمال معنوی به انسان کامل نزدیک‌تر باشد از فیض بیشتری مستفیض می‌گردد....
شنبه، 17 مهر 1395
در نگاه مولانا ستایش اولیاء‌الله، ستایش پروردگار است
مولانا از حسام‌الدین سخن ‌می‌گوید و تا آن جا‌ می‌رسد که هر چه مدح مردان و بزرگان را گفته‌ام ، نیز ستایش حسام‌الدین بوده است، زیرا رجال‌الله همه...
شنبه، 17 مهر 1395