یوسف و زلیخای فردوسی
خیال می‌کنم امروز دیگر برای کسی شکّی باقی نمانده باشد که این قصّه منسوب به فردوسی در واقع از او نیست، جز کسانی که پس از خواندن مقالات متعدّد...
جمعه، 21 آبان 1395
اشعار مورد شکّ و مردود فردوسی
عوفی در لباب‌الألباب (ج 2 ص 33) به صراحت می‌گوید که «از وی برون شاهنامه شعر کم روایت کرده‌اند.» مع هذا در تذکره‌ها و سفینه‌ها شعرهائی به نام...
جمعه، 21 آبان 1395
ارزیابی امانت‌داری فردوسی
فردوسی طوسی متونی به فارسی و عربی در دست داشت و می‌خواست آن‌ها را نظم کند. کتاب اساسی او که شاهنامه‌ی ابومنصوری باشد از میان رفته است، امّا ترجمه‌ی...
جمعه، 21 آبان 1395
سخن سرائی فردوسی
در مقاله‌های گذشته عرض کردم که فردوسی به فکر سرودن داستان‌های قدیم ایران و ایجاد یک حماسه‌ی ملّی ایرانی افتاد، و برای این مقصود کتاب نثری را...
جمعه، 21 آبان 1395
فردوسی آفریننده
در موقعی که فردوسی طوسی در حدود سی و پنج تا چهل سال داشته است درصدد این برآمده است که آن شاهنامه‌ای را که در عهد جوانی او برحسب دستور همشهری...
جمعه، 21 آبان 1395
شاهنامه به نثر فارسی
فردوسی طوسی کتاب یا کتبی به نثر فارسی بدست آورده بود مشتمل بر داستان‌های ایرانیان یا تاریخ داستانی ایران، و از روی این کتاب یا کتب بود که شاهنامه...
جمعه، 21 آبان 1395
شور و جوش قومی در شاهنامه
فردوسی چه کرده است؟ مشتی قصه و داستانِ اساطیری و حماسی مربوط به شاهان و گوان و پهلوانان ایران در افواه ساری و در بطون کتب اوستائی و پهلوی به...
جمعه، 21 آبان 1395
فردوسی طوسی
که بود این فردوسی شاعر که شاهنامه را به نظم آورد؟ جواب این سؤال آسان نیست. حقیقت مطلب اینست که از احوال و سرگذشت شخص او مطلب حقیقی معتبر بسیار...
جمعه، 21 آبان 1395
مقام زبان و ادبیّات در ملیّت
شاهنامه‌ی فردوسی از برای مردم ایران از سه لحاظ مهمّ است: اوّل اینکه یکی از آثار هنری ادبی بسیار بزرگست و از طبع و قریحه‌ی یکی از شعرای بزرگ قوم...
جمعه، 21 آبان 1395
داستان‌های ایرانیان
برای آنکه با فردوسی و شعر او آشنا شویم به مقدماتی احتیاج داریم. قبل از همه باید بدانیم که ما ایرانیان گوئیا دوتاریخ مکتوب داریم که یکی را می‌توان...
جمعه، 21 آبان 1395
ولی نعمتان، سراپا دادرسی و عدالت‌اند
تنها مردان حق در این جهان، دلاوران و شیرمردانی هستند که هر گاه ستم‌دیدگان، فریاد یاری برکشند به یاری آنان ستاب‌اند. و همانند رحمت حق تعالی بدان...
جمعه، 7 آبان 1395
ولی نعمتان، جبرئیل رحمت‌اند
مولانا معتقد است از مردان حق و عاقلان خداجو، هر رنج و آزاری به ما برسد حتماً قصد خیری در آن هست. او در این قسمت، تمثیلی را برای توضیح می‌آورد....
جمعه، 7 آبان 1395
واسطه‌های فیض در نگاه مثنوی
پارسایی در شهر غزنی از نظر علم و دانش ممتاز بود. نامش محمد و کنیه‌اش سررزی بود. هر شب با برگ درخت انگور افطار می‌کرد و مدام در پی تجلیات حضرت...
جمعه، 7 آبان 1395
نیاز روحی به تکرار کلمات اولیاء‌الله در بیان مولانا
جان کلام ابیات مزبور این است که برای درک حقیقت و چشنیدن «طعام‌های معنوی» باید در تو نیازی باشد؛ بخواهی تا دریابی. نیاز موجب می‌شود که نان را...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
نمونه‌ای از برداشت مولانا از قرآن
مولانا بارها در مثنوی این موضوع را مطرح نموده است که نیک و بد زندگی به زمینه‌های ذهنی و روحیات خود ما بستگی دارد. اگر انسان خیالات خوش و زیبا...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
نور ولایت و مراتب آن در مثنوی
مولانا می‌گوید: ولی حق چون به سرچشمه‌ی نور مطلق پیوسته است خود، چو نور است و عقل- مانند جیرئیل- رابطه الهامات برای اوست. این نور به حق پیوسته...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
نقش گفتمان و رهبری در رهایی از تفرقه و تنازع
حکایتی است در توضیح این معنا که حقیقت یکی است و جنگ هفتاد و دو ملت بر سر الفاظ است. خلاصه‌ی حکایت این است: چهار شخص که هر کدام زبان خاصی داشتند،...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
نقد تأویل گران قرآن در مثنوی
پذیرفتن حقایق الهی و شناختن اسرار غیب نیازمند اعتقاد است و این اعتقاد با دلیل و برهان پدید نمی‌آید. از صمیم قلب ایمان بیاور، نه فقط با زبان....
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مولانا و مراتب قرب دوستان حق
از آن کرسیِ ارشاد دروغین برخیز و مردان راستین راه حق را بنگر که می‌توانند روح دیگران را هم شکار کنند (گورگیر) و به راه حق بکشانند. اینها نه کورند...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395
مولوی و تأثیر اولیای حق در نظام هستی
مولانا از سخنان پیامبر به این نتیجه می‌رسد: آن بی‌گناه و برگزیده‌ی حق، مرشد کامل یا مرد حق است که مورد قبول حق می‌باشد و در دست قدرت حق مانند...
سه‌شنبه، 4 آبان 1395