علم مدنی از نظر خواجه نصیرالدّین طوسی
ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن الطوسی، ملقب به خواجه نصیر، فیلسوف، کلامی، دانشمند اخلاق، منطقی، منجّم و ریاضیدان نامی قرن هفتم است که شهرت او به...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
اندیشه های سیاسی اخوان الصّفا
از نظر اخوان، جسم آدمی مورد تدبیر نفس اوست و چنانچه شخص بتواند از راه تهذیب و ریاضت به تدبیر جسم خویش بپردازد، خانواده و خدمتکاران خود را هم...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
مدینه های فاضله و جاهله نزد فارابی
فارابی اجتماعات بشری را به لحاظ خود بسنده بودن یا نبودن، به اجتماعات کامل و ناقص تقسیم می کند. آنگاه اجتماعات کامل را با در نظر گرفتن یک معیار...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه
مقاله ی حاضر با عنوان «مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه» در مقام پاسخ به این پرسش است که قیام حسین بن علی (ع) بر کدام منطق دینی استوار بوده است،...
چهارشنبه، 29 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (4)
از آغاز ظهور اسلام، یهودیان ساکن در مدینه و یمن با این اندیشه ی الهی و رهایی بخش به تقابل شدید پرداختند که البته این تقابل، صرفاً در برابر مسلمانان...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (3)
مسلمانان، دارای یک هویت هستند، کلیت واحدی را تشکیل داده اند و آن کلیت عنوان «مسلمانان» است. مسلمانان در جغرافیای بزرگ اسلامی قرار دارند.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه ی سیاسی اسلام (1)
فلسفه ی سیاسی اسلام، مبتنی بر مفروضاتی عقلانی، فطری و وحیانی و در راستای ایجاد اقتداری عالی و معنوی برای جوامع اسلامی است. در فلسفه ی سیاسی اسلام
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (2)
در قرآن مجید، آیاتی درباره ی تقیه نازل شده که به محتوا و مضمون این آیات، به عنوان یک تکلیف سیاسی برای مسلمانان اشاره می کنیم.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
حکومت الهی و دولت دین در آیینه نهج البلاغه
نهج البلاغه امام علی علیه السلام در حوزه فلسفه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره ی سیاسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بنیاد گذاری فلسفه سیاسی اسلام...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
رؤیای ناامید اسلام رادیکال
در هیچ جا، کیفیات انسانی بیشتر از جهان اسلام، به ویژه خاورمیانه دیده نمی شود. مبارزه اسلام گرایان رادیکال علیه نیروهای قدرتمند و اغلب غیرشخصی...
شنبه، 11 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(2)
تبحر ماوردى در علوم مختلف اسلامى و بهره وى از تجارب، امکان ارائه نوشته‏هایى در مقوله‏هاى مختلف سیاست را به او مى‏داد. فقه را نزد استادان بزرگى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(1)
ابوالحسن، على بن محمد بن حبیب الماوردى (450-364قمرى) از بزرگان صاحب‏نظر در مباحث سیاسى اسلام، شافعى مذهب، داراى تمایلات معتزلى [1] . و
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(4)
متعاقب تحولات ترکیه، کشورهاى عربى نیز که عموماً تحت نفوذ غرب بودند، ورود به دولت ملى و لوازم ادارى و پارلمانى آن را تجربه مى‏کردند. در چنین شرایطى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(2)
اهل سنّت در قلمرو فقه مذاهب زیادى داشتند و باید هم‏چنین مى‏بود، اما برخلاف منطق تکثرگرایى فقهى، که زاده عرف فقاهتى اهل سنت، و بعدها، نظریه ابوالحسن‏اشعرى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(3)
برخلاف فقه الخلافة قدیم که بر دو عنصر اقتدار و اطاعت تأکید داشت، اندیشه‏هاى جدید اهل سنت نوعاً تمایلات دموکراتیک دارند. و بنابراین، درگسست و...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(1)
از دیدگاه بررسى‏هایى که امروزه با عنوان فرانظریّه (Meta theory) مشهورند، اندیشه‏هاى سیاسى اهل سنت وضعیت ویژه ‏اى دارند. با توجه به ملاک‏هاى تاریخى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(4)
اگر ارزش اخلاقى و انسانى والایى که اسلام جامعه را به آن سمت سوق مى‏دهد بررسى کنیم، مى‏یابیم که بندگى و عبودیت خداى تعالى تنها ارزش بزرگ و والایى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(3)
بى ‏تردید نخستین هدفى که طرح کلى فلسفه الهى حاوى آن است، هدفى صرفاً نظرى است، و اگر چنین است که غایت فلسفه چیزى است که قدما گفته اند: فلسفه،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(2)
روشن است که حکومت به طور کلى و بارزترین نمودش یعنى حاکمیت سیاسى گاهى بر اساس تمایل مردم به فرمانبردارى از زمامدارانشان اعمال مى‏شود، که
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(1)
اساساً چرا باید مبانى حکومت بشرى را در جهانى جز این عالم خاکى جست وجو کرد؟ به بیان روشن‏تر آیا حتماً لازم است مبنا و منبع حاکمیت انسانى را
دوشنبه، 6 شهريور 1391