انديشه سياسي سيد عبدالله بهبهاني (2)
بهبهاني به موازات مبارزه جدي با نظام استبدادي خواهان حاکميت عدل و داد بر پايه عدالتخانه براي تأمين حقوق مردم و جلوگيري از ظلم و اجحاف صاحبان...
يکشنبه، 8 مرداد 1396
انديشه سياسي سيدعبدالله بهبهاني (1)
آيت الله سيد عبدالله بهبهاني روحاني برجسته و مجتهد نامدار دوره قاجار نقش مهم و مؤثري در شکل گيري و پيروزي نهضت مشروطيت داشته است. جنبش مشروطه...
يکشنبه، 8 مرداد 1396
انديشه سياسي عبدالله مازندراني (1)
روحانيت شيعه به لحاظ پيوند عميق جامعه ايران با دين همواره از اقتدار و نفوذ زيادي برخوردار بوده است. به نحوي که علما و روحانيون شيعي بي‌وقفه...
يکشنبه، 8 مرداد 1396
انديشه سياسي عبدالله مازندراني (2)
از ديدگاه برخي انديشمندان حکومت ديني، حکومت تنها راه دستيابي به اهداف فردي و اجتماعي است و براي آن جايگزيني نمي‌توان يافت. ارزش عملي حکومت و...
يکشنبه، 8 مرداد 1396
اقتدار در شهر فيلسوف
ابونصر فارابي، بزرگ‌ترين فيلسوف دوره ميانه است که انديشه‌هاي او از ديدگاه « فلسفه‌ مدني»، نخستين، مهم‌ترين و واپسين تلاش‌ها در جهت تأسيس و تدوين...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
ابن‌سينا؛ سياست و نبوت
با ابن‌سينا ( 370-428هـ.) و پيوندي که در انديشه او، ميان نبوت و سياست، برقرار شده بود، فلسفه‌ي مشرق تمدن اسلامي، به طور کلّي، در مسيري افتاد...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
روش‌شناسي فقه سياسي
فقه سياسي، به‌عنوان يک دانش، فراورده‌اي زباني و فرهنگي است که با توجه به شرايط امکان ناشي از ساخت قدرت در دوره ميانه، شکل گرفته، و به اعتبار...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
مباني کلامي دانش سياسي
نظريه‌پردازي براي «سياست» در ميان اهل سنت جز با شافعي، و بر مبناي روش‌شناسي او، آغاز نشده بود. زيرا شافعي، واضع اصول فقه، و بلکه «قواعد روش»...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
بني‌عباس و تحوّل در سنت ايراني
با خلافت عباسي (656-132) تحول مهمي در ساخت و روابط قدرت، در جامعه اسلامي، ايجاد شد. و به اقتضاي ورود ايرانيان به قدرت سياسي، مفاهيم جديدتري ظهور...
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
خلافت اموي و گسترش دولت عرب
خلافت اموي، به‌ويژه شيوه استقرار نخستين خليفه‌ اين سلسله، نماد تحولي بزرگ در جامعه و دولت اسلامي در راستاي روابط قبيله است. خلافت معاويه و امويان،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
خلافت مدينه و بحران جانشيني
آنچه پيامبر مهربان و نيک‌انديش اسلام، پس از رفع تعارضات قبيله، از خويش برجاي گذاشت «امتي»- و عترتي- نيرومند بود با مجموعه نصوص- قرآن و سنّت-...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
مدينةالرسول (ص)؛ وحي و قبيله
روابط قدرت در مدينةالرسول (صلي الله عليه و آله و سلم)، با توجه به ‌وحي اسلامي و در زمينه و ساختار قبيله طراحي شده بود. وحي اسلامي و ميراث قبيله،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تبارشناسي قدرت در اسلام و غرب
موضوع اين مقاله، نه تحليل مفهومي قدرت است، و نه تاريخ قدرت در دوره ميانه، در قالب توالي خلافت‌ها و سلطنت‌ها، بلکه ملاحظاتي تاريخي و تبارشناسانه...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تقدم دانش بر قدرت
تمدن اسلامي، به لحاظ نظري، تمدني مبتني بر دانش، به ويژه «دانش عملي» است: در واقع، هنگامي که به سلسله مراتب ارزش‌ها در جامعه اسلامي مي‌نگريم،...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تقّدم قدرت بر دانش
به‌رغم عقيده رايج در تمدن اسلامي که بر اصالت دانش، يا حداقل استقلال و دوگانگي دانش و قدرت نظر دارند، و بدين‌ وسيله بر هويت مستقل عالمان در برابر...
دوشنبه، 2 مرداد 1396
دانش سياسي و عقل عملي
موضوع عمومي اين پژوهش، دانش سياسي دوره‌ي ميانه در جهان اسلام است نه قدرت، اما از آن روي که اين دانش، «آزادانه» آشکار و نهادينه نشده، و انتقال...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
نصوص ديني و گفتمان سياسي دوره ميانه اسلامي
تمدن اسلامي مبتني بر وحي است و دانش دوره ميانه، که خود تفسيري بر نصوص ديني است، عمدتاً با دو رويکرد شرق‌شناسانه و سنتي، بررسي شده است. اين دو...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
جايگاه سنت و تجدد در تحليل ‌انديشه‌ي سياسي اسلام
دانش سياسي در اين پژوهش، مجموعه‌اي وحدت يافته از سنت سياسي است. منظور از سنت سياسي، مجموعه‌اي از ميراث علمي و عملي، و تجارب بازمانده از گذشته...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
انديشه اسلامي، حاصل وحدت يا تکثر انديشه‌ها؟
دانش سياسي دوره ميانه چيست؟ چرا و چگونه شکل گرفته است؟ طرح و پاسخ اين پرسش مستلزم نوعي معرفت‌شناسي است. معرفت‌شناسي به عنوان يک واژه‌ي تخصصي،...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
نسبت دانش و قدرت در تبيين انديشه و قدرت سياسي
هر پرسشي، درباره «انديشه و سياست» در جامعه ما، نيازمند گفت‌وگوي انتقادي با گذشته است. وضعيت کنوني تفکر و زندگي سياسي در ‌ايران خاستگاه دوگانه‌اي...
يکشنبه، 1 مرداد 1396