كاركرد تمدن ديني (1)
اين نوشتار برداشتي از انديشه ابن خلدون درباره افت و خيز تمدن را محور بررسي خود قرار داده است كه بر اساس آن نوعي سازگاري و همانندي بين ادوار و...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (3)
باب اول: جلالت، بزرگي و پاكي نسب يعقوب ميرزا، كه فضل الله بن روزبهان اين صفت را ضمن خصائل نسبي در مورد پاكي خون و نسب ملوك آق قوينلو به طور كامل...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (2)
خصلت اول: اجداد و پدران بايد پشت در پشت پادشاه باشند و خون سلطنت در رگ هاي آنها جريان داشته باشد. سلسله نسب آنها نيز نبايد به افراد طبقه پايين...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (1)
با ظهور شاه اسماعيل صفوي تأسيس حكومت صفويه، در ايران و ايجاد حكومتي متمركز بر اساس عقايد شيعي، شريعت نامه نويسي بار ديگر مورد توجه قرار گرفت....
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (3)
در سطور گذشته به نقش انسان ها و تغييراتشان در تحول جوامع اشاره كرديم اما اين تغييرات و تحولات در كتاب اغاثه الامه به چه طريقي مورد بررسي قرار...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (4)
در بيان اوضاع مصر در بخش قبل بر اين نكته تأكيد گرديد كه سنت هاي الهي قضاياي شرطيه هستند كه در صورت وجود شرط يا سبب، وجود جزا و مسبب هم حاصل مي...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (2)
جامعه شناسان معتقدند كه جوامع بشري از قوانين اجتماعي پيروي مي كنند. قوانيني كه عموميت و كليت دارند. اسلام هم به قوانين اجتماعي معتقد است. واژه...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (1)
توجه به تاريخ و حوادث عالم از گذشته هاي دور براي انسان ها اهميت وافري داشته است. اين امر براي مورخان مسلمان به جهت اهداف خاص شان از پيگيري تاريخ،...
دوشنبه، 13 دی 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (3)
خلاصه التواريخ، يک تاريخ عمومي پنج جلدي است، ليکن تنها جلد پنجم آن ( وقايع عصر صفوي ) باقي است. (1) قاضي احمد قمي، پس از اتمام مجلدات چهار گانه...
شنبه، 29 آبان 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (2)
تاريخ عالم آراي عباسي، در ميان ديگر تواريخ عصر صفوي ، به لحاظ در برداشتن شرح بسياري از جنگ هاي داخلي و خارجي اين دوره منحصر به فرد است . اسکندر...
شنبه، 29 آبان 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (1
تاريخ نويسي عصر صفوي، از جمله موضوعاتي است که به دليل نظام متمرکز يافته ي صفويه در ابعاد سياسي، مذهبي، اجتماعي و ديواني به ويژه در عصر شاه عباس...
شنبه، 29 آبان 1389
نقد و بررسي گزارش هاي وارده درباره کنيه ابو تراب
ابوتراب يکي از کنيه هاي افتخارآميز اميرمؤمنان علي عليه السلام است که رسول خدا صلي الله عليه وآله در غزوه ذات العشيره آن حضرت را با اين کنيه خطاب...
پنجشنبه، 18 شهريور 1389
نقد و ارزيابي کتاب «الفتوح »با رويکرد به حادثه کربلا
با کنکاش در منابع تراجم نگاري و کتاب شناسي قرن هاي سوم چهارم هجري ،در مي يابيم که کتاب «الفتوح »و نويسنده ي آن در جايگاه مناسبي قرار ندارند و...
پنجشنبه، 18 شهريور 1389
رابطه تاريخ با جغرافيا
جغرافيا را با تاريخ مناسبتي ديرين و گذشته‌اي ممزوج است. همگامي و همپائي اين دو رشته از علوم انساني در پاره‌اي موارد چنان است كه اذهان ساده غيرعلمي...
شنبه، 29 خرداد 1389
اصول و ضوابط حاکم بر سير تمدن ها
بررسي سير تحولات جوامع و تمدن ها از شکل گيري تا زوال آن ها نشان مي دهد که جوامع در درون خود مدام در حال تغيير و دگرگوني هستند و بر اساس همين...
يکشنبه، 16 خرداد 1389
منابع شيخ مفيد در گزارش هاي تاريخي
در اين نوشته با اشاره به اهميت منابع در تاريخ اسلام، به ويژه اهميت منابع کهن تاريخي، به منابع شيخ مفيد و نيز ويژگي هاي روش وي در بهره گيري از...
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
شرق‌شناسي ؛ استعمار و تبليغ مسيحيت (1)
« در آن‌جا كه من گفت‌وگويي با زرتشت داشتم، كه بعد از گفت‌وگو به يك نقطه‌ي روشن و به وفاق با هم نرسيديم.» زرتشت خطاب به فيثاغورث جمله‌اي را...
چهارشنبه، 2 دی 1388
شرق‌شناسي ؛ استعمار و تبليغ مسيحيت (2)
بسياري از اين مستشرقان زبان عربي را به عنوان فرهنگ، ادب و تمدن لمس كرده‌اند و قرآن را نقطه‌ي اوج اين زبان دانسته و با انگيزه‌هاي علمي و تنها...
چهارشنبه، 2 دی 1388
معرفی مراكز اسنادی (2)
بنياد فعاليتهاي آرشيوي جمهوري آذربايجان،(1) به عنوان يكي از مظاهر اداره دولتي كشور، با فرمان مورخ 13 دسامبر 1920 م نريمان نريمانوف رئيس كميته...
پنجشنبه، 23 مهر 1388
معرفی مراكز اسنادی (1)
آرشيو‌‌هاي فرانسه همگي زير نظر «مديريت آرشيوهاي فرانسه» قرار داشته و به لحاظ قوانين، همگي از قانون واحد مصوب پارلمان پيروي مي‌كنند. «آرشيو ملي...
پنجشنبه، 23 مهر 1388