ارتباط فلسفه سياسي و فقه سياسي
تقابل عقل و نقل ( يا تقابل ادله فرامتني و متني ) در اينجا خود را در قالب نسبت فلسفه سياسي و فقه سياسي نشان مي دهد؛ هرچند نسبت عقل و نقل دقيقاً...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
ويژگي هاي کلام سياسي
کلام و فلسفه همسايه ديوار به ديوار يکديگرند. « کلام سياسي » به عنوان يکي از مهم ترين حوزه هاي مطالعاتي انديشه سياسي اسلامي از دو جنبه از فلسفه...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
چيستي فقه سياسي
دين اسلام شامل سه دسته مسائل است: برنامه هاي اعتقادي (که با جهان بيني، حقيقت آفرينش، مبدأ، معاد و رابطه آنها با خدا و انسان مرتبط است)؛ سفارشهاي...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
فلسفه سياسي اسلامي چيست؟
اروين روزنتال، براي اولين بار در سال 1958، به تقسيم سه گانه فلسفه سياسي، شريعت نامه نويسي، و اندرزنامه نويسي ( يا آيينه شاهي ) و در حوزه ي انديشه...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
مفاهيم اساسي فلسفه سياسي شيعه
به نظر فارابي، لفظ « امام » بر پيروي و قبول سخن دلالت دارد. بنابراين، بالاترين رتبه امامت، پيروي در فضايل فکري مي باشد. از ديدگاه وي، معناي «...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
جايگاه سياست در دانش اسلامي
طبقه بندي يا تقسيم بندي علوم از دوران باستان امري رايج بوده است اين مقاله درصدد است طبقه بندي دانش به شکل عام، و جايگاه سياست در آن به شکل خاص...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کار ويژه ي دولت چيست ؟
ماهيت مباحث انسان شناسي و جامعه شناسي بيروني که ترکيبي از نيروهاي متضاد است، مفهوم عدالت را تا سر حد عالي ترين فضيلت فردي و اجتماعي ارتقا مي...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
عوامل ثبات و بقاي حکومت
از نظر بيروني، علل بقا و زوال دولت ها منوط به تنظيم يا عدم تنظيم امور حکومت بر اساس اقتضائات عقل و دين است که مهمترين نمود جامعه شناسي آن، عدل...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
صفات حاکم از نظر ابوريحان بيروني
بحث از ويژگي هاي حاکمان به نوعي با مباحث انسان شناسي و نيز تقسيم جامعه، به دو قشر خواص و عامه ي مردم مرتبط است. از ديدگاه بيروني، انسان ها در...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
دولت و ضرورت آن
بيروني براي اثبات جامعه ي مدني از واژه « استئناس »و در برخي موارد از کلمه ي « تعارض » استفاده مي کند و گاهي هم به نيازهاي انسان اشاره مي نمايد،...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
انسان شناسي سياسي ابوريحان بيروني
بي شک، انديشه اجتماعي هر انديشمندي با تفسير و برداشت وي از فرد و انسان آغاز مي شود. اين تفسير خواه آشکار و خواه ضمني، در ساختمان نظام سياسي وي...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
در فضيلت محبّت
چون معلوم شد که کمال افراد انساني منوط به اجتماع و تألّف است و آن بي محبت و الفت صورت نبندد و با وجود علاقه ي محبّت احتياج به عدالت نيست چنان...
پنجشنبه، 20 شهريور 1393
نصيحة الملوک آقا احمد کرمانشاهي
آقا احمد کرمانشاهي « بهبهاني » فرزند آقا محمدعلي کرمانشاهي در سال 1191 هـ. ق در کرمانشاه ديده به جهان گشود. او با کسب علم و دانش از محضر پدر...
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (4)
يکي ديگر از مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي بهره گيري اين نظام از برخي مؤلفه هاي مدرن نظام هاي سياسي است. اين مقوله اگرچه به طور مستقل به عنوان...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (2)
انقلاب اسلامي به طور کلي از جهات گوناگون مي تواند به عنوان يکي از مباني مشروعيت جمهوري اسلامي مطرح گردد. در مرتبه ي نخست اسلام به عنوان ايدئولوژي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (3)
گفتمان اسلام گرايانه ي امام خميني (رحمه الله) در مقام برجسته ترين شاخه ي دروني کلان گفتمان اسلام گرايي، در دوره ي ظهور انقلاب اسلامي تجلي تام...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (3)
بديل ها و نظام هاي متفاوت و متضاد مطرود و باطل هستند و نظام حقيقي جمهوري اسلامي است که در برگيرنده ي تمام ارزش ها و کمالات اخلاقي و سياسي مي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (1)
حکومت ها بدون برخورداري از مشروعيت پايدار نمي مانند. مشروعيت در واقع توجيه حکومتِ حکومت کنندگان و تبعيت حکومت شوندگان است که در صورت فقدان يا...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (2)
از مهم ترين اهداف مردم ايران طي مبارزات طولاني خود به ويژه در انقلاب اسلامي، دستيابي به « استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي » بود؛ هدفي که با پيروزي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (1)
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 1357 به سرعت مقدمات شکل گيري و استقرار نظام جمهوري اسلامي فراهم شد. اولين گام در اين راه همه پرسي براي تعيين...
يکشنبه، 16 شهريور 1393