مطالعات ميان رشته اي
من اين موضوعي که خدمتتان ارائه مي دهم با يک دسته بندي شروع مي کنم، مسأله مطالعات ميان رشته اي خواستگاهي در تاريخ علم دارد، در جريانات علمي گذشته...
يکشنبه، 16 آذر 1393
فضيلت گرائي در پژوهش
در دعوت افراد به دين توجه به سنخ متفاوت افراد است ضروري است، پيامبران بعد از بعثت تفاوت هاي انسان ها را مورد توجه قرار مي دهند، در روايات زياد...
يکشنبه، 16 آذر 1393
علم اسلامي، دانشگاه اسلامي
براي اينکه مراد از علم ديني معلوم شود بايد ابتدا درباره خود اين دو واژه بحث کنيم، يکي بحث علم و دوم بحث ديني بودن و اينکه منظورمان از ديني بودن...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
کارکرد معرفت وحياني امام صادق (عليه السلام) در حوزه ي علوم اسلامي
سرکوبي وسيع خاندان اهل بيت پيامبر (صلّي الله عليه و آله و سلم) و شيعيان توسط حکومت بني اميه در قرن اول هجري، مي رفت سبب گردد، شيعيان در جامعه...
يکشنبه، 18 آبان 1393
ساحات معرفت و جايگاه علوم انساني و اسلامي
آنچه در علوم انساني مدنظر است، عبارت است از دانش هايي که در آن ها، « انسان » محور و مرکز اصلي توجه است. مناسبات و تعاملات انساني، ابعاد وجود...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
درآمدی بر نظريه‌های علوم انسانی اسلامی
آنچه در پی می‌آید گفتاری است از عبدالحسین خسروپناه که به عنوان مقدمه در سلسله جلسات علم دینی ایشان طرح شده است. این گفتار شامل ارائه‌ي تعریف...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
تبیین مدل‌های علم دینی
این سلسله جلسات شامل درس‌گفتارهای دکتر عبدالحسین خسروپناه در باب فلسفه‌ی علوم انسانی است که به لطف ایشان، جهت انتشار، در اختیار فرهنگ امروز قرار...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
بسترسازی تحقق علم دينی
چگونگي تحقق چنين معنايي از علم ديني از زواياي مختلفي قابل بحث است ولي آنچه از هر زاويه‌اي كه مطرح شود اهميتش قابل انكار نيست، مشروط بودن آن به...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
مبانی دین‌شناختی علم دینی
فلسفه‌ی‌ اصلي نبوت، هدايت انسان است و هدايت نيز امري صرفاً فردي يا اخروي نيست، بلكه در تمام شئون حيات آدمي (اعم از فردي، خانوادگي و اجتماعي و...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
تصويری معقول از علم دينی
با توجه به اشكالات متعددي كه به دو مبناي اول وارد است و به برخي از آن‌ها اشاره شد، به نظر مي‌رسد بتوان مبناي سوم را مبنايي قابل دفاع براي بحث...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
نگاهی به استدلال موافقان علم دینی
اگر دقت كنيم كه: 1) راه كشف واقعيت منحصر به ادراک حسي نيست، 2) آموزه‌هاي وحياني نمي‌توانند نسبت به امور واقع بي‌اعتنا باشند و حتماً در باب عالم...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
نگاهی به استدلال مخالفان علم دینی
در باب دسته‌بندي ديدگاه‌هاي مربوط به علم ديني، مي‌توان دو رويكرد را در پيش گرفت: رويكردي جامعه‌شناختي و رويكردي فلسفي. مقصود از رويكرد جامعه‌شناختي...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
چرایی طرح بحث علم دینی در ایران
چند دهه است كه بحث از علم ديني و درافكندن تحولي اسلامي، به‌ويژه در عرصه‌ی علوم انساني، چالش‌هايي را در ايران و جهان برانگيخته است. برخي «علم...
يکشنبه، 23 شهريور 1393
نسبت حوزویان با مسائل جامعه چیست؟
در قسمت‌های گذشته ضمن بررسی و معرفی جریان‌های فکری عمده‌ي موجود یا برآمده از حوزه‌های علمیه، به بررسی برخی موانع تولید علوم اجتماعی اسلامی در...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
چرخۀ توسعه‌ و گسترش فقه فردی
_ واردات و پذيرش نهادها، ساختار‌ها و نرم‌افزارهای مدرن شرايطی را رقم می‌زد كه در آن جامعه با اضطراری روبه‌رو می‌شد كه حوزه های بی‌اعتنا و ناتوان...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
موانع تولید علوم اجتماعی اسلامی در حوزه‌های علمیه
_ یکی از موانع تولید علوم اجتماعی اسلامی در حوزه های علمیه به تلقی اندیشمندان، عالمان و فقیهان کنونی حوزه های علمیه از «جامعه» و مکانیسم‌های...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
بررسی جریان معتقد به جامعه ی دینی با محوریت تولید علم
_ موضع اين جريان در قبال آسيب‌شناسی و ارايه ی راهكار، آن است که مشكلات كنونی جامعه ی ايران بعد از انقلاب به عنوان داعيه‌دار تأسيس و بنای يك جامعه...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
بررسى جریان معتقد به ترکیب فقاهت و کارشناسی
از منظر اين نگرش بايد به تربیت كسانی همت گمارد كه در شخصيت آنان بتوان هر دو امتياز موضوع‌شناسی و حكم‌شناسی را جمع نمود و اين گسيل منطقی و متديك...
چهارشنبه، 12 شهريور 1393
جریان ‌شناسی آرا و اندیشه های حوزوی در باب تولید علوم اجتماعی
جریان اول در برخورد با مسأله‌ی مدرنيته و غرب، تحول و دگرگونی اجتماعی و فرهنگی بنیادی ناشی از ورود موج مدرنيته يا تجدد را جدی و اساسی تلقی نمی‌كند...
چهارشنبه، 12 شهريور 1393
بازخوانی انتقادی اسلامی سازی علوم انسانی از منظر اسماعیل فاروقی
مسئله اسلامی سازی دانش، حدود سال 1960 طرح شد و اسماعیل راجی فاروقی از جمله پیشگامان این بحث بوده که آرای وی تاکنون در کانون توجه صاحب نظران بوده...
يکشنبه، 11 خرداد 1393