دوگانه‌انگاري (3)
دست کم از زمان ريد، سنتي طولاني براي اين استدلال وجود دارد که اين‌هماني اشخاص در طول زمان برخلاف اين‌هماني ديگر جواهر (مرکب) امري اعتباري يا...
چهارشنبه، 21 تير 1396
دوگانه‌انگاري (1)
در اينجا به دوگانه‌انگاري در فلسفه‌ي ذهن مي‌پردازيم. اصطلاح «دوگانه‌انگاري» در تاريخ تفکر کاربردهاي متنوعي دارد. به طور کلي، ايده‌ي دوگانه‌انگاري...
چهارشنبه، 21 تير 1396
دوگانه‌انگاري (2)
اگر قرار باشد واقعيت دوگانه‌انگاري ويژگي انکار نشود و در عين حال، از اين مشکل اجتناب شود که چگونه امر غير مادي بر امر مادي تأثير مي‌گذارد، شايد...
چهارشنبه، 21 تير 1396
مسئله‎ي ذهن و بدن
من نيز مانند بسياري از ديگر فيلسوفان معاصر، مسئله‎ي ذهن و بدن را چگونگي امکان تعامل ذهن غير فيزيکي با بدن فيزيکي نمي‌دانم، بلکه از نظر من، مسئله...
چهارشنبه، 21 تير 1396
مسئله‎ي ذهن و بدن (1)
فلسفه‎ي علم جديد عمدتاً وقف توصيف صوري و نظام‌مندِ روش‌هاي موفق دانشمندان علوم تجربي شده است. فيلسوف نمي‌خواهد توصيه کند که بررسي و استدلال علمي...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
مسئله‎ي ذهن و بدن (2)
ماشين‌ها براي دو مفهومي که در کارکردگرايي محوريت دارند، مثال خوبي هستند: اين مفهوم که حالات ذهني هم تعريف‌اند و اين مفهوم که حالات ذهني مي‌توانند...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
ذهن‌مندي و معيارهاي آن (3)
شما درد دندان شديدي را تجربه مي‌کنيد که به سبب عصب بي‌حفاظي در يکي از دندان‌هاي آسيا پديد آمده است. درد دنداني که تجربه مي‌کنيد، برخلاف وضعيت...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
ذهن‌مندي و معيارهاي آن (2)
دستگاه موسوم به «انتقال دهنده» را در مجموعه‎ي تلويزيوني علمي - تخيلي سفر به ستارگان در نظر بگيريد. شما وارد يک اتاقک مي‌شويد، وقتي دستگاه انتقال...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
ذهن‌مندي و معيارهاي آن (1)
براي تسلط بر اشياي گوناگوني که در هر لحظه از زندگي روزانه با آنها روبه رو مي‌شويم، مي‌کوشيم آنها را در ساختارهاي مهارپذيري منظم سازيم. اين کار...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
مسئله‌ی ذهن و بدن پس از پنجاه سال (2)
دوگانه‌انگاری جوهری دکارتی جهان را متشکل از دو قلمرو مستقل ذهنی و فیزیکی تصویر می‌کند که هر یک دارای ویژگی‌های متمایز و ممیز خاص خود هستند. تعاملات...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
آیا می‌توانیم مسئله ذهن و بدن را حل کنیم؟
اینکه چگونه چیزی چنین متمایز- یعنی یک حالت آگاهانه- در اثر انگیزش بافت عصبی روی می‌دهد، دقیقاً به اندازه‌ی پیدایش غول- هنگامی که طبق داستان،...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مسئله‌ی ذهن و بدن پس از پنجاه سال (1)
حدود نیم قرن پیش بود که مسئله‌ی ذهن و بدن- که همانند مسائل دیگر در متافیزیک جدی برای چند دهه رو به زوال بود- به عنوان مسئله‌ی فلسفی عمده‌ای احیا...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
ابزار انگاری: بازگشت از لبه‌ی ...؟
فیزیکالیستی که تردید دارد روان‌شناسی فیزیکالیستی از باورها و سایر گرایش‌هایی که با محتوا مشخص می‌شوند، دفاع کند، ممکن است همچنان از مخاطره‌ی...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مادی‌انگاری حذفی و گرایش‌های گزاره‌ای (2)
بدین ترتیب، منطق اساسی مادی‌انگاری حذفی این است: روان‌شناسی عامیانه، یک نظریه است و به طور بسیار محتمل یک نظریه‌ی کاذب است؛ بنابراین بیایید...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مادی‌انگاری حذفی و گرایش‌های گزاره‌ای (1)
مادی‌انگاری حذفی، آموزه‌ای است که تلقی عرفی ما از پدیده‌های روانی را یک نظریه‌ی کاملاً کاذب می‌داند؛ نظریه‌ای آن چنان ناقص که هم اصول و هم وجودشناسی...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (2)
این وضعیت به روشنی مشتی درهم و برهم از اسنادهای «جدی» باور، اسنادهای تردیدآمیز باور، استعاره‌های سودمند آموزشی، شیوه‌ای از سخن گفتن و شاید بدتر...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (3)
وقتی به این پرسش توجه می‌کنیم که اجرا راهبرد التفاتی به این خوبی نتیجه می‌دهد، در می‌یابیم که این پرسش دوپهلو و پذیرای دو نوع پاسخ بسیار متفاوت...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (1)
در بغداد، بازرگانی بود که پیشکار خود را به بازار فرستاد تا مقداری غذا بخرد. پیشکار خیلی زود در حالی که رنگش پریده بود و به خود می‌لرزید، برگشت...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
حذف‌گرایی و ابزارانگاری (2)
اعتراضاتی به مادی انگاری حذفی وارد شده است: استدلال از طریق خود متناقض بودن که انسجام درونی دیدگاه «حذف‌گرایی» را به چالش می‌کشد، رد نظریه-...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
حذف‌گرایی و ابزارانگاری (3)
برخی از مادی‌انگاران برای اینکه به حذف حالات التفاتی ملتزم نشوند، میان سطوح مختلف توصیف فرق می‌گذارند. آنها حالات التفاتی را مربوط به مرتبه‌ی...
يکشنبه، 28 خرداد 1396