ابن رشد همچون یک متکلم
در میان آثار ابن رشد کشف عن مناهج الادله به روشنی مورخ 80-575/1179 است یعنی دومین دوره ای که قاضی اشبیلیه - از آن پس پایتخت اندلس - بود. مطلعان...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
تفسیر فلسفی ابن رشد از کیش موحدان
بر رغم آن که سرشتِ اندیشه ی ابن تومرت در بنیاد فلسفی بود، تفسیر کیش موحدان بر مبانی فسلفی گامی نبود که خودکارانه برداشته شود. پیشتر شکست ابن...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
میراث کیش موحدان
برخلاف دوره های امارت و خلافت در اندلس (که تا پایان سده ی چهارم / دهم پایید)، دو دهه و نیم بعد بر رغم میان پرده هایی از ثبات چشمگیر، برای اسپانیای...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد همچون یک فقیه
تمایل ابن رشد به همراه کردن اندیشه و محیط خویش در یک کل واحد، نمی توان حتا در یک بررسی فلسفی، فعالیت او به عنوان فقیه را نادیده گرفت، یعنی کسی...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد و دستور زبان
می توانیم در آثار دوره ی آغازین ابن رشد نشانه هایی تکمیلی بیابیم که نه فقط نگرش علمی و فلسفی او بلکه نیز دیدگاه فرهنگیش را آشکار می سازند. از...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد به عنوان یک پزشک
ابن باجه در نامه ای به دوست یهودی مسلمان شده اش یوسف بن حسدای که در مصر مقیم شده و نویسنده ی اثری درباره ی منطق بود، گزارشی از تکامل فکری خود...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
روش شناسی ابن رشد
م. کروز هرناندز یادآور شده است که در میان شرحهای کوتاه ابن رشد اثری مربوط به حکمت عملی دیده نمی شود. این را نمی توان به سادگی براساس زمان نگاری...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سال نگاشت آغاز فعالیت فکری ابن رشد
می دانیم مراحل زیر بخشی از نخستین دوره ی فعالیت ابن رشد را تشکیل داده اند و می توانیم آن را با درجه ی بالایی از احتمال بازسازی کنیم.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ستاره شناسی ابن رشد
با این که رصدهای نجومی ابن رشد نخستین نکته ی مهم در زمان نگاری ما هستند به آنها نباید اهمیت بیش از اندازه داد.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
حکمت اشراقی ابن طفیل
از پرورش و فرهیزش ابن طفیل تقریباً هیچ نمی دانیم. او در وادی آش در نخستین سالهای سده ی ششم / دوازدهم زاده شد و گویا در آغاز در غرناطه می زیسته...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
زندگانی فلسفی - سیاسی ابن رشد
هنگامی که مرابطان نزدیک به پایان سده ی پنجم / یازدهم در اسپانیا حاکم شدند با آن چون سرزمینی مفتوح رفتار می کردند. حضور نظامی بربران برای قرطبه...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد را چگونه باید شناخت؟
چرا باید به آثار نویسنده ای سده ی دوازدهمی پرداخت که پیش از هر چیز چونان «شارح» ارسطو شناخته شده است؟ این کار آیا دلیلی جز دلبستگی علمی صرف می...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
راهنمای کتابشناختی ابن رشد
کمتر نویسنده ای چهره ای بحث انگیز چون ابن رشد آفریده است. پس لازم است از این سیر پنداره ای داشته باشیم تا بتوانیم رهسپار بررسی او و کارهایش شویم.
شنبه، 10 خرداد 1393
نفس انسانی یا روان شناسی فلسفی فارابی
فارابی نیروهای نفس انسانی را چگونه بازگفته است؟ از شناخت حسّی و عقلی نفس و از چیستی و سرچشمه و سرنوشت آن چطور سخن می گوید؟ در این زمینه، یعنی...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
هستی شناسی در فلسفه فارابی
حقیقت این است که هستی شناسی و بیشترین بخش فلسفه ی فارابی پیرامون محور متافیزیک دور می زند. در این مقاله به بحث های او درباره ی خدای متعال، و...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
ناکامی فارابی در جمع بین افلاطون و ارسطو و دین و فلسفه
در این مقاله از فلسفه و اندیشه های فارابی گفتگو خواهیم کرد و خواهیم کوشید که گفته ها و عقیده های اصلی او را باز گوییم و تا می توانیم به حاشیه...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
پایگاه فارابی در تاریخ فلسفه ی ایرانی و اسلامی
فارابی، بی گفتگو، پدر فلسفه ی ایرانی و اسلامی بشمار می رود که ابن سینا این فلسفه را از او فرا گرفته است و سپس همه ی فیلسوفان ایران و سرتاسر جهان...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
اهمیت تألیفات و میراث مکتوب فارابی
فارابی نخست در پی پیشنهاد شهریاران سامانی در فکر آن بود که متنی ویراسته و تصحیح شده و پیراسته از مجموعه ی آثار ارسطو پدید آورد. این کار را نخستین...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
زندگینامه و شخصیّت فلسفی فارابی
ابونصر محمّد فرزند محمّد فرزند اوزلغ فرزند طرخان فارابی در روستای وسیج از توابع شهرستان فاراب واقع در ولایت ماوراءالنهر/ فرارودان، بر کناره ی...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
ارکان انسان از نگاه ابن سینا
فیلسوفان و اندیشه وران باستان به مسئله ی نفس توجه داشته اند. بعضی از حکیمان و فیلسوفان معتقدند که نفس انسان موجودی برآمده از جسم است،‌ نه موجودی...
جمعه، 29 فروردين 1393