مباني مشروعيت جنگ در يهوديت، ملحمت حوا(1)
مسأله جنگ جايگاهي ويژه در يهوديت دارد. گستره تاريخ کهن يهودي متأثر از نبردهاي تهاجمي يا دفاعي يهوديان است. جنگ مانند بسياري از آموزه هاي اين...
شنبه، 1 مرداد 1390
مباني مشروعيت جنگ در يهوديت، ملحمت حوا(2)
هر عملي بسته به مقدار مطلوبيت آن در يک دين، درجه اي از تمايل و خواست اجرا را در پي دارد. حال، هرچه اين مطلوبيت افزون تر باشد، تمايل به اقدام...
شنبه، 1 مرداد 1390
مباني مشروعيت جنگ در يهوديت، ملحمت حوا(3)
همچنان که گذشت، کتاب مقدس در موارد متعددي ماجراي عمالقه را مطمع بيان کرده است.(1) تلمود نيز با حساسيت بالايي موضوعات مربوط به عمالقه را به عنوان...
شنبه، 1 مرداد 1390
باز کاوي خصيصه هاي تحريف گرايانه قوم يهود از ديدگاه شهيد مطهري(ره) (3)
به نظر شهيد مطهري از ديگر آسيب هايي که بر پيکر جوامع اسلام وارد شد، عدم همبستگي و وحدت ميان جوامع مسلمان بود؛ يعني همان چيزي که باعث شد نه تنها...
چهارشنبه، 29 تير 1390
باز کاوي خصيصه هاي تحريف گرايانه قوم يهود از ديدگاه شهيد مطهري(ره) (4)
درکنار توصيه هاي ائمه معصومين و امام خميني (ره) در حوزه دفاعي ـ امنيتي و تدوين استراتژي کلان آنچه از جايگاه ويژه اي برخوردار است، دشمن شناسي...
چهارشنبه، 29 تير 1390
باز کاوي خصيصه هاي تحريف گرايانه قوم يهود از ديدگاه شهيد مطهري(ره) (1)
تاريخ قوم يهود از تحريف، جعل، تغيير مفاهيم و محتواي اديان و رخدادهاي تاريخي است. قدمت اينگونه تحريفات به پيش از پيامبري حضرت موسي(ع) مي رسد....
چهارشنبه، 29 تير 1390
باز کاوي خصيصه هاي تحريف گرايانه قوم يهود از ديدگاه شهيد مطهري(ره) (2)
شهيد مطهري بيان داشته که در هر مملکتي اگر گروهي بتواند، آن شاهرگها ـ يعني وسايل ارتباط جمعي مثل مطبوعات ـ را تصاحب کند، مي تواند شاهرگهاي اقتصادي...
چهارشنبه، 29 تير 1390
تاریخ جادو گرایی
آغازگر و پایه گذار پدیده ی کابالا را باید "اسحاق کور" دانست که در قرن سیزدهم میلادی در بندر ناربون (Narbonne) در جنوب فرانسه میزیست. او برخی...
شنبه، 17 ارديبهشت 1390
نودينى در يهوديت (1)
نودينى يا تغيير آيين (conversion) كمابيش در اديان مختلف وجود داشته و دارد. متدينان به يك دين به دلايل متعددى از دين خود روى برتافته، به ساير...
شنبه، 27 فروردين 1390
نودينى در يهوديت (2)
در متون اوليه يهودى از تغيير آيين و نودينى سخنى نرفته است و اعتقاد بر آن بوده است كه غير اسرائيلى ها بدون تغيير آيين مى توانند مناسك يهودى را...
شنبه، 27 فروردين 1390
يهوديت و الهيات جهانى
دن كوهن شربوك در اين مقاله به ديدگاه شمول گرايانه تنى چند از الهيدانان يهودى اشاره مى كند و سپس با توجه به مشكلات و نيز تناقض هاى احتمالى اين...
شنبه، 27 فروردين 1390
قوم يهود از برگزيدگى تا نژادپرستى(2)
بنا به آنچه گذشت، عهد قديم قوم اسرائيل را قوم برگزيده خدا مى داند و از سوى ديگر، در تاريخ يهوديت گاهى از برگزيدگى قوم، برترى قوم اسرائيل نسبت...
شنبه، 27 فروردين 1390
قوم يهود از برگزيدگى تا نژادپرستى(1)
در متون مقدس يهودى درباره برگزيدگى قوم يهود سخن به ميان آمده است; قرآن كريم نيز اين برگزيدگى را ـ دست كم در مقطع زمانىِ خاص ـ مورد تصديق قرار...
شنبه، 27 فروردين 1390
نماز ( تفيلا ) در آيين يهود
در تورات مقدس (دواريم – تثنيه، فصل 11، آيه 13) آمده است: «خداي خالقتان را دوست بداريد و او را با تمام قلبتان پرستش و بندگي نماييد.» علماي يهود...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (4)
مردخاى كاپلان همواره بر آن بود تا پاسخى درخور براى پرسش هايى فراهم آورد كه قوم يهود در عصر جديد با آن مواجه است. در عصر جديد به لحاظ اجتماعى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (3)
بر پايه اين تفسير، خدا قوم يهود را برگزيد تا درميان اقوام ديگر خادم او باشند و در اصلاح عالم بكوشند و بين اقوام و ملل مختلف وحدت و همدلى ايجاد...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (2)
براى اين كه تصور و تصوير روشنى از موضوع برگزيدگى و رابطه آن با اسارت بابلى در يهوديت داشته باشيم، ناگزير بايد به شكل گيرى و پيدايى اين قوم اشاره...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (1)
انديشه قوم برگزيده از بنيادى ترين مباحثى است كه همواره در تاريخ قوم يهود مطرح بوده است. يهوديان بسته به ديدگاهشان در اين مسئله، رويكردى انحصارگرايانه...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نظريه سياسى در تورات و تلمود (2)
بنابه شواهدى، ربى هيلل در انكار وجوب يك مسيح جسمانى و شاهانه تنها نبوده است. يوسفوس روايت مى كند كه مناحم، رهبر زلوت ها،[16] در طول دوره جنگ...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نظريه سياسى در تورات و تلمود (1)
كتاب هاى مقدس از قديمى ترين و قوى ترين منابع در نظريه پردازى سياسى است; به گونه اى كه مى توان گفت هيچ نظريه سياسى اى بدون تفسير كتاب مقدس، بدين...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389