رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(2)
درباره جمله «دين افيون مردم است» دو تفسير وجود دارد: يكى تفسير لنينيستى و ديگرى تفسيرى غيررسمى و سازگارتر با متنى كه اين سخن در آن آمده است....
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(1)
كسانى انديشه ماركس را مرده و بحث از آن را بيهوده مى دانند، زيرا فروپاشى اردوگاه سوسياليستى را، كه بر اساس آموزه هاى ماركس شكل گرفته بود، بزرگترين...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
عقلانيت اسلامي پيشرفت
1. عقلانيت را اگر كاربرد عقل بدانيم پس تعريف عقل و تعريف نوع كاربرد نيز ضروري ميگردد كه در اين صورت تابعي از فرهنگ و شناخت يك قوم و ملت و مذهب...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
اثبات علمي تاثير دعا و نيايش در زندگي
دلايل زيادي وجود دارد که ثابت مي کند دعا مؤثر است. بسياري از تحقيقات علمي صحت اين مطلب را نشان ميدهند. تحقيقي که در سال 1993 برروي 10000 کارمند...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
جايگاه تعقل و تعبد در معارف اسلامى (1)
هستى و تامل پيچيده حاكم بر جهان از نظم دقيق و قانونمندى هماهنگى برخورداراست . هيچ چيزاين عالم از شمول قانون [علت و معلول] و[ سبب و مسبب] خارج...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
جايگاه تعقل و تعبد در معارف اسلامى (2)
بخش مهمى از فقه ما را عبادات تشكيل مى دهد. چه بسا تصور شود كه اينها تعبدى محض هستند. زيرا عبادات از ريشه[ تعبد]است و[ تعبد] يعنى تسليم.[ طريق...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
جايگاه تعقل و تعبد در معارف اسلامى (3)
احكام اوليه همان گونه كه در بزرگداشت مرحوم آيه اللفه بروجردى از آن به[ احكام پيشرو] تعبير كرديم واين روزها بيشتر به همين تعبيراز آن ياد مى شود...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
بازخواني و نقد عقل اسلامي(2)
مي دانيم كه روش ساختار شكني روشي است كه در تقابل با مكاتب فكري اروپايي به كار گرفته شده و در مطالعه ميراث و سنت اسلامي عربي از اين روش استفاده...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
بازخواني و نقد عقل اسلامي(1)
محمد ارگون متفكر مسلمان الجزايري مقيم پاريس، پروژه فكري اش را نقد عقل اسلامي قرار داده است. وي با بهره گيري از روشهاي علوم انساني و اجتماعي و...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نسبت عقل و ايمان در آموزه‏هاي اسلامي
"ايمان " عبارت است از: اعتقاد ، دل‏سپردگي و تعهد به يك حقيقت قدسي. ايمان به خداوند به عنوان اصل بنيادين در همه اديان الهي، مستلزم ايمان به عالم...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
عقل و دين؛ تعامل يا تقابل
رابطه ميان عقل و دين چگونه است؟ آيا آن دو با هم سازگاري دارند يا ناسازگاري؟ پرسش هايي از اين دست، از گذشته هاي دور مطرح بوده است و انديشمندان،...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (1)
نسبت علم و دين، بحث درازدامن و گسترده‏اى است كه در غرب جديد و در پى دگرگونيهاى علمى آن، مطرح شده است. اين بحث كه شمارى از دانشوران غربى، آينده...
شنبه، 20 آذر 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (2)
افزون بر دانشنامه‏هاى فلسفى كه در آنها به بحثها و مقوله‏هاى اصولى طبيعيات پرداخته شده است، پژوهشهاى بسيارى در زمينه‏هاى تاريخ، جغرافيا، طب، نجوم،...
شنبه، 20 آذر 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (3)
افزون بر دانشنامه‏هاى فلسفى كه در آنها به بحثها و مقوله‏هاى اصولى طبيعيات پرداخته شده است، پژوهشهاى بسيارى در زمينه‏هاى تاريخ، جغرافيا، طب، نجوم،...
شنبه، 20 آذر 1389
نسبت علم و دين در انديشه فاضل و محقق نراقى (4)
در اين بخش نمى‏توانيم اثرگذارى مستقيم علم را بر دين، پى‏جويى كنيم؛ اما اثرگذارى غير مستقيم علم به واسطه اثرگذارى علم در تفسير عرف كه به عنوان...
شنبه، 20 آذر 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (5
بعضي دين و علم را دو مقوله جدا از يکديگر که داراي رسالت، زبان و کارکرد جداگانه اي هستند، مي دانند. چگونگي جدايي علم و دين صور و اشکال گوناگون...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (4)
شايد مهم ترين علل عقب افتادگي علمي مسلمانان علاوه بر دور شدن آنان از دين، همان ديني که عامل پيشرفت مسلمانان و برپايي تمدن طلايي شده بود، پيدايش...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (3)
بيشتر متفکران و انديشمندان اعم از عالمان ديني و متخصصان علوم جديد، چون خداوند را نازل کننده کتاب تشريع وحي و ايجاد کننده کتاب تکوين طبيعت مي...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (2)
1) روش تجربي که تنها روش معتبر براي شناخت واقعيت بود؛ 2) جهان خارج، غير از جهان هفت عنصري يعني ماده و انرژي و اشکال ديگر آن، چيز ديگري نيست. اين...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
جستاري کوتاه در رابطه علم و دين (1)
علم در دوره معاصر و به ويژه در علم فيزيک که فقط با کاربرد معادلات رياضي قابل تبيين است، بدون پيش فرض فلسفي – الهي يا مادي – قابليت تفسير جهان...
چهارشنبه، 19 آبان 1389