جایگاه شاهنامه‌ی فردوسی
شاهنامه‌ی بی‌زوال ابوالقاسم فردوسی را گاه به کاخی بی‌گزند و کوهی سربلند، گاه به اقیانوس بی‌کنار و آسمان بی‌کران مانند کرده، و زمانی آن را بزرگ‌ترین...
يکشنبه، 24 آبان 1394
صحنه‌آرایی قصه‌ی تهران
"زاویه‌ی دید در داستان به نویسنده اجازه می‌دهد که هرچه می‌خواهد ببیند و بر شخصیت‌های خاصی تأکید بورزد. نویسنده‌ به شیوه‌ی دیگری نیز می‌تواند...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
قصه شهر ادامه دارد...
تهران با دگرگونی‌های کالبدی - فضائی ناشی از اولین پژواک نووارگی (مدرنیته) در ایران، پا به سده‌ی بیستم میلادی می‌گذارد؛ شهری با حدود 160000 نفر...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
بازنگاهی به قصه‌ی شهر
قصه‌ی شهر خود را با همه‌ی واقعه‌ها و حادثه‌هایی بیان می‌کند که به آن تعلق دارد، قصه‌ی شهر خود را با زندگی شهر و حیات شهری بازگو می‌کند، زندگی‌ای...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
شهر و نمادهایش
قصه‌ی شهر، با بازخوانی خاطره‌ها آغاز می‌شود. شهر فضایی است که خاطره‌های فردی و جمعی در آن شکل گرفته و می‌گیرد. خاطره‌هایی که بخش عمده‌ای از هستی...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
روایت در قصه‌ی تهران
"لحن، شیوه‌ی پرداخت نویسنده به اثر است به طوری که خواننده آن را حدس بزند، درست مثل لحن صدای گوینده‌ای که ممکن است طرز برخورد او را با موضوع و...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
شهر و حواس پنج‌گانه
"از لای برگ‌های پاپیتال، فانوسی خیابان سنگفرش را که تا دم در می‌رفت روشن کرده بود. آب حوض تکان نمی‌‌خورد، درخت‌های تیره فام کهنسال در تاریکی...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
شیوه‌ی روایت در قصّه‌ی تهران
"سبک به رسم و طرز بیان اشاره دارد، تدبیر و تمهیدی است که نویسنده در نوشتن به کار می‌گیرد، بدین معنی که انتخاب واژگان، ساختمان دستوری، زبان مجازی،...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
گفت‌وگو در داستان تهران
"صحبتی را که میان دو شخص یا بیشتر رد و بدل می‌شود، یا آزادانه در ذهن شخصیت واحدی در اثری ادبی (داستان، نمایشنامه، شعر و ...) پیش می‌آید گفت و...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
زاویه‌ی دید قصه‌ی تهران
"زاویه‌ی دید با زاویه‌ی روایت نمایش‏دهنده‌ی شیوه‌ای است که نویسنده با آن مصالح و مواد داستان خود را به خواننده ارائه می‌کند و در واقع رابطه‌ی...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
درون‌مایه‌ی قصه‌ی تهران
"درونمایه فکر اصلی و مسلط در هر اثری است، خط یا رشته‌ای که در خلال اثر کشیده می‌شود و وضعیت و موقعیت‌های داستان را به هم پیوند می‌دهد. به بیانی...
دوشنبه، 18 آبان 1394
موضوع قصه‌ی تهران
"موضوع شامل پدیده‌ها و حادثه‌هایی است که داستان را می‌آفریند و درونمایه را تصویر می‌کند. به عبارت دیگر موضوع قلمروی است که در آن خلاقیت می‌تواند...
دوشنبه، 18 آبان 1394
شخصیت و شخصیت‌پردازی در قصّه‌ی تهران
"اشخاص ساخت شده‌ای (مخلوقی) را که در داستان و نمایشنامه و ... ظاهر می‌شوند، شخصیت می‌گویند. شخصیت، در اثر روایتی یا نمایشی، فردی است که کیفیت...
دوشنبه، 18 آبان 1394
حقیقت مانندی در قصه‌ی تهران
حقیقت مانندی (verisimilitude) کیفیتی است که داستان را پیش چشم خواننده مستدل نشان می‌دهد و موجب پذیرش آن می‌شود. بسیاری از فیلسوفان هنر (زیبایی...
دوشنبه، 18 آبان 1394
پیرنگ تهران
پیرنگ (Plot) مرکب از دو کلمه پی و رنگ است؛ پی به معنی بنیاد، شالوده و پایه آمده و رنگ به معنی طرح و نقش. بنابراین، "پیرنگ" به معنی "بنیاد نقشه"...
دوشنبه، 18 آبان 1394
شهر به سان یک قصه
شهر را می‌توان به قصه تشبیه کرد، بدین سبب که هر دو نتیجه‌ی بازتولید آرمان‌ها و بینش مردمی است که ریشه در گذشته دارند، در حال زندگی می‌کنند و...
دوشنبه، 18 آبان 1394
حرف‌های کودکانه
در روزگاران گذشته و در یک شهر بزرگ یک روز مردی تاجر، در خانه‌ی بزرگ و زیبایش جشن تولد دخترش را برگزار می‌کرد. این تاجر مرد پولدار و تحصیل کرده‌ای...
جمعه، 15 آبان 1394
هانس شیرین عقل
روزی روزگاری در یک روستای زیبا یک خانه‌ی خیلی بزرگ بود که متعلق به یک ارباب بود. این ارباب سه پسر داشت که دو نفر از آنها خیلی باهوش بودند.
جمعه، 15 آبان 1394
حلزون و بته‌ی گل
در یک کشور دور باغی بود که دور تا دورش با درختان فندق محصور شده بود. توی این باغ یک بته گل بسیار قشنگ بود که زیرش یک حلزون زندگی می‌کرد. این...
جمعه، 15 آبان 1394
همسایگان
در سالیان دور و در یک مرداب، مرغابی‌های زیادی زندگی می‌کردند آنها بسیار پر سر و صدا بودند و بیشتر مواقع بدون این که اتفاقی بیفتد سر و صدا می‌کردند....
جمعه، 15 آبان 1394