نااستواری معرفت تاریخی
علوم انسانی روزگار ما آوردگاه موافقان و مخالفان فوکو است. بازاندیشی تاریخ که بازتولید ساده و مختصر آراء میشل فوکو در حوزه معرفت شناسی و روش شناسی...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
گذشته علیه گذشته
از جمله خیال های محال بشر را در قرون اخیر، تولید دانش عاری از ارزش در حوزه ی علوم انسانی دانسته اند. معتقدان به این سخن، بر این باورند که در...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
دفاع از تاریخ
بدون تردید دانش تاریخ در دهه های پایانی قرون گذشته در حوزه ی نظری آماج انتقادات و حملات بنیادی فیلسوفان و اندیشمندان پست مدرن بوده است. این انتقادات...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
جست و جوی شمائل رئالیسم در تفکر تاریخی
بیش از ربع قرن، یکی از تأثیرگذارترین متفکران نظریه پرداز در عرصه ی فلسفه ی تاریخ پروفسور هایدن وایت بوده است. از زمان انتشار «فراتاریخ: تخیل...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
تاریخ چیست؟
تاریخ با علوم اجتماعی مرتبط است.از نظر «کار» هر چه تاریخ بیشتر اجتماعی شود و جامعه شناسی بیشتر تاریخی شود،برای هر دو علم بهتر است.البته «کار»...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
حوالت تاریخی و فلسفه ی تاریخ فردید (1)
آنچه هر دوره ی تاریخی را تعیّن می بخشد، حوالت تاریخی یا حکم اسمی است که بر آن دوره از تاریخ حکومت دارد؛ اما بر اساس آنچه محی الدین آن را سرّالقدر...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
حوالت تاریخی و فلسفه ی تاریخ فردید (2)
پیش از ورود به بحث، نخست باید به این نکته ی اساسی توجه کرد که برخلاف ترجمه های متداول، معادل انسان دوستی در زبانهای غربی «فیل آنتروپی» است، نه...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
منشأ نفسانیت در تاریخ
منشأ نفسانیت در تاریخ چیست و چرا اساساً چنین امری به ظهور می رسد؟ پاسخ آن است که منشأ ظهور نفسانیت در تاریخ، سیر وجود از اطلاق به تقیید است،...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
فلسفه تاریخ سید جعفر کشفی
اعصار گشت و بازگشت عقل، دوره های تاریخ بشر را تشکیل می دهند. این تاریخ با روی آوریِ عقل به محل تکون بنی آدم، که با هبوط حضرت آدم(علیه السّلام)...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
تاریخ سازی نژادی به منظور استعمارگری
محتوی، علل پیدایش و توسعه ی نظریّات، تئوریها و مفاهیم اجتماعی را نمی توان جدا و مستقل از داده های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه ی خاستگاه و سازمان...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
خاستگاه فرضیه های نژادی
ارائه کنندگان فرضیّه های نژادی در سده های 18 و 19 میلادی در اروپا را می توان بطور عمده به دو دسته تقسیم نمود:
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
تکوین فرضیه های نژادی
تعمیم رده بندی گیاهان و جانوران که بر اساس شکل ظاهری انجام می گرفت به انسانها، در اواخر قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد. تا آن زمان در رده بندی...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
فلسفه ی تاریخ کانت: پیشرفت نوع انسان بر پایه ی غایت گرایی
ایمانوئل کانت (1) (1804-1724) در سراسر دوران زندگی خود با چهار پرسش بنیادین فلسفی روبرو بوده است. این پرسش ها که به ترتیب پیرامون «شناخت شناسی»،...
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تاریخ کانت: پیشرفت نوع انسان بر پایه ی غایت گرایی
ایمانوئل کانت (1) (1804-1724) در سراسر دوران زندگی خود با چهار پرسش بنیادین فلسفی روبرو بوده است. این پرسش ها که به ترتیب پیرامون «شناخت شناسی»،...
يکشنبه، 12 آبان 1392
دیدگاه معرفت شناختى و روش شناختى ابن خلدون‏ درباره‏ ى تاریخ‏
عبدالرحمن بن خلدون به عنوان پدر فلسفه تاریخ شناخته شده است. براى بیش تر پژوهشگرانى که به بررسى اندیشه هاى ابن خلدون پرداخته اند، دیدگاه هاى او...
يکشنبه، 28 مهر 1392
ظهور و افول تمدن ها
متناسب با تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در اروپا رخ داد، جامعه شناسانی پدیدار شدند که در مشرق زمین نظیر آنها یافت نمی شود. در میان فیلسوفان...
چهارشنبه، 17 مهر 1392
انگاره‌ی پیشرفت در جهان باستان
بسیاری از محققان معاصر تابع این نظرند توضیح این تضاد آرا تا اندازه ای در واژگان یونانی و عادت تفکر یونانیان و تا اندازه ای نیز در ایهام موجود...
سه‌شنبه، 5 شهريور 1392
تاریخ ابن خلدون مقدمه ای بر فلسفه تاریخ
چنین برمی آید که ابن خلدون نام کتاب خود را العبر نهاد تا به روشنی نشان دهد تا چه اندازه به تجربه تاریخ اهمیت می داده است. العبر، در حقیقت، خود...
دوشنبه، 28 مرداد 1392
پدر فلسفه نوین تاریخ
ابوزید عبدالرحمن بن محمد، نامور به ابن خلدون (۸۰۸ ۷۲۲ ه. ق)، از بزرگ ترین مورخان و نامدارترین فیلسوفان مسلمان در گستره زمانی به وسعت تمام تاریخ...
سه‌شنبه، 22 مرداد 1392
نقش شخصیت ها در تاریخ
درباره نقش شخصیت ها در تاریخ، نظریه ها و مکتب های گوناگونی وجود دارد. آیین اسلام نیز در این زمینه دیدگاه خاصی دارد. در این پژوهش، دیدگاه ها و...
يکشنبه، 20 مرداد 1392