جهانی شدن و مهدویت، دو نگاه به آینده
این مقاله بر آن است تا دو دیدگاه در باب جهانی شدن، یعنی جهانی شدن لیبرالیسم و حكومت جهانی اسلام را مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. مؤلف بر آن...
سه‌شنبه، 2 تير 1388
خصوصيات تمدن جديد
«افلم يسيروا في الارض فتکون لهم قلوب يعقلون بها او اذان يسمعون بها فانها لا تعمي الابصار ولکن تعمي القلوب التي في الصدور» (سوره حج- آيه 46)...
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
خصوصيات جهان مدرن
خداوند در اين آيه مي فرمايد: به تاريخ نگاه کنيد تا ببينيد چه ملتها که با توانايي هايي بيشتر از آنچه در نزد شماست نابود شدند. اي پيامبر آيا اين...
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
انسان بي هويت در جهان معاصر
«افلم يسيروا في الارض فتکون لهم قلوب يعقلون بها او اذان يسمعون بها فانها لاتعمي الابصار ولکن تعمي القلوب التي في الصدور» (46/حج) خداوند مي فرمايد:...
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
تمدن ضد معنويت غرب
در جلسه قبل گفتيم که خداوند در آيه 46 سوره مبارکه حج به پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايد: اي پيامبر کساني که با نبوت مقابله مي کنند، آيا...
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
فرهنگ غربي و سطحي کردن حقايق
گاهي ملتها به يک نوع فکر و بينشي دچار مي شوند که بدون آنکه خودشان بدانند، اين بينش برايشان اضمحلال مي آورد و جامعه و خانواده شان را از بين مي...
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
نظام‏های ایدئولوژیک«قسمت پنجم‏»
در حوزه سیاسی، یکی دیگر از کارکردهای کلان و عمومی ایدئولوژی ایجاد مشروعیت و توجیه در حوزه‏های سیاست، اجتماع و اقتصاد است . این کارکرد در عین...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
نظام‏های ایدئولوژیک«قسمت چهارم‏»
یکی دیگر از کارکردهایی که در مجموع کارکردهای ایدئولوژی قابل ذکر است، هویت‏بخشیدن به ساختارها، روابط، و رفتارهای سیاسی توسط ایدئولوژی است . منظور...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
نظام‏های ایدئولوژیک«قسمت‏سوم‏»
«هابرماس‏» با اقرار به اینکه نظام اخلاقی‏ای که از سوی ایدئولوژی‏های بورژوایی به‏کارگرفته می‏شود، تاثیر اطمینان‏بخش آن، در نظام سیاسی و اقتصادی،...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
نظام‏های ایدئولوژیک (قسمت دوم)
در این مرحله از بحث، تاثیرگذاری کلان ایدئولوژی را در چند محور مورد بحث قرار می‏دهیم . این محورها، شامل تمام حوزه‏های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
گيدنز و مفهوم ابعاد و آثار جهاني شدن
از نظر گيدنز جهاني شدن را نمي توان صرفا با يک عامل و با يک بعد شناسايي کرد. اگر بخواهيم مثلا شاخص اصلي جهاني شدن را در اقتصاد سرمايه داري و يا...
شنبه، 9 خرداد 1388
ترديد درباره جهاني شدن( بررسي نظريات گراهام تامپسون و پل هرست)
اين دو نظريه پرداز از جمله صاحب نظراني هستند که جهاني شدن را به طور اصولي مورد سؤال قرار داده اند. آنان در نظريه خود مهم ترين و علي الظاهر آشکارترين...
شنبه، 9 خرداد 1388
نظريه نظام جهاني و نقد جهاني شدن ( بررسي نظريات امانوئل والرستين)
والرستين يکي از فعال ترين نظريه پردازان مارکسيست است که با تبيين و شرح و بسط نظريه نظام جهاني و با قرائتي متفاوت از مارکسيسم مي کوشد تا تحولات...
شنبه، 9 خرداد 1388
پيوندهاي جهاني در عرصه اقتصاد
از دهه 1960 که براي نخستين بار اصطلاح جهاني شدن در فرهنگ لغات آکسفورد وارد شد، به عنوان فرايندي اقتصادي شناخته شد. فرايندي که در آن به تدريج...
شنبه، 9 خرداد 1388
حاکميت رژيمهاي بين المللي و جهاني شدن( بررسي نظريات استفن کرزنر)
استفن کرزنر از جمله معروف ترين و پرکارترين نظريه پردازان روابط بين الملل در آغاز قرن بيست و يکم است که تقريبا در بيشتر حوزه هاي دانش روابط بين...
شنبه، 9 خرداد 1388
جهان بدون مرز و پايان دولت- ملتها ( بررسي نظريه کنيچي اوهماي)
از ديگر متفکران مشهور ليبرال که بحث و بررسيهاي فراواني درباره آراء و آثار او انجام گرفته، کنيچي اوهماي است. او که صاحب نظر، مشاور و طراح اقتصادي...
شنبه، 9 خرداد 1388
دگرگوني جهاني و جهاني شدن در حوزه سياست
از نظر متفکران تاريخي، جهان از مراحل مختلفي عبور کرده تا به شرايط کنوني دگرگوني جهاني از نظر سياسي رسيده است. مرحله نخست مرحله امپراتوريهاي...
شنبه، 9 خرداد 1388
نظريه ي وابستگي متقابل ( پيچيده)
رابرت کوهن و جوزف ناي را مهم ترين و اصلي ترين پديد آورندگان نظريه ي وابستگي متقابل مي دانند. انديشه آنان در پاره اي از کتب و تحليلها در گروه...
شنبه، 9 خرداد 1388
جهاني شدن در بوته نقد ( از ديدگاه کنت والتس)
به بيان والتس، جهاني شدن در دهه 1990 به مد روز بدل شده و اين مد روز در امريکا شناخته شده است. توماس فريدمن در کتاب معروف خود،(1) پيروزي روش امريکايي...
شنبه، 9 خرداد 1388
مفهوم و ابعاد جهاني شدن به نظر فوکوياما
اول پيروزي و پذيرش جهاني مدل ليبرال دموکراسي به عنوان مدل نهايي حکومت گرايي و تنظيم مناسبات اجتماعي و دوم پايان منازعات و تضادهاي تاريخي ايدئولوژيک...
شنبه، 9 خرداد 1388