میراث ایران باستان در روشنایی نامه‌ی ناصرخسرو
روشنایی نامه یکی از آثار منصور ناصرخسرو است که برخی از آرای اسماعیلیّه در باب آفرینش عالم در آن ذکر گردیده است. ناصرخسرو در این کتاب برخلاف سایر...
يکشنبه، 5 مهر 1394
تالس
ارسطو تالس را مؤسّس (nóάρχ( فلسفه‌ی طبیعی ایوْنیایی می‌شمارد. (1) وی پسر اكساموئس و كلئوْبولینه بود، كه بر طبق برخی اسناد معتبر، از تبار فنیقی...
يکشنبه، 5 مهر 1394
به سوی عُرفی نو از زمان
"لِنارت لوندمارک" می گوید: "همه چیز را نمی توان تعقلی کرد. با سرعت دادن به نغمه های یک قطعه ی موسیقی، آهنگ بهتری آفریده نمی شود. به همین دلیل...
شنبه، 21 شهريور 1394
پایان زمان
یکی از بهترین سرگرمی های مردم سوئیس گردآوری ساعت های قدیمی مچی است. حدود چند سال پیش برای خرید ساعتی قدیمی وارد یکی از فروشگاه های سوئیس شدم....
شنبه، 21 شهريور 1394
نوزاد را لک لک با خودش می آورد
زندگی هنوز هم تحت شروط زمانیِ معینی تحول و توسعه می یابد. موجودات زنده در سراسر تاریخ تکاملی خود در محدوده های معین زمان خیمه می زنند. خفاشها...
شنبه، 21 شهريور 1394
زمان نو
بیماری و پیری می تواند فرد را بیرون از آن نظامی از فرآیندهای اجتماعی قرار بدهد که با زمان شمارها تنظیم شده است. وقتی که در اثر بیماری و پیری...
شنبه، 21 شهريور 1394
وقتی که همه رژه می روند
میکائیل یونگ "در کتاب شگفت و بیدارکننده اش به نام "جامعه ی کوک شده، تپش های طبیعی و جدول زمانی بشر" (1988) تلاش می کند جامعه ای را توصیف کند...
شنبه، 21 شهريور 1394
هایدگر، زمان و ملال
تحلیل های هَیدِگر از زمان برای همگان آشناست، اما این آشنایی اغلب سطحی و یکجانبه است. توصیف ناتمامی که در کتاب "وجود و زمان" (1927) وجود دارد،...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
اَینشتین و ناشناختگی زمان
بسیاری مدعی شده اند که نظریه ی نسبیت در مقایسه با تفکر مکانیکی- و آن جبر فیزیکی که ما در تفکرات نیوتن راجع به هستی می بینیم- آزادی بیشتری به...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
زمان و مکان از نظر برگسون
یکی از فیلسوفان معاصر که به طور جدی بر معمای زمان خود را متمرکز کرده است، هانری برگسون (1941-1859) است. او از سال 1900 تا 1924 در کلژ دوفرانس...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
کانت: صور شهودی و مقولات متناقض
کانت ادراک زمانی را در جایی از معرفت ما جایگزین می کند که خارج از انتظار است. او فکر می کند که تمام آگاهی بشر از واقعیت ها به دلیل گره خوردگی...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
خدا چونان ساعت‌سازی بزرگ
"اس. ال. ماکی" در کتاب "زمان در زندگی و اندیشه‌ی غربیان" (1980) به درستی سالهای 1660 تا 1760 در انگلستان را "انقلاب ساعت"‌ می‌نامد. در خلال این...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
به سوی درکی نو از زمان
اصول راهبانه‌ی "بِنِدیکت" از آغاز سال 500 میلادی هم زمان کار و هم زمان نیایش را در اوقات ثابتی از روز معین کرد. غرض از این قانون استفاده‌ی عقلانی...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
قلمرو هزار ساله
هر هزاره‌ای به مثابه پایان یک دوران بزرگ و سپس آغاز دوران دیگری است. سال تقسیمات بی شماری را در خود دارد، اما بزرگتر از سال دورانهایی است چون...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
ساختارهای تاریخ قرون وسطی
در آغاز قرون وسطی در جهان غرب تمام علوم و فنونی که با محاسبه سروکار داشتند، به شکلی با برآورد زمان درگیر بودند. گردش سال در بسیاری از زمینه‌ها...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
بازگشت به حرکت دَوَرانی طبیعت
فصل کاملی از هر جامعه‌ای به وسیله‌ی وقت شماری آن بازگو می‌شود. در جامعه‌ی کشاورزی نام ماه‌های سال و تفسیر از فصل‌های مختلف طبعاً شکل کار کردن...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
بی مُنتهایی و اَبدیت
تنها آنچه که محصور و محدود است، فهمیده می‌شود. بدین خاطر در مفهومی که پنجره‌اش بر اُفق‌های نامحدود گشوده می‌شود، چیزی تهدیدکننده و یا متناقض...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
گاه‌شماری مسیحی
در اَواخر دوران باستان بعضی از عُلمای دین طرحی از روزشماری در مسیحیت ارائه دادند که مبدأ آن تولد عیسی "یعنی ظهور خدا در بشر" بود. یونانی‌ها مبدأ...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
اگوستین و معمای زمان
پس از گذشت سالها، آموزه‌های اگوستین در باب زمان به اشکال گوناگون دوباره احیاء و نوشته شد. نمونه‌های بارز آن زیاد است، از تفکرات هنری برگسون گرفته...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
میان آفرینش و رستاخیز
در بین مردم یونان در دوران کلاسیک نه تنها هیچگونه تصوری از زمان آینده به مثابه تشویش و بعدی فی نفسه وجود نداشت، بلکه برای این ملت قضیه معکوس...
دوشنبه، 16 شهريور 1394