ماهیت جامعه از نگاه قرآن (1)
لفظ «جامعه» اسم فاعل مؤنّث از مصدر «جمع» به معنای گرد آوردن،(1) فراهم کردن، دربر گرفتن است. بنابراین جامعه به معنای گردآورنده، فراهم کننده، و...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
ابتکار یا اقتباس؟
بدون شک کتاب «العبر» ابن خلدون، یک کار علمی شگفت انگیز در اندیشه بشری بوده است. ابن خلدون خواسته است که احوال تمدن و اوصاف مسائل علمی جامعه را...
دوشنبه، 13 آذر 1391
ابن خلدون و مکاتب جامعه شناسی
با توسعه علم جامعه شناسی در قرن نوزده، توجه بیشتری به تبیین موضوع و رابطه آن با دیگر علوم مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار گرفت. مسئله تنها این...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جبر اجتماعی یا تقلید؟
اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم، توسعه و ترقی جامعه شناسی بود. در این دوره جامعه شناسان مشهوری در تحلیل رشته جامعه شناسی، تلاش های علمی زیادی...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی جنگ ابن خلدون
ابن خلدون در مقدمه، فصل خاصی برای جنگ و روش های مختلف آن، اختصاص می دهد و انواع لشکرکشی اقوان را توضیح کامل می هد. او می گوید: بدان که جنگ ها...
دوشنبه، 13 آذر 1391
ترجمه ی ابن خلدون به زبان های غربی
با همه ی وسعت اطلاعات ابن خلدون، در تشریح اوضاع اجتماعی کشورهای اسلامی و شمال افریقا و با وجود ابداع دانش، به نام «علم عمران» و جامعه شناسی در...
دوشنبه، 13 آذر 1391
نقدی بر جامعه شناسی ابن خلدون
گرچه مقدمه ابن خلدون حاوی اندیشه ها و نظریات ابتکاری در زمینه جامعه شناسی، فلسفه تاریخ و تمدن است و احیاناً طرح های نویی را در زمینه تربیت ارائه...
دوشنبه، 13 آذر 1391
نگاهی به تئوری عصبیت
مردم روستا، مردمی هستند که زندگی خود را از طریق راه های معمولی کشاورزی، باغداری، دامداری، نگه داشتن زنبور عسل و کرم ابریشم و بارورسازی آن ها،...
دوشنبه، 13 آذر 1391
زادگاه جامعه
اجتماع انسانی، یک ضرورت حیاتی است. حکما گفته اند که «انسان مدنی بالطبع است»، بشر ممکن نیست که حیاتش را بدون اجتماع ادامه دهد و برای تحصیل ضروریات...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی چیست؟ دیدگاه ابن خلدون
علم جامعه شناسی، علم جدیدی است. اساس و پایه های این رشته، درنیمه دوم قرن 19 پی ریزی شده است. معمولاً، مؤسس و پایه گذاری این رشته جدید را آگوست...
دوشنبه، 13 آذر 1391
پیشرفت در زیست بوم ایرانى - اسلامى
بى شک انقلاب اسلامى ایران یکى از مهم ترین انقلاب هاى تاریخ معاصر به شمار مى رود. لذا متفکران، مراکز تحقیقاتى و دانشگاهى نیز به این حادثه مهم...
دوشنبه، 17 مهر 1391
ابن خلدون و دانشهای زمان
ابن خلدون، زاده و پرورش یافته شمال آفریقا است؛ سرزمینی که در گذشته های دور، در حوزه تمدّن کارتاژها، رومیها، واندالها، ویزیگوتها و رومیان شرقی...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
آموزه های جامعه شناسانه ی ابن خلدون
جامعه شناسان قرن نوزدهم و بیستم اروپا، در سطح قابل ملاحظه ای به سنخ بندیهای دوگانه ی (1) جوامع دست زده اند، (2) ولی پیش از آنان، ابن خلدون با...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
نظریّه ی عصبیّت
به نظر ابن خلدون، پیدایش حکومت مسبوق به پیدایش جامعه است و پیدایش جامعه را نیز می توان بر اساس طبیعت انسان تبیین کرد. خلاصه اینکه انسان به حکم...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
زندگانی و آموزه های ابن خلدون
عبدالرحمان بن خلدون حضرمی، در رمضان 732 هـ.ق. در خانواده ای از مسلمانان اندلس ساکن در تونس به دنیا آمد. پژوهشگران اجداد وی را به یکی از قبایل...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
اندیشه های اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی
بحث اصالت جامعه، علاوه بر آنکه یک بحث فلسفی درباره ی جامعه است، در واقع مکمل بحث تعریف علم مدنی و موضوع آن نیز هست. خواجه نصیر در این بحث،
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
اندیشه های اجتماعی ابوریحان بیرونی
جوامع انسانی و بر اثر ارتباطات و تبادلهای علمی و فرهنگی و اقتباس بهترینها، به رشد و توسعه ی علمی و فرهنگی دست می یابند و میزان رشد و توسعه ی...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
اندیشه های اجتماعی اخوان الصّفا
توجه خاص اخوان الصفا به علوم بویژه علوم انسانی از یک سو، و تلاش فکری آنان برای ایجاد تحول اجتماعی و تغییر نظام حکومتی از سوی دیگر، سبب شده تا...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
مبانی نظریه اجتماعی ابونصر فارابی
محمد بن محمد طرخان بن اوزلع، معروف به ابونصر فارابی در سال 259 هـ .ق. (870 م.) در وسیج، یکی از روستاهای فاراب، به دنیا آمد و در همانجا رشد کرد....
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
تاثير جامعه شناسي اسلامي بر جامعه شناسي جديد
فرهنگ اسلامي به وساطت جنگهاي صليبي و تجارت پردامنه، بر فرهنگ اروپايي اثر گذاشت. جامعه هاي اروپايي در آن زمان سخت بي آرام بودند و اين بي آرامي...
جمعه، 26 خرداد 1391