جامعه شناسي اسلامي
جغرافياي سياسي جهان را در آستانه ي ظهور اسلام پيش روي خود قرار دهيد. در سطح اين جغرافياي سياسي نام دو امپراتوري بيشتر از هر قدرت ديگر به چشم...
يکشنبه، 20 مهر 1393
منابع مالی خدمات اجتماعی در اسلام
برای تحقق اهداف اجتماعی حکومت اسلامی، بودجه و هزینه های قابل توجهی مورد نیاز است و تأمین آن به روشهای ساده و بی برنامه، امکان پذیر نیست لذا با...
پنجشنبه، 4 ارديبهشت 1393
مقیاس های دین داری در ایران، مسائل و مشکلات
مطالعه ی دین داری برای جوامعی نظیر ما که دین در سطوح مختلف آن از نقش موثری برخوردار است، اهمیت وافری دارد. بیشتر تلاش هایی که در غرب برای ساختن...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1392
ماهیت اجتماع در دیدگاه فارابی
واژه ی « جامعه» از جمله ی واژگانی است که در قرن های سوم و چهارم هجری قمری، توسط فیلسوفان سیاسی به مفهوم امروزی به کار نرفته است. آنان از واژه...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
فارابی و منشأ حیات اجتماعی
یکی از مباحث قدیمی و ریشه دار در حوزه ی تفکر سیاسی، تبیین این اصل است که آیا انسان مدنی بالطبع است و در وضعیت طبیعی، گرایش به اجتماع دارد یا...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مقصود فارابی از علم مدنی
معلم ثانی در تعدادی از آثار خویش، از فضیلت و مرتبه ی علم مدنی در بین علوم مختلف و هم چنین از موضوع و کار و ویژه های آن بحث کرده است، تا آن جا...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مروری سریع بر آرای اجتماعی اندیشمندان مسلمان
فیلسوف نامدار اسلامی که نوآوریهای عظیم او تحولی در فلسفه اسلامی به وجود آورد، در باب منشأ زندگی اجتماعی از سه عامل یاد می کند:
دوشنبه، 30 دی 1392
رابطه ی دین و اجتماع در اندیشه ی برخی دینداران
در میان اندیشمندان مسلمان و یا اسلامی انواع شیوه های برقراری رابطه بین دین و علوم انسانی و یا جامعه شناسی وجود دارد. برخی از آنان مانند ابن خلدون...
يکشنبه، 29 دی 1392
نظر اسلام درباره ی نگرش ارگانیکی به جامعه
در نظریه ی ارگانیکی جامعه از یک تشبیه استفاده شده است. یعنی اندیشمندان جامعه را به پیکر انسان تشبیه کرده اند و گفته اند: همان طور که بدن انسان...
يکشنبه، 15 دی 1392
هدف زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام
از دیدگاه الهی، برای زندگی اجتماع انسان هدفی وجود دارد و آن این است که انسانها در سایه ی زندگی اجتماعی رشد کنند و به هدف انسانی خودشان نزدیکتر...
يکشنبه، 17 آذر 1392
جامعه شناسی از دیدگاه شهید مطهری
استاد مطهری جامعه شناسی را به لحاظ نگاه درست فلسفی و علمی نقد نموده است. از این روست که او طرح فلسفه جامعه شناسی جدیدی را برای جامعه شناسی مفید...
دوشنبه، 17 تير 1392
ابوریحان بیرونی، دانشمند فرهنگ شناس (2)
استاد دکتر تنهایی در کتاب عالمانه خود «جامعه شناسی نظری اسلام» طرح این بحث جامعه شناسی دینی «دین عالمانه و دین عامیانه» به نوعی روش نسبی گرایی...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
ابوریحان بیرونی دانشمند فرهنگ شناس (1)
ابوریحان بیرونی (362-440) دانشمند برجسته ی ایرانی، شخصیتی است که در قلمرو علم بر مبنای تجربه (روش مطالعه علم در عصر ما) آثار زیادی از خود به...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
جامعه شناسی جنگ ابن خلدون
ابن خلدون در مقدمه، فصل خاصی برای جنگ و روش های مختلف آن اختصاص می دهد و انواع لشکرکشی اقوام را به طور کامل توضیح می دهد.
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
جامعه شناسی اقتصادی ابن خلدون
انسان به طور طبیعی به غذا نیاز دارد تا زندگی خود را تأمین کند و سوخت و ساز ارگانیسم را تهیه نماید تا رشد انسانی در اطوار حیاتی از دوران کودکی...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
ابن خلدون و جامعه شناسی علم
علم و آموزش، عامل مهمی است که در جامعه بشری و رشد آن تأثیر بسزایی دارد، قطعاً این پدیده اجتماعی، از نظر ابن خلدون پوشیده نمانده و در کتاب خود،...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
جامعه شناسی روستایی و شهری ابن خلدون
مردم روستا، مردمی هستند که زندگی خود را از طریق راه های معمولی کشاورزی، باغداری، دامداری، نگه داشتن زنبور عسل و کرم ابریشم و بارورسازی آن ها،...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
فلسفه ی سیاسی ابن خلدون
زبان و ادبیات یک شهر تابعی از زبان و ادبیات دولت و قوم غالب و مسلط است: لغات مردم شهرها عبارت است از زبان ملت یا قومی که بر شهرها غلبه می یابند...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
انگیزه اجتماعی انسان و منشأ جامعه
اجتماع انسانی، یک ضرورت حیاتی است حکما گفته اند که «انسان مدنی بالطبع است، بشر ممکن نیست حیاتش را بدون اجتماع ادامه دهد و برای تحصیل ضروریات...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
فلسفه تاریخ ابن خلدون
تاریخ قبل از ابن خلدون، نوعی از ادبیات بود، چیزی از قبیل حکایت و داستان و سرگذشت پادشاهان و عجایب و غرایب و بیشتر اوهام و خرافات و هرگز به عنوان...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392