من آن چیزی هستم که شما می خواهید!
اریک فروم(1)، برخلاف یونگ، آدلر و هورنای پیش از آنکه به آموزش روانکاوی و انتخاب حرفه روان درمانگری بپردازد، به مطالعه جامعه شناسی و روانشناسی...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
انتقاد از فرویدی ها
1- یونگ، لیبیدو، یا انرژی روانی را در جریانات جنسی خلاصه نمی کند، بلکه، تنها آن را یک بخش از انرژی روانی می داند. و به تعبیر دیگر، تنها بخشی...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نقد و بررسی فرویدیسم (1)
پیش از ورود در بحث مربوط به ساختار شخصیت از دیدگاه فروید، لازم است به مقدمه ای توجه کنیم که در کلّ برای مباحث آینده و به ویژه برای این بحث مفید...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نقد و بررسی فرویدیسم (2)
تأکید فروید، بر نقش سالهای نخستین کودکی در ساختار منش انسانی کودک، هرچند قابل توجه است، لیکن نباید درباره آن مبالغه کرد. زیرا، حتی خود فروید،...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
کودکی در دنیای خصمانه
کارن هورنای(1)(1952-1885)به عنوان یک روان تحلیل گر فرویدی در برلین آموزش یافت. او یک روان تحلیل گر غیرفرویدی به حساب نمی آید، بلکه، کارش شامل...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
دلسوزی شما را درک نمی کنم!
آلفرد آدلر(1937-1870)در سال 1911 ارتباط خویش را با فروید گسست و به عنوان یکی از نخستین نظریه پردازان اجتماعی- روانشناختی روان تحلیلی مورد توجه...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
شاهزاده ی تاجدار
فروید، یکبار یونگ(1961-1875) را وارث مسلم نهضت روان تحلیلی نامید و به او لقب «شاهزاده تاجدار» داد. ارتباط دوستانه یونگ با فروید، در سال 1914...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
فرویدیسم بعد از فروید
انتقادات متعددی نسبت به فروید و نظام روان تحلیلی او از جانب جمعیتهای مذهبی و روحانی به عمل آمده است. زیرا نگرش او را به انسان، غیرمذهبی و ضداخلاقی...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
فروید و فرویدیسم
فروید تحت تأثیر فلسفه علمی اثبات گرایانه و جبرگرایانه قرن نوزدهم، به ارگانیسم انسان به عنوان یک نظام پیچیده انرژی می نگریست. ارگانیسم انرژی خود...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نگذارید بیش از این رنج بکشم!
فروید در ششم ماه مه سال 1856 در فرایبورگ موراویا چشم به جهان گشود. پدرش یک یهودی ناموفق در تجارت پشم بود و وقتی در موراویا ورشکست شد با خانواده...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
بنیادهای فلسفی و علمی فرویدیسم
اصطلاح روان تحلیلی (1) و نام زیگموند فروید، برای اکثریت افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند آشناست. در حالی که روانشناسانی نظیر فخنر، وونت...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
مکتب کنش گرایی
کنش گرایی بیشتر به عمل و فرایندهای پدیده آگاهی علاقه مند است تا به ساخت آن. به علاوه مرکز این علاقه تبیین فایده یا هدف فرایندهای روانی برای موجود...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نقد و بررسی مکتب کنش گرایی
بدون شکّ، تحقیقات گالتون و تأثیر او به طور اعمّ در روانشناسی و به طور اخصّ در کنش گرایی، قابل توجه است. او به عامل وراثت، تفاوتهای فردی و آمار...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
آغاز مکتب کنش گرایی
انتشار کتاب اصل انواع، در 1859 به عنوان مهمترین کتاب در تاریخ تمدن غرب، تأثیر زیادی در مجامع روشنفکری داشت. روانشناسی نیز از این تأثیر برکنار...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نقد و بررسی مکتب ساخت گرایی (2)
هنگامی که فلسفه راه و روش آزمایشگاهی را برای بررسی ذهن هموار می کرد، فیزیولوژی نیز مکانیسمهای فیزیولوژیک یا زیربنای پدیده های ذهنی را در آزمایشگاه...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
نقد و بررسی مکتب ساخت گرایی (1)
فضای فکری حاکم بر قرن نوزدهم (مکانیستیک، تجربه گرایی، تحقّقی)، تعیین کننده خطّ مشی حرکت روانشناسی در این قرن و بعد از آن بوده است. مواضع مختلف...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
مکتب ساخت گرایی
وونت، تحت تأثیر فلاسفه تجربه گرا که معلومات انسان را منحصراً مشتقّ از تجربه می دانستند و بررسی آن را وجهه همت خویش قرار داده بودند، موضوع علم...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
نقد و بررسی مکتب تداعی گرایی
با توجه به اینکه قضایای مسلّمی نظیر «قضیه امتناع اجتماع نقیضیین» و یا «اصل علیّت» - که مورد قبول هر انسانی بوده و هست- قضایایی می باشند که حاصل...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
مبانی مکتب ساخت گرایی
ساخت گرایی یا «روانشناسی محتوایی» (2)، با تأسیس آزمایشگاه روانشناسی تجربی به وسیله ویلهلم وونت، در سال 1879، به عنوان نخستین موضع گیری نظامدار...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
مکتب تداعی گرایی
هرچند اغلب مورّخان، تاریخچه روانشناسی علمی را از حدود سالهای 1880 آغاز می کنند و آن را با تأسیس اولین آزمایشگاه روانشناسی در لایپزیک مقارن می...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392