سنت گرایی تحولی
ادعای سازه گرایان در اختراعی بودن دانش، با توسل به ساز‌ه‌های مفهومی‌ اجتناب ناپذیر در عرصه دانش بشری، قابل قبول نیست.
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
برنامه درسی و سنت گرایی تحولی و واقع گرایی سازه گرایانه
در جنبه معرفتی، واقعگرایی سازه گرایانه ایجاب می‌کند که کانون توجه برنامه درسی عبارت باشد از: آموختن دانش‌های موجود، به منزله ساز‌ه‌هایی که باید...
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
برابری زن و مرد در اند‌یشه اسلامی
در قرآن این بوده که شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد است. طبق نظر جدیدی که مطرح شده، در این خصوص به سبب اینکه مسئله ضعف حافظه معیار بوده، در صورت...
شنبه، 27 ارديبهشت 1399
شعر و نقاشی در یونان باستان
نویسندگان دوران یونانی‌گرایی در باره این پرسش که آیا داوری‌های شعر موضوعی هستند یا کلی، دیدگاه‌های مختلفی داشتند.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
فن شعر یونان باستان
در دوره یونانی‌گرایی نثر ادبی جایگاهی برابر با شعر پیدا کرده بود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
عقل در برابر شوق
قبلا در یونان شعر در زمره هنرها به شمار نمی‌آمد، زیرا تصور بر این بود که بیش از اینکه موضوعی متعلق به قوانین و اصول باشد، موضوعی متعلق به الهام...
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
طبیعت در برابر هنر
از میان تمام تقابل‌ها و ثنویت‌های زیباشناختی در دوره یونانی‌گرا، شاید عمیق‌ترین تقابل، تقابلی بود که به شرایط ارزیابی و نقد شعر مربوط می‌شد.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و زیبایی در تاریخ یونان
مسائل موجود در فن شعر معمولا بر اساس الگویی مورد بحث قرار می‌گرفت که نئوپتلموس آن را ایجاد کرده بود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و خطابه در یونان باستان چگونه بود؟
می توان مسائل فن شعر دوران قدیم را در سه عنوان جمع کرد: ارتباط شعر با حقیقت، با خیر و با زیبایی.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و تاریخ یونان باستان
یونانیان رابطه میان فلسفه و شعر را از رابطه میان شعر و تاریخ پیچیده‌تر می‌دیدند، زیرا آن‌ها فلسفه را هم ارز با تمام علم و دانش می‌دانستند.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
زیباشناسی خطابه (Rhetoric) در تاریخ یونان باستان
در یونان دموکراتیک، جایی که هر شهروندی در امور همگانی دارای حق تصمیم‌گیری بود، همه می‌خواستند مخاطبانشان را اقناع کرده و اندیشه و فکر خود را...
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
رویکرد افلاطون در رابطه با فن خطابه
بر خلاف افلاطون، ارسطو فن خطابه را تقبیح نمی‌کرد و علیه آن استدلال نمی‌نمود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
انواع خطابه در یونان باستان
آسیاگرایی در روم هر چند محدود و ناقص، ولی از طرف سیسرو تبلیغ می‌شد، کسی که در اوج قله خطابه رومی و نظریه خطابه قرار داشت.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تساهل در برابر ابتذال فرهنگی و دولت ها
این روزها سخن از ابتذال فرهنگی در جامعه بیش از پیش به گوش می رسد.بحث چرایی و چگونگی این ابتذابل نقل منابر،نمازهای جمعه،خانواده ها،برخی نهادهای...
يکشنبه، 21 ارديبهشت 1399
تحسین اجزای بدن انسان توسط یونانی‌ها
بسگانگی، ویژگی خاص نظریه هنر سیسرو است: او می‌دانست که در هنر تقریبا اشکال بیشماری وجود دارند که هر کدام در نوع خود قابل تحسین‌اند.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
نظریه موسیقی یونانی
یونانیان در رویکردشان به موسیقی بیشترین تأثیر را از کسانی گرفتند که نخست نظریه موسیقی را مطالعه و بررسی می‌کردند، یعنی فیثاغورثیان.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
نظریه فیلودموس درمورد موسیقی یونانی
واکنش‌ها در برابر موسیقی نه تنها به حس شنوایی بلکه بر ایده‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارند، وابسته است.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
موسیقی یونانی گرا
رومی‌ها نه تنها علاقه خاصی به موسیقی نداشتند، استعداد ویژه‌ای نیز در آن از خود نشان ندادند.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
مطالعه و بررسی قدرت تاثیرگذاری موسیقی
تحلیل «اخلاقی» که منحصربفردترین ویژگی در نظریه یونانی موسیقی است، به شکل یک نظریه متافیزیکی و رمزآلود در میان فیثاغورثیان ایجاد و تنظیم شد.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
دشواری عمده مسائل زیباشناختی
زیبایی می‌تواند به چند روش تقسیم شود یعنی به زیبایی طبیعت و زیبایی هنر.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399