کلاغ ها درباره ی چه چیزی قارقار می کنند؟
شرطی جمله ای است به شکل «اگر a آنگاهc»: . a ⟶ c منطقدان ها به a مقدّم و به c تالی می گویند. در ضمن یکی ازاساسی ترین استنتاج ها در خصوص شرطی ها...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
آیا آنچه هست باید باشد؟
جملات ما فقط به این شکل نیست که فلان چیز فلان جور است. گاهی به شیوه های گوناگون سخن ازاین می گوییم که فلان چیز حتماً و ضرورتاً فلان جورخواهد...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
این مقاله درباره ی چیست؟
وقتی درباره ی مسائل ومباحث عادی وهر روزه می اندیشیم، اغلب همه چیز ساده به نظر می آید. ولی این نگاه غلطی است. وقتی مسائل نامعمول تری را بررسی...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
آیا یونانیان زئوس را می پرستیدند؟
عبارت های خاصی هستند که می توانند جای موضوع [یا نهاد] جمله بنشینند، و ما هم تا حالا درباره ی آن ها صحبت نکرده ایم. منطقدان ها اغلب به این عبارت...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
آیا «هیچ چیز» خودش چیزی است؟
استنتاج ها شامل کلمات یا عباراتی بودند مثل«یا» و«چنین نیست که». این عبارات به جمله اضافه می شوند وجمله ی جدیدی می سازند. ولی استنتاج های بسیاری...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
تابع های ارزش- یا غیر آن؟
قواعد اعتبار چه در ما جابگیر شده باشند چه نشده باشند. ما نسبت به اعتبار یا عدم اعتبارشکل های گوناگون استنتاج ها مجهز به شهودهای قوی ای هستیم....
يکشنبه، 13 بهمن 1392
چه چیز از چه چیز نتیجه می شود؟
آدم ها دوست دارند خودشان را افرادی منطقی بداند. مثلاً اگر به کسی بگویید «تو آدم منطقی ای نیستی» دارید به نوعی از او انتقاد می کنید.
يکشنبه، 13 بهمن 1392
روش شناسی فارابی
برخلاف تصور عده ای از محققان، که آثار فارابی را پراکنده و غیر منسجم و بدون ارتباط منطقی، در قالب شرح و تعلیقه هایی بر افکار افلاطون اشراقی و...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
روش منطقی فارابی و پیشروان و پیروان او
فارابی، چنان که در سرگذشت نامه ها آمده و خود هم در ظهورالفلسفه (نسخه ی کابل) گفته است و از نوشته های دیگر او هم پیداست، همه ی بخش های نه گانه...
شنبه، 2 آذر 1392
نگاهی به استدلال های دونالد دیویدسون در باب ضرورت زبان برای اندیشه
دونالد دیویدسون، از جمله مهم ترین و تأثیرگذارترین فلاسفه تحلیلی محسوب می شود که نقش عمده ای در بالندگی و گسترش فلسفه تحلیلی داشته است. وی با...
دوشنبه، 20 آبان 1392
برهان در فلسفه ی کانت
کانت در فلسفه ی خویش «برهان» را جزء ویژگی های منحصر به فرد علم ریاضی می پندارد و تفاوتی بین دو واژه Demonstration و Discursive قایل است. مقصود...
دوشنبه، 13 آبان 1392
آیا معرفت، باورِ صادقِ موجَّه است؟
تحلیل معرفت همواره یکی از مسائل اصلی اپیستمولوژی بوده است که سابقه آن به افلاطون باز می گردد و عناصر اصلی این تحلیل دو مفهوم باور (belief) و...
چهارشنبه، 8 آبان 1392
نقدی بر رساله ی « زبان، حقیقت و منطق» نوشته آیر
در این مقاله به دو فقره از مباحث بحث انگیز کتاب زبان، ‌حقیقت و منطق آیر(1) می پردازیم. این بحثها بیشتر منطقی اند، و اگر فحوای کلامی و دینی پیدا...
يکشنبه، 7 مهر 1392
پاسخ به کارناپ
نگارنده در این بررسی کوتاه، ‌در مقام پاسخ دهی به یکایک دعاوی ثابت شده و نشده کارناپ نیست. ولی تا آنجا که برایش معلوم شده، کارناپ با این مقاله...
يکشنبه، 7 مهر 1392
کژراهه (6)
کژراهه، عنوان مجموعه مقالاتی است که با موضوع «مغالطه شناسی» منتشر شده است. مفهوم مغالطه در شماره اول، بیان و به سه دسته کلی مغالطات لفظی، مغالطات...
شنبه، 12 مرداد 1392
ساختارشناسی دیالکتیک و دانایی سقراط
شخصیت سقراط در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. تنها منابع متغیر، برای شناخت او عبارتند از نوشته های افلاطون و گزنوفون به علاوه برخی اشارات در...
دوشنبه، 31 تير 1392
سقراط و دیالکتیک سقراطی
نکته اول این است که، سقراط من افلاطونی است، و من قویاً معتقد هستم که این سقراط، سقراط حقیقی هست. دلایل آن را در یک رساله قدیمی، که فکر می کنم...
دوشنبه، 31 تير 1392
روان شناسی استدلال
یکی از نکات و موارد مهم در روان شناسی شناختی، سازمان رفتار است. یعنی توجه به روشی که عناصر رفتار و فکر با هم درآمیخته و یکی می شوند بطوری که...
يکشنبه، 9 تير 1392
علم منطق یا رویکردها به عینیّت
مفهوم فلسفه نزد هگل که همانا آن را «اندیشه ی زمان خود» می داند، هم از «مطلق های توخالی» معاصران فلسفی اش فاصله می گیرد و هم پاسخی به چالش دوران...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
منطق ریاضی
منطق ریاضی( که همچنین «لوژیستیک» یا «منطق رمزی» نامیده می شود) امروزه غالباً دانش خاصی به شمار می رود، و غالباً در دانشکده های علوم نیز تدریس...
دوشنبه، 6 خرداد 1392