پارادوکس اخبار از مجهول مطلق: تحليل مفهوم « خبر »
در اين مقاله نخست از اين بحث مي کنيم که پارادوکس اخبار از مجهول مطلق چه فرقي با پارادوکس هايي چون مجهول يا معدوم مطلق دارد و اين پارادوکس چگونه...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
سير تاريخي نسبت هاي چهارگانه در منطق اسلامي
اين مقاله از زاويه اي تاريخي به بحث پيرامون « نسب اربع » يا رابطه ي ميان مفاهيم کلي مي پردازد. منطق دانان بزرگ پيش- ابن سينايي نظير ارسطو و فارابي...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
رویکردهایی نو به قانون عدم تناقض
این مقاله به بررسی مفهوم تناقض، قانون عدم تناق و تناقض باوری در منطق غیرکلاسیک می پردازد. بررسی تفاوت های موجود در تعریف تناقض و تبعات آن در...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
بررسي و نقد ديدگاه تناقض باوري
تناقض باوري ديدگاهي است که ادعا مي کند برخي تناقض ها صادق (يا موجه) هستند. تناقض باور سعي مي کند تناقض هاي مورد نظر خود را از استدلال هاي صحيحي...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
تناقض باوري
مقاله ي حاضر اثر گراهام پريست، منطقدان و نويسنده ي معاصر است. وي در اين مقاله مي خواهد بر اين اجماع که « اجتماع نقيضين محال است »، نقطه ي پايان...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
قضاياي محصله و معدوليه و عدميه از نظر خواجه نصير در اساس الاقتباس (3)
آنچه گذشت نظر حضرت خواجه نصیر درباره ی این قسم قضایا بود ( البته نه با این توضیحات و تبیینات و تصاویر اضافی و تبیینی ) امید آنکه غور در این امور...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
قضاياي محصله و معدوليه و عدميه از نظر خواجه نصير در اساس الاقتباس (2)
خواجه پس از آنکه این صور قضایا را درباره ی زید که موضوع شخصی است، شرح داد، می گوید: «چون موضوع قضیه، لفظ کلی باشد، صورت های مذکور (مقصود صورت...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
قضایای محصله و معدولیه وعدمیه از نظر خواجه نصیر در اساس الاقتباس (1)
قبل از هر بحثي مي گوييم بر واقفان پوشيده نيست که هر طلبه و پژوهشگر منطقي به اول هر کار در منطق به بحث درباره ي نسب اربعه مي پردازد و با آموختگي...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
نقد و بررسی کتاب منطق جدید و فلسفه
کتاب منطق نگارش گراهام پریست، از سری کتاب هایی است که به معرفی منطق جدید می پردازد. (2) این کتاب با ترجمه ساده و روان آقای بهرام اسدیان توسط...
دوشنبه، 28 مهر 1393
تاریخ تحوّل کلیّات خمس
ارسطو در جایگاه ها به منظور تحلیل استدلال جدلی، آن را به گزاره ها فرومی کاهد و می گوید که هر گزاره‌ی جدلی از موضوعی تشکیل شده که «نوع» است، و...
شنبه، 26 مهر 1393
آثار و آراي خواجه ي طوسي در منطق (3)
برخي بر اين باورند که کار خواجه در اساس الاقتباس در خصوص جهات و فروعات و ظرايف آنها بي نظير است و اين امر را حاکي از قدرت وي در مباحث عقلي مي...
جمعه، 4 مهر 1393
آثار و آراي خواجه ي طوسي در منطق (2)
بخش عمده اي از تنازعات منطقي خواجه نصير و فخر رازي را بايد در شروح اين دو نفر بر اشارات بوعلي جستجو نمود. شرح منطق اشارات خواجه، در واقع، همان...
جمعه، 4 مهر 1393
آثار و آراي خواجه ي طوسي در منطق (1)
خواجه نصيرالدين طوسي از دانشمندان برجسته ي مسلمان است که آثار فراواني در علوم مختلف دارد. منطق يکي از علومي است که وي در آن تبحر داشته و به کار...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (2)
عالم منطق ( سطوحي از آن ) را نمي توان به طور کامل در انطباق ( توصيفي يا کاربردي ) با عالم واقع دانست. عناصر مجموعه ي عالم منطق داراي تناظر (...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (2)
عالم منطق ( سطوحي از آن ) را نمي توان به طور کامل در انطباق ( توصيفي يا کاربردي ) با عالم واقع دانست. عناصر مجموعه ي عالم منطق داراي تناظر (...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (1)
يکي از شاخه هاي مهمي که امروزه توجه فلسفي انديشان را به خود جلب کرده است، فلسفه ي منطق است. نکته ي مهمي که امروزه در نگاه فلسفي به منطق وجود...
جمعه، 4 مهر 1393
سال شمار زندگي الکساندر فلمينگ
جوزف ليستر متوجه مي شود که باکتريها عامل عفونت اند و کاربوليک اسيد را براي حذف ميکروب از زخمها و تجهيزات به کار مي برند.
جمعه، 4 مهر 1393
فرد بالذات و حمل شايع ذاتي
علاوه بر حمل اولي ذاتي و حمل شايع صناعي، قسم ديگري از حمل هست كه متأسفانه با همه ي اهميتي كه دارد به آن توجه چنداني نشده است، حال آن كه اين حمل...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
كلي طبيعي
« كلي طبيعي » چيست؟ اگر به راستي كلي طبيعي، كلي و مشترك است، پس چگونه مي توان آن را به گونه اي مشخص در افراد، كه همه مشخص و جزئي هستند، شناسايي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
حمل: ‌اين هماني
اهميت حمل در اين است كه رابط ميان ذهن و عين، و علم و معلوم، و محمول و موضوع، و هستي هاي گوناگون با يكديگر، واقع مي گردد. تا حمل، كه نشانه ي هوهويت...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393