زندگی و اندیشه والتر بنیامین
والتر بنیامین (۱۸۹۲-۱۹۴۰) : ادیب، فیلسوف و زیبایی‌شناس آلمانی در میان تمامی روشنفکران «جمهوری وایمار» آلمان (۱۹۱۹ – ۱۹۳۳) و دوره‌ی مهاجرت، شادابی...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
زن در فلسفه کانت
ایمانوئل کانت (Emmanuel Kant) در ۲۲ آوریل ۱۷۷۴ م. در شهر کونیگزبرگ (Konigsberg) آلمان زاده شد. پدرش، در آن شهر پیشه سرّاجی داشت. کانت پس از پایان...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
روشنگری چیست؟
در شماره‌ی سپتامبر ۱۷۸۳ «ماهنامه‌ی برلین» [Berlinische Monatsschrift] در نوشته‌ی بی‌امضایی پیشنهاد شده بود که ازدواج مذهبی برافتد. روحانی پروتستان...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
دفاع از عقلانیت
چکیده: انسان چیزى جز خواهشها و تمایلات از یک سو و عقل محاسبه‏گر از سوى دیگر نیست. عقل هر چه در راهیابى به لذت بیشتر و هزینه کمتر و بادوام‏تر...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
دریدا و کانت
مطالعات ژاک دریدا در مورد امانوئل کانت تا حد زیادی محدود به دو نوشته در کتاب مهم اوست. بخشی با عنوان مفهوم پاررگون (به معنی قاب و تزئین) در کتاب...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
درباره کتاب در ستایش دیوانگی اراسموس
من در این مقاله به بررسی کتاب در ستایش دیوانگی می‌پردازم، در ستایش دیوانگی یکی از مشهورترین کتابهای ابتدای قرن شانزدهم است. تنها کتابی از اراسموس...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
درآمدی بر اندیشه‌های ولتر
فرانسوا ماری اروئه [۱]، ملقب به ولتر [۲] (۳۰ مه ۱۷۷۸-۲۱ نوامبر ۱۶۹۶)، نویسنده، مقاله‌نویس، معتقد به وجود خدا و بی‌اعتقاد به دین، فیلسوف و روشنفکر...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
در پاسخ به پرسش؛ روشنگری چیست؟
روشنگری خروج انسان از صغارتی است که خود بر خویش تحمیل کرده است. صغارت، ناتوانی در به‌کار بردن فهم خود بدون راهنمایی دیگری است. این صغارت خود...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
چه هستیِ متافیزیک در اندیشه‌ی هایدگر
هدف از این نوشتار بررسی معنای مفهوم متافیزیک از نظر هایدگر و روشن کردن نقدهای او بر این مفهوم و چرایی این انتقادات است. اما پیش از آن، آگاهی...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
چرخش پس از کانتی در فلسفه استعلایی آلمان
دگرگونیهای بی پایان طبیعت و تاریخ انسانی زاییده نیروهای فرد و جوهرها است (در این‌ها و از این‌هاست)؛ این نیروها از لحاظ صوری ساختارهای یکسان دارند؛...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
جستاری کوتاه در فلسفه‌ی تحلیلی
«انسان حیوان ناطق است» این گفتار کهن که از ارسطو مانده، نمایان کننده‌ی ارزش زبان در نزد آدمی است. اصلا تفکر چیزی جز بیان درونی نیست.
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
جایگاه کرامت انسانی در تفکر کانت
“کرامت انسانی” ازمفاهیم برجسته عصر روشنگری است که پس از چرخش نگاه انسان در این دوران، جایگاه خاص خود را یافته است. کمتر فیلسوفی را می‌توان سراغ...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
تفکر دیلتای
ویلهلم دیلتای در سال ۱۸۳۳ نزدیک ویسبادن آلمان زاده شد. پدر و پدربزرگش هر دو کشیش پیرو آیین کالون بودند. آموزش او نیز در همین سمت و سو بود. در...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
تقدیر تاریخی انسان مدرن
او در این راه به غرب مدرن بسنده نمی‌کند بلکه این مهم را از دوران افلاطون تا به امروز پی می‌گیرد. با این حال آنچه مبدأ بازاندیشی هیدگر قرار گرفته،...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
تفسیرگرایی و هرمنوتیک
کاوش کیفی نامی است برای جنبشی فرمالیستی که در اوایل دهه ۱۹۷۰ به صورت آکادمیک آغاز شد. این جنبش دربرگیرنده انتقاداتی اخلاقی، سیاسی، روش شناختی...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
تأملی در معرفت‌شناسی بشر از منظر میشل فوکو
مقدمه: سخن ازفلسفه پست مدرن، بنیان‌ها و همچنین شالوده این‌گونه ازتفکر است. مقوله‌ای که همپای شاکله سایر نحله های فلسفی که امروزه مطمح نظر خود...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
تأملی در باب حقیقت از نظر ژان بودریار
ژان بودریار فیلسوف و متفکر نامی اروپایی (فرانسوی) در ۲۰ ژوئن ۱۹۲۹ به دنیا آمد و چندی پیش در مارس ۲۰۰۷ میلادی چشم از جهان فرو بست. وی از نظریه...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
تاثیر نیچه بر ادبیات معاصر
تاثیر نیچه بر ادبیات معاصرنیچه یکی از پرتاثیرترین متفکران دویست سال اخیر در غرب بوده است. نفوذ او کمابیش در همه جا از ادبیات و هنر گرفته تا فلسفه...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
پدیده شناسی در حلقه های فلسفی آلمان
مقاله حاضر به تاریخچه جنبش پدیده شناسی در حلقه های فلسفی آلمان، گسترش جنبش در خارج از آلمان و اینکه پدیده شناسی در چه رشته‌هایی به کار رفته است،...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
بررسی موریس بلانشو از مفهوم مرگ
مرگ یکی از موضوعاتی است که در تمام آثار بلانشو حضور دارد و تأملاتش را در باب زبان، ادبیات و فلسفه، سامان می‌دهد. بلانشو با تأمل در خصوص مرگ،...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392