علم از سه منظر
آنچه از قرآن مجید و روایات مبارکات، ظاهر می شود و مطابق است با وجدان هر متأهل منصف، این است که انسان مرکب از روح و بدن است و کمالات روحی، به...
شنبه، 7 بهمن 1391
انسان از سه منظر
بزرگ ترین آیات و نزدیک ترین آن به انسان خود اوست و آیت بودن انسان از جهات چند است به طور اجمال شخص دارای دو جهت بزرگ است، جهت جسم، و جهت روح،...
شنبه، 7 بهمن 1391
راه حقیقت کدام است؟
انسان با اندک تأمل می یابد که دارای قوه ای است که به واسطه ی آن خوبی را از بدی تشخیص می دهد و حقایق را کشف و مطالب را درک می نماید. باطل را از...
شنبه، 7 بهمن 1391
علیه عرفان و فلسفه
انسان، بالفطره و خلقت ذاتی دارای میل و شوق به دانائی و توانائی است و در هر فرد از افراد بشر، کم یا زیاد رغبت به تحصیل این دو کمال موجود می باشد....
شنبه، 7 بهمن 1391
موضع «تفکیک» حکیم رازی
این گفتار، بخشی است از کتاب در دست انتشار حکیم رازی (حکمت طبیعی و نظام فلسفی) و در آن، مسئله تفکیک (= جدایی دین از فلسفه) در آراء محمد بن زکریای...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
الاهيات الاهي و الاهيات بشري: نقدي روش شناختي (4)
به فرض که همه ي منقولات بر ضد فلسفه در اين کتاب درست باشد و ما مقدمه نخست را پذيرفته باشيم، باز جاي اين ترديد جدي است که آيا فتواي فلاسفه بر...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
الاهيات الاهي و الاهيات بشري: نقدي روش شناختي (2)
سومين مثال ناظر به نقل ناقص سخنان علامه طباطبايي است. استاد حکيمي بارها با شيفتگي سخني از علامه طباطبايي را نقل کرده است و آن را نشانه «آزادگي...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
الاهيات الاهي و الاهيات بشري: نقدي روش شناختي (3)
در اين کتاب انتظار مي رود که هر جا استاد «نظر» کسي را نقل مي کند، به استناد سخن آن شخص و آثارش باشد. ليکن گاه نسبتي به شخصي داده مي شود، بي آنکه...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
الاهيات الاهي و الاهيات بشري: نقدي روش شناختي (1)
مکتب تفکيک با تأکيد بر جداسازي ميان سه راه معرفتي ـ يعني وحي، عقل، و کشف يا الهام ـ خود را به جامعه شيعي معرفي کرد و مدعي ناسازگاري دين با فلسفه...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
هويت اخلاق دينى در رويكرد تاويلى و مكتب تفكيك(1)
گفتمان‏هاى فلسفه اخلاق در دنياى اسلام پاى مباحث نوين بسيارى را به ميان كشيده است كه رويكردشناسى معرفتى در قلمرو آن با هويت تاويلى يا تفكيكى،...
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
هويت اخلاق دينى در رويكرد تاويلى و مكتب تفكيك(2)
در جريان تاريخى فرهنگ و تمدن اسلامى به دليل برخوردارى اسلام از اصالت‏هاى بى‏نظير و از سوى ديگر تلاقى آن با تمدن يونانى - به ويژه انديشه اخلاقى...
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
سازو كارخداوند درمعرفت بخشي
درسري مقاله هاي آقاي بياباني اسكويي،معرفت،فعل خداو موهبت الهي شمرده شده و به استناد آيات و روايات، اكتسابي بودن معرفت رد شده و برخي سخنان بزرگان...
شنبه، 21 فروردين 1389
صيد مرده در تور تفكيك
در تمام «مكتب تفكيك» هرگز و هيچ گاه به تعريفي بسامان و كارآمد از خود (ratio) برنمي خوريد و تنها با گونه اي اسنوبيسم دين دارانه ادعا كننده و همواره...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
راه هاي سه گانه معرفت(2)
برخي از متون تفكيكي مرعوب ساختن مخاطب را به مثابه اصلي روشي براي تدليل به سود مكتب خود به كار مي گيرند. در اين متون، نخست به افرادي لقب هاي بزرگ...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
راه هاي سه گانه معرفت(1)
از نظر مكتب تفكيك، گسترش علوم اسلامي، در واقع چيزي جزتوطئه اي براي كنار نهادن مرجعيت علمي اهل بيت عصمت به شمار نمي رفت و اين توطئه در عمل نيز...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
مكتب تفكيك و اعتبار تاويل(2)
همه تفكيكيان در كلمات خود، تأويل متون ديني را محكوم نموده، وبرخي از ايشان بر حجيت ظواهر آيات و روايات اعتقادي تأكيد مي كنند. مرحوم ميرزا مهدي...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
مكتب تفكيك و اعتبار تاويل(3)
عدم امكان انطباق و هماهنگي ميان قرآن، عرفان و برهان، شاه سخن همه تفكيكيان است، اما آيا منظور آنها از اين سخن، تباين كلي اين سه با يكديگر است،...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
مكتب تفكيك و اعتبار تاويل(1)
چند سالي است كه (مكتب تفكيك) به صورت جدي در محافل علمي و فرهنگي كشور مطرح شده و انتقادهايي را نسبت به فلسفه اسلامي دامن زده است بي شك مي توان...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
فهم تفكيكى دين
امروزه بخش عظيمى از مباحث و منازعات علمى در حوزه دين‏پژوهى، به متدولوژى معرفت دينى مربوط مى‏شود. معرفت‏شناسى دينى كه يكى از حوزه‏هاى اصلى علم...
يکشنبه، 4 اسفند 1387
ملاصدرا و مسأله معاد
استاد، ملاصدرا را تفكيكي مي داند و استدلال مي كند كه ملاصدرا در مسأله معاد دو موضع يا به تعبير ايشان دو «ايستار» دارد: يكي ايستار فلسفي كه طبق...
چهارشنبه، 2 بهمن 1387