تناسب و هماهنگی در فواصل آیات قرآنی
تناسب و هماهنگی در فواصل و پایان بندهای آیات قرآنی،یکی از جلوه های اعجاز بیانی قرآن کریم به شمار می رود که در پرتو ژرف نگری و پژوهش در آن می...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تحلیل مبانی نظری و زبان شناسی واژه های غیرعربی در قرآن کریم
کاربرد واژه های غیرعربی (معرّب) در قرآن از جمله مباحث مناقشه انگیزی است که زبان شناسان عرب به آن توجه جدی داشته اند. وجود این واژه ها در قرآن...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
نقد و بررسی کاربرد واژة «کتاب» در آیات قرآن از نگاه مستشرقان
در این مقاله نخست واژه «کتاب» در قرآن و لغت مفهوم‌شناسی شده است سپس نظرات برخی مستشرقان مانند «دانیال مادیگان» در جلد اول دائرة المعارف قرآن...
دوشنبه، 30 دی 1392
تأملی بر کتابِ بررسی محکم و متشابه با رویکرد معناشناسی
شناخت تاریخ یک واژه و کاربردهای مختلف آن در متن های گوناگون همواره در ابهام زدایی، روشنگری و انتقال معنا کارساز است این کتاب، تلاشی است در شناسایی...
دوشنبه، 20 آبان 1392
واژه «قرآن»‌ به چه معناست؟
واژه‌ "قرآن‌" معروفترین‌ نام‌ کتاب‌ آسمانی‌ مسلمین‌ است‌ که‌ خدای‌ تعالی‌ خود این‌ نام‌ را برای‌ کتاب‌ خویش‌ برگزیده‌ است‌، چنانکه‌ در سوره‌...
شنبه، 20 مهر 1392
بررسی کلمات اضداد در قرآن کریم
برخی از لغات برای دو معنای متضاد وضع شده‌اند که آنها را اضداد می‌خوانند. لغویون عرب ‌شمار این لغات را در زبان عربی حدود چهارصد لغت دانسته‌اند...
شنبه، 20 مهر 1392
محکم و متشابه در قرآن
او است که کتاب (قرآن) را بر تو نازل کرد بخشی از آن «محکم» که اساس و ریشه کتاب است و قسمتی از آن «متشابه» می باشد آنها که در دلشان انحراف است...
دوشنبه، 15 مهر 1392
بررسی واژه طیب در قرآن با توجه به مراحل معناشناسی واژه
معنا شناسی به ما ابزار مطالعه ی معنا را می دهد، تا از طریق آن بتوانیم معنای یک واژه یا گزاره را با یک شیوه ی موشکافانه و دقیق دریابیم. در رابطه...
چهارشنبه، 13 دی 1391
معناشناسی در زمانی واژگان از قرآن
مقاله حاضر ناظر به این دیدگاه است که واژگان قرآنی در حوزه مفاهیم پایه دینی ابتدا مدلول حسی داشته و پس از آن مدلول انتزاعی یافته‌اند. قرآن کریم...
چهارشنبه، 13 دی 1391
نظریه ی روح معنا در تفسیر متشابهات قرآن
یکی از مباحث مهم در معارف اسلامی بحث درباره ی آیات متشابه قرآن است. بخش مهمی از «تشابه» در معنای این آیات از وجود مفردات خاصی در آن ها ناشی می...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
انعکاس زبان‌های غیر عربی در قرآن
تفسیر و تأویل نصّ قرآن کریم در ادوار گوناگون اسلامی همواره دچار چالش‌های فراوانی بوده است و چه فراوان علومی تکوین یافتند تا بتوانند نصّ این کتاب...
پنجشنبه، 16 آذر 1391
تناسب آیات و سور در تفسیر نظم الدرر
تناسب آیات و سور قرآن و وحدت موضوعی سوره های قرآن کریم، از جمله مباحث بحث بر انگیز در میان مفسّران و دانشمندان علوم قرآن بوده است. یکی از نظریه...
پنجشنبه، 16 آذر 1391
نمایه سازی ترجمه و تفسیر متون دینی
نمایه سازی ثبت و ضبط محتوای اطلاعاتی مدارک با استفاده از روشهای گوناگون به منظور سازمان دادن اطلاعات به قصد سهولت بازیابی است. این دانش از موضوعات...
پنجشنبه، 25 آبان 1391
فهرست نگاری و ترجمه های قرآن و دیگر متون مقدس
متون مقدس، بی هیچ تردید، تأثیر گذارترین متون مکتوب در فرهنگ انسانی اند. این متون همواره به زبانهایی جز زبان اصلی خود ترجمه می شوند. و از این...
پنجشنبه، 25 آبان 1391
ساختار هندسی سور مسبحات در قرآن مجید
ساختار هندسی سوره های قرآن مجید، بحثی مهم است که می تواند زوایایی جدید فراروی مفسران و قرآن پژوهان در تفسیر قرآن کریم باز نماید؛ اگر چه پژوهشیان...
جمعه، 12 آبان 1391
بررسی حوزه ی معنایی عمل صالح در قرآن(3)
در این بخش با الهام از روش ایزوتسو به رابطه مفهومی عمل صالح با واژه های مرتبط با آن می پردازیم تا حوزه ی مفهومی عمل صالح در قرآن بهتر مشخص شود،...
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
بررسی حوزه ی معنایی عمل صالح در قرآن(2)
در آیه ی اول بعد از آن که بحث صالحات را آورده است، در جمله ای معترضه می فرماید که هیچ کس را جز به اندازه ی توانش تکلیف نمی کنیم.
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
بررسی حوزه ی معنایی عمل صالح در قرآن(1)
مقاله حاضر درصدد است به بررسی حوزه ی مفهومی عمل صالح به عنوان یکی از مفاهیم مهم و کاربردی قرآن بپردازد و
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
فرهنگ اشتقاقی تطبیقی واژگان قرآن ضرورت ها و چالش ها (5)
فعل «اقنی» که از ریشه قنی می باشد، در سوره ی نجم به معنای «سرمایه دادن و بر طرف کردن نیاز» آمده است. ریشه ی «قنو» نیز با ریشه ی اخیر پیوند دارد...
سه‌شنبه، 17 مرداد 1391
فرهنگ اشتقاقی تطبیقی واژگان قرآن ضرورت ها و چالش ها (4)
فلق به معنای شکافتن و فرق به معنای جدا کردن است. ابن فارس در فقه اللغه آیه ی فوق را برای وقوع ابدال در قرآن کریم مثال زده، می گوید:
سه‌شنبه، 17 مرداد 1391