قواعد عام تفسير
قواعد عام تفسير، بخش مهمي از مباحث اصول تفسير را شامل مي شود. گرچه بسياري از اين قواعد مورد ارتکاز ذهني همگان است، بداهت آن ها مانع از تشريح...
دوشنبه، 8 دی 1393
مفهوم شناسي تفسير و تأويل
توضيح درباره اين دو مقوله از چند جهت حائز اهميت است: از يک سو، پرداختن به روش هاي تفسير بدون شناخت صحيح مقوله تفسير، ميسور نيست و شناخت تفسير...
دوشنبه، 8 دی 1393
كلياتي درباره ي تفسير قرآن
كلمه تفسير در لغت از ريشه « فَسَر » به معني آشكار كردن، كشف و پرده برداشتن از معني كلام است. ابن فارس مي گويد: « فسر، دلالت بر بيان كردن و روشن...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
درباره ي مباني خاص كلامي اماميه در تفسير قرآن
عصمت امام يكي از مهم ترين و پرچالش ترين بحثهاي امامت در ميان مذاهب اسلامي، به شمار مي رود. آنچه در اينجا مي آيد تنها تبيين ديدگاه اماميه در باب...
جمعه، 14 آذر 1393
نيازمندي قرآن به تفسير
پذيرش اصل نيازمندي قرآن به تفسير و تبيين دامنه ي آن از ديگر مباني نظري عام اماميه در تفسير است. اساساً بدون اعتقاد به اين اصل، اقدام به تفسير...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
كلامي- گفتاري بودن قرآن و تأثير آن در تفسير
روايات بيانگر الاهي بودن قرآن، افزون بر تبيين ماتن قرآن، بر كلامي- گفتاري بودن متن قرآن نيز اشاره دارند، البته اين نكته در احاديث ديگري نيز گوشزد...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
مفهوم نظريه ي تفسيري (2)
روش تفسيري از اركان عمده در نظريه تفسيري به شمار مي آيد. ضروري است كه مفهوم و نوع صحيح روش تفسير تبيين شود، چرا كه خطاي در انتخاب روش درست تفسير،...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
مفهوم نظريه ي تفسيري (1)
تفسير قرآن، در ميان ساير علوم اسلامي، اولين دانشي است كه پيشينه ي تاريخي آن به عهد رسالت برمي گردد و تاكنون اطوار چهارگانه ي تأسيس، تأصيل، تفريع...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
روش شناسي تفسير در روايات امام صادق (ع)
به استناد حديث شريف ثقلين که مورد اتفاق فريقين است، پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از قرآن و عترت يعني حاملان سنت و امامان معصوم (عليهم...
يکشنبه، 18 آبان 1393
قواعد کلي در تفسير قرآن
تفسير، روشن ساختن مفهوم آيات قرآن و واضح کردن منظور پروردگار است. بنابراين، در تفسير نبايد به مدارک ظني و غيرقابل اطمينان، استناد نمود بلکه بايد...
پنجشنبه، 23 مرداد 1393
تفسیر عرفانی قرآن از دیدگاه روزبهان بقلی
در میان علوم اسلامی، علم تفسیر به طور عام و تفسیر عرفانی به طور خاص از جایگاه برجسته ای برخوردار است. پیشینه ی تفسیر عرفانی به زمان نزول وحی...
شنبه، 12 بهمن 1392
امین خولی و بنیادگذاری مکتب ادبی در تفسیر
"مکتب ادبی در تفسیر" از جمله روش‌های تفسیری در دوره‌ی معاصر است که ریشه در سنت کهن تفسیر دارد. برخی از مفسران ادبی قرون دوم و سوم هجری چون ابن‌قتیبه,...
چهارشنبه، 13 آذر 1392
روش صحیح تفسیر قرآن
قرن بیستم میلادی و یا چهاردهم اسلامی، با بیداری شرق و شرقیان و بالأخص مسلمانان آغاز گردید، در این قرن، طلسم استعمار تا حدودی درهم شکست، کشورهای...
دوشنبه، 15 مهر 1392
تنزیل، تأویل و تفسیر قرآن از منظر قرآن (1)
تأویل در قرآن مجید، در هفت سوره هفده بار وارد شده است و معنی «تأویل» در لغت به معنی ارجاع و باز گردانیدن است، راغب می گوید: «اَلتَّأوِیلُ رَدُّ...
دوشنبه، 15 مهر 1392
تنزیل، تأویل و تفسیر قرآن از منظر قرآن (2)
«تفسیر» بر خلاف تأویل که ارجاع شیئ به حقیقت و واقعیت آن است، در مورد پرده برداری از معنی و مضمون مفردات و جمله های آیه به کار می رود معنی آیه...
دوشنبه، 15 مهر 1392
نتایج و برآیند «حکمت» در فهم متون دینی
موضوعی که در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است، مساله ای است درحوزه‌ی فلسفه‌ی تفسیر با رویکرد کلامی. مقاله‌ی حاضر می‌کوشد تا بدین پرسش...
سه‌شنبه، 12 شهريور 1392
مفهوم شناسی تفسیر و تأویل
فظهره التلاوه وبطنه التأویل .... پس ظاهر قرآن تلاوت آن است و باطن اش تأویل آن. در این بخش به تعریف تفسیر و تأویل و فرق آن دو به طور اجمال می...
شنبه، 14 ارديبهشت 1392
دلایل نیاز به تفسیر قرآن
ساده انگارانه است اگر کسی بگوید: قرآن نیاز به تفسیر ندارد، چون به زبان عربی نازل شده و روش های بلاغت این زبان را به کار گرفته و هر کس با اسلوب...
جمعه، 13 ارديبهشت 1392
تفسیر پژوهی های جامع
مطالعات قرآنی در معنای عام و گسترده آن را می توان از حیث نسبتشان با مقوله ی تفسیر به سه دسته پیشاتفسیر، تفسیر و پساتفسیر تقسیم کرد. مطالعات پیشاتفسیری...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
بررسی امکان و جواز تفسیر قرآن از منظر فریقین(3)
برجسته ترین چهره های اخباریان نظیر فیض کاشانی و شیخ یوسف بحرانی در میان طیف اعتدلالی این مشرب فکری قرار دارند. آنان به عکس دیدگاه اخباریان افراطی...
شنبه، 11 شهريور 1391