سینما در عصر تجدد
سینمای ایران با واکنش منفی مردم مسلمان در اواخر قاجاریه متولد شد. در ابتدا این شکل‏گیری به صورت نمایش فیلمهای کوتاه در سالنی ابتدایی صورت پذیرفت....
يکشنبه، 16 تير 1392
جامعه ی اطلاعاتی
برای مشخص کردن نوع جامعه ای که تحت تأثیر استفاده از تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی قرار دارد، مفاهیم متعددی وجود دارد. یکی از رایج ترین این مفاهیم،...
جمعه، 14 تير 1392
از جامعه توده ای به جامعه شبکه ای
بسیاری از نویسندگان، اصطلاح «جامعه ی شبکه ای» را بر «جامعه ی اطلاعاتی» ترجیح می دهند که ون دایک و کاستلز از این دسته هستند؛ اگرچه از مفهوم جامعه...
جمعه، 14 تير 1392
نظریه ی رسانه های جدید
«رسانه های جدید»(1)، مجموعه ی متمایزی از فناوری های ارتباطات و دارای ویژگی های مشترک «دیجیتالی بودن» و دسترسی گسترده ی شهروندان به آن برای «استفاده...
جمعه، 14 تير 1392
انقلاب ارتباطات، همگرایی و تعامل
انقلاب ارتباطات در تاریخ را می توان به دو گونه ی متمایز «انقلاب ساختاری ارتباطات»(1) و «انقلاب فنی ارتباطات»(2) تقسیم کرد. ویژگی انقلاب های ساختاری...
جمعه، 14 تير 1392
اسکات لش: تمایز زدایی
اسکات لش(1) با تأثیرپذیری از آراء متفکرانی چون بنیامین، بودریار و جیمسون و با اشاره به زیبایی شناختی کردنِ جامعه و زندگی روزمره به دست انگاره...
جمعه، 14 تير 1392
جُرج ریتزر: مک دونالدی شدن
جرج ریتزر(1) بیشتر به تداوم بین مدرنیته و پست مدرنیته باور دارد تا به تمایز بین آن ها. طبق دیدگاه وی، ما در جامعه ی مک دونالدی شده که معرّفِ...
جمعه، 14 تير 1392
رسانه ملی و پروژه "سرگرم‌سازی ملی" در ماه قرآن
"رسانه ملی و پروژه "سرگرم‌سازی ملی" در ماه قرآنبه مناسبت فرارسیدن ماه مبارک برنامه‌های تلویزیون یک ساعت زودتر تمام می‌شود تا مردم زودتر بخوابند...
پنجشنبه، 13 تير 1392
لیوتار: اُفول فراروایت ها
نظریه ی پست مدرن ژان فرانسوالیوتار(1) درباره ی معرف(شناخت)، بر اُفول دو نوع فراروایت(2)(روایت اعظم) مبتنی است: نخست روایت رهایی(3)(آزادی) و دوم...
پنجشنبه، 13 تير 1392
بورشتاین و دُبور: تصویر و نمایش
دو تن از اندیشمندان تأثیرگذار بر نظریه ی وانمایی بودریار، دانیل بورشتاین(1) و گی دُبور(2) هستند. بورشتاین با طرح مفهوم «شبه رویداد»(3) استدلال...
پنجشنبه، 13 تير 1392
فردریک جیمسون: التقاط و بینامتنیت
نظریه ی فردریک جیمسون(1) درباره ی فرهنگ و رسانه های معاصر، همانند نظریه ی دبور، بیشتر وامدار مارکسیسم است. جیمسون استدلال می کند که ما وارد مرحله...
پنجشنبه، 13 تير 1392
ژان بودریار: فرا واقعیت و وانمایی
ژان بودریار(1) معروف ترین و جنجالی ترین نظریه پرداز پست مدرنیته است. وی استدلال می کند که جوامع پسامدرن از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات اشباع...
پنجشنبه، 13 تير 1392
نظریه های پُست مدرنیسم و ارتباطات
مفهوم پست مدرنیسم(1) علی رغم رواج گسترده، مفهومی پیچیده و غامض است که طیف گسترده ای از رویکردهای مربوط به رسانه ها را در برمی گیرد. لارنس کِهون(2)...
پنجشنبه، 13 تير 1392
آبرکرامبی و لانگهرست: مخاطبانِ پراکنده و اقتدار مصرف کننده
نیکولاس آبراکرامبی و براین لانگهرست، در کتاب مخاطبان(1) (1998)، پارادایم جدیدی برای فهم مصرف رسانه ای پیشنهاد کرده اند. آن ها استدلال می کنند...
پنجشنبه، 13 تير 1392
پیر بوردیو: نظریه ی منش و میدان
مفهومِ اقتدار مصرف کننده و نیز ادعای پوپولیستیِ «ذائقه(سلیقه) دلیل نمی خواهد» توسط پیر بوردیو(1) در کتاب تمایز(2) (1984) نقد شده است. بوردیو...
پنجشنبه، 13 تير 1392
سیلورستون: چرخه ی مصرف و تجربه ی رسانه ای شده
راجر سیلورستون، در کتاب تلویزیون و زندگی روزمره(1) (1994)، دست به مطالعه ی نظری درباره ی رابطه ی بین تلویزیون و فضای خانگی می زند. وی درباره...
پنجشنبه، 13 تير 1392
میشل دو سِر تو: تاکتیک های روزمره
میشل دو سرتو، رویه های زندگی روزمره را عبارت از تاکتیک هایی(1) می داند که توسط مصرف کنندگان، در درون «استراتژی های»(2) رسمی نهادهای قدرتمند(برای...
پنجشنبه، 13 تير 1392
هِنری جنکینز: یغماگرانِ متن و هواخواهی
هنری جنکینز در کتاب یغماگرانِ متن(1) (1992)، شرح جالبی درباره ی «فرهنگ هواخواهی»(2) می دهد. وی ضمن ردّ دیدگاه های منفی درباره ی هواخواهان (دوست...
پنجشنبه، 13 تير 1392
مصرف گرایی و زندگی روزمره: نظریه ی مصرف
نظریه ی مصرف رسانه ای و فرهنگی، مؤید دور شدن از نظریه ی دریافت و نزدیک شدن به نظریه ی مصرف است. از دهه ی 1980 تا حدودی تحت تأثیر نظریه ی فمینیسم...
پنجشنبه، 13 تير 1392
جان فیسک: مقاومت مصرف کننده
جان فیسک، نمونه ی بارزِ باور به قدرت مصرف کننده است. وی در تعارض با نظریه ی آدورنو و اقتصاد سیاسی اذعان می کند که «فرهنگ عامه نه به وسیله ی صنعت...
پنجشنبه، 13 تير 1392