گناه نخستین در شهر خدا
در شهر خدا تعلیم داده می شود که انسان را نمی توان به طور طبیعی بی گناه و بدون اشتباه تصور کرد. اراده او متمایل به شر است که البته نتیجه گناه...
چهارشنبه، 4 دی 1392
دین و سیاست نزد آگوستین
اگوستین اصولاً نظر خوشی به سازمانها و نهادهای بشری ندارد. او در بخشهایی از کتاب شهر خدا نگاه بدبینانه ای به سازمانها می افکند و امپراتوری ها...
چهارشنبه، 4 دی 1392
شهر خدا
شهر خدا عنوان کتابی است از سنت اگوستین که به نوعی جامعه آرمانی را در دنیای مسیحیت به تصویر می کشد. این کتاب به مدت پانزده سال در فاصله سال های...
يکشنبه، 1 دی 1392
سیمای شهر آرمانی افلاطون
مدینه های بزرگ چندان با روحیه افلاطون سازگار نیست. او اصرار دارد محدوده شهر مشخص باشد، زیرا که مردم شهر باید یکدیگر را بشناسند. «آنجا که مردمان...
يکشنبه، 1 دی 1392
دروغ شاهانه ی افلاطون
مدینه آرمانی افلاطون امتیاز ویژه ای برای حاکمان قائل می شود که با توجه به اخلاقیات حاکم بر مدینه تأمل برانگیز است. او راست گویی را صفت رایج مدینه...
يکشنبه، 1 دی 1392
شهر حکمت
بی شک معمار اصلی فلسفه سیاسی را باید افلاطون به شمار آورد. در فلسفه سیاسی، او علاقه مند نبود که تعیین کند که کشورهای تجربی چه هستند، بلکه به...
يکشنبه، 1 دی 1392
پیشینه ی آرمانشهر
شهر آرمانی در زبان متداول با عناوین مختلفی چون؛ مدینه فاضله، آرمانشهر، ناکجاآباد، هیچستان و بالاخره اتوپیا از آن یاد می شود.
يکشنبه، 1 دی 1392
سر در سرای خیال
بشر متفکر همواره در طول تاریخ سیاسی، اجتماعی خود در قالب پرسش های بازگفته، به طراحی جامعه ای مقبول و تأسیس مدینه ای مطلوب می اندیشیده است. در...
يکشنبه، 1 دی 1392
خیال یا واقعیت
همچنان آن پرسش اولیه خودنمایی می کند: آیا تحقق آرمانشهر آن چنان که مورد نظر طراحان است در عالم واقع ممکن است؟ و اساساً می توان مدینه ای را طراحی...
يکشنبه، 1 دی 1392
اندیشه و سیاست
سیاست مثل هواست، پیوسته با ماست؛ از حیات تا مرگ، در خواب یا بیداری، در بستر بیماری یا به تن کردن جامه سلامتی. سیاست مظهر نخستین کوشش فکری آدمی...
يکشنبه، 1 دی 1392
اقدامات اصلاحی شیخ علی خان زنگنه
شیخ علی خان زنگنه(1)( 1020-1100 ق)(2) از وزرای مصلح دوران صفویه است. از جزئیات زندگی وی، به ویژه قبل از دوره وزارت، اطلاع دقیقی در دست نیست....
دوشنبه، 25 آذر 1392
اندیشه ی اصلاحی فیض کاشانی
ملامحسن فیض کاشانی(1007-1091 ق)ده سال از محقق سبزواری بزرگ تر است و یک سال پس از او وفات کرده است و همان گونه که در شرح حال سبزواری آمد، میان...
دوشنبه، 25 آذر 1392
اقدامات اصلاحی خلیفه سلطان
علاء الدین سید حسین بن رفیع الدین، مشهور به خلیفه سلطان و سلطان العلما، از فقها و سیاستمداران بزرگ شیعی عصر صفوی است. اهمیت وی برای بحث حاضر...
دوشنبه، 25 آذر 1392
اندیشه اصلاحی صدرالمتألّهین
صدرالدین محمد، معروف به ملاصدرا، در سال 979 قمری در شیراز متولد شد. وی تنها پسر ابراهیم شیرازی بود. ابراهیم مدت ها منصب امارت داشت و از چهره...
دوشنبه، 25 آذر 1392
اندیشه اصلاحی محقق کرکی
نورالدین علی بن حسین کرکی، معروف به محقق ثانی، در حدود سال 870 قمری در منطقه جبل عامل، در روستای کوچکی به نام «کرک نوح» متولد شد و در سال 940...
دوشنبه، 25 آذر 1392
اسباب زوال و بقای دولت
اصلاحگری، دغدغه اصلی و اساسی سبزواری است و یک مصلح بیش از هر چیز به انحطاط و راه های خروج از آن می اندیشد، از این رو، در این مقاله نشان خواهیم...
دوشنبه، 25 آذر 1392
حقوق مردم بر پادشاهان
یکی از ویژگی های تفکر سیاسی مصلحان، مانند سبزواری تأکید بر حقوق مردم و دفاع از حقوق آنان در مقابل دولت و تحریض و تشویق و توصیه دولت به مراعات...
يکشنبه، 24 آذر 1392
مشورت در سیاست
سبزواری بدون این که تعریف دقیقی از مشورت و مشاورت بدهد، وارد بحث ضرورت مشورت شده است. به نظر وی ضرورت مشورت از این جا ناشی می شود که برای یک...
يکشنبه، 24 آذر 1392
سیاست خارجی محقّق سبزواری
«باید دانست که پادشاهان که به یکدیگر رسول می فرستند، نه مقصود همان باشد که در نامه و پیغام مذکور می شود، بلکه غرض افتاده که به قدر امکان بر کما...
يکشنبه، 24 آذر 1392
نظر محقّق سبزواری درباره ی جاسوسی
بر پادشاه «واجب» است که از احوال لشکر و رعیت و دور و نزدیک و دوست و دشمن باخبر باشد. در غیر این صورت جریان امور از عدالت خارج شده، سرانجام موجب...
يکشنبه، 24 آذر 1392