چگونه یک شهروند باشیم؟
سیاست در میان یونانیان باستان شیوه ی جدید بود برای تفکر، احساس و بالاتر از همه برای ارتباط داشتن با همدیگر. ثروت، زیبایی و هوش شهروندان با هم...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
معنای واقعی میهن پرستی
سیاست یونانی بر پایه ی منطق بنا شده بود، و سیاست روم بر پایه ی عشق - عشق به وطن، عشق به خود روم. رومی ها شهرشان را یک خانواده، و رومولوس، بنیانگذار...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
چرا مستبدها به عالم سیاست تعلق ندارند؟
نقل کرده اند که هارون الرشید، خلیفه ی بغداد، لباس مبدل گدایان می پوشید تا از این طریق دریابد که در ذهن رعایایش چه می گذرد. هارون، که در محاصره...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
نظریه ی حکومت عرفی
قرنهای سیزدهم و چهاردهم میلادی اوج معارضه بین طرفداران مرجعیت کلیسا و اقتدار حکومت بود. این معارضه هم در قلمرو عمل و هم در قلمرو نظر به شدت جریان...
يکشنبه، 7 مهر 1392
به استقبال اندیشه سیاسی مدرن
اندیشه سیاسی در اواخر سده های میانه و آغاز اولین نشانه های رنسانس، به ویژه در دولتشهرهای ایتالیا، به سمتی حرکت کرد که نخستین آموزه های اندیشه...
يکشنبه، 7 مهر 1392
شالوده های نظام سیاسی و قانون
نظام اقتصادی - اجتماعی در اروپای سده های میانه نظام فئودالی بود. تشریح نظام فئودالی خود بحث مفصلی را می طلبد که از حوصله ی کار ما بیرون است....
يکشنبه، 7 مهر 1392
سازش نظم الهی و نظم بشری
آکویناس عالم بزرگ مسیحی سرآغاز تفکر جدیدی در کلام مسیحی و همین طور بینش تازه ای در اندیشه سیاسی است. اگر آگوستین در پایان دنیای باستن سنگ بنای...
يکشنبه، 7 مهر 1392
شهر خدا و شهر دنیا
سؤال اصلی که آگوستین تأمل و اندیشه خود را از آن آغاز کرد بحران امپراتوری روم بود؛ اینکه چرا روم به چنین بلایی گرفتار آمده است. چنان گفتیم کتاب...
يکشنبه، 7 مهر 1392
مدافعان نظم الهی
وقتی امپراتوری روم سقوط کرد و اقوام بربر بر متصرفات این امپراتوری مسلط شدند دو دسته نهاد، یکی دنیایی و دیگری دینی، به موازات هم در جوامع متحول...
يکشنبه، 7 مهر 1392
اندیشه ی سیاسی در امپراتوری روم
سهم روم در رشد اندیشه سیاسی چندان قابل توجه نبود، اما برخی نهادها و نظام حقوقی روم در تحول اندیشه سیاسی تأثیری شایان ذکر داشت. روم در ابتدا یک...
يکشنبه، 7 مهر 1392
طرحی از اندیشه ی سیاسی سنت آگوستین
سنت آگوستین با آگوستینوس قدیس در چرخشگاه مهمی از اندیشه سیاسی قرار گرفته است و در تاریح اندیشه سیاسی بنیان گذار شیوه تازه ای در تفکر است که آثار...
يکشنبه، 7 مهر 1392
رواقیون: دولت جهانی، شهروند جهانی
فلسفه رواقی رایج ترین و پرنفوذترین فلسفه دوران یونانی مآبی بوده است. این فلسفه بیش از فلسفه اپیکوری در زمان خود بر عرصه اندیشه سیاسی تأثیر گذاشته...
يکشنبه، 7 مهر 1392
اپیکوریان: کنارجویی از سیاست
مکتب اپیکوری یکی از دو مکتب بزرگ دوره یونانی مآبی است. بنیان گذار این مکتب فیلسوف یونانی اهل ساموس است که در سالهای 270-341 ق.م می زیست. اپیکور...
يکشنبه، 7 مهر 1392
عدالت ارسطویی
با توجه به نقش مثبت طبقه متوسط در ثبات نظام و شرایط استقرار نظام پولیتی به عنوان بهترین نظام قابل دستیابی، به نظر می رسد که ارسطو باید همچون...
يکشنبه، 7 مهر 1392
پایان دولتشهری و آغاز جهان وطنی
اندیشه سیاسی در یونان باستان و در دوره ای که در غرب به دوره ی کلاسیک معروف است از هر حیث با زندگی دولتشهری، نظام دولتشهری و نهادهای آن ارتباط...
يکشنبه، 7 مهر 1392
انواع نظامهای سیاسی در نظر ارسطو
افلاطون فقط یک دولت کمال مطلوب یا دولت کامل را به عنوان مثال دولت معرفی می کند و آنگاه این دولت مثالی یا دولت کامل را به عنوان معیار و الگو می...
يکشنبه، 7 مهر 1392
آیا افلاطون نظریه پرداز نظام اشرافی بود؟
آیا می توان افلاطون را نظریه پرداز حکومت اشرافی به شمار آورد؟ به این پرسش نمی توان پاسخ مستقیم و قطعی داد. حکومت مورد نظر افلاطون حکومت بهترین...
يکشنبه، 7 مهر 1392
طرحی از اندیشه ی سیاسی ارسطو
ارسطو (322-384 ق.م) در سال 384 قبل از میلاد در شمال یونان متولد شد. خانواده اش متمول و پدرش پزشک پادشاه مقدونی بود. در سال 367 ق.م در سن 17 سالگی...
يکشنبه، 7 مهر 1392
فلسفه ای تازه برای دنیایی تازه
افلاطون (347-426 ق.م) یکی از بزرگترین فلاسفه سراسر تاریخ است. از خانواده ای اشرافی در آتن به دنیا آمد. خود را برای ورود به سیاست آماده می کرد...
يکشنبه، 7 مهر 1392
افلاطون و دولتهای ناکامل
افلاطون پس از آنکه دولت کامل خود را در کتاب جمهور به عنوان الگو و سرمشق صورت بندی می کند در کتاب قانون به سراغ دولتهای موجود، دولتهای واقعی،...
يکشنبه، 7 مهر 1392