بررسی اصول و مبانی طریقت نقشبندیه
با اوج گیری تشکیل فرقه های متعدد صوفی پس از حمله‌ی مغول، هر یک از این فرق، برای تفکیک از گروه های دیگر صوفیه، به تدوین آداب و قواعدی برای خود...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
بررسی چگونگی شکل گیری تصوف در ایران با نگاهی به طریقت نقشبندیه
پس از ظهور اسلام در ایران، جریان های فکری و مذهبی بسیاری در این کشور شکل گرفت که جریان متصوفه و تصوف از مهم ترین آن ها محسوب می شود و تا امروز...
پنجشنبه، 15 خرداد 1393
زبان عرفان؛ کنکاشی در شناخت ریشه ها و شاخصه های نوشته های عرفانی
در هر جامعه‌ای زبان خاصی رایج است. در عین حال افراد مختلف آن جامعه بسته به گروه و قشر و طبقة ویژه‌ای که در آن قرار دارند هر چند از همان زبان...
چهارشنبه، 14 خرداد 1393
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاهِ محیی الدین عربی (2)
از همان نخستین روزهایِ نزولِ قرآن، مسئله یِ فقر یکی از مهم ترین مسئله هایی بود که همواره در آیه ها و سوره هایِ قرآن تکرار می شد، تا آن جا که...
شنبه، 9 فروردين 1393
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاه محیی الدین عربی (1)
گفت و گو درباره یِ شریعت، در کتابِ فتوحات، چنان گسترده است که کم و بیش یک هشتمِ این کتاب را فرا گرفته است؛ یعنی بیش از 450 صفحه از 800صفحه یِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
علل اختلاف شرایع از منظر ابن عربی
شریعتِ نمودارِ ترازویی است که نظامِ هستی با آن تراز می شود. بی این ترازو بیمِ آن می رود که نظامِ هستی به کژِی و ناهنجاری افتد. اسم هایِ الهی...
شنبه، 9 فروردين 1393
ابنِ عربی و شریعت، اصول و منابع آن
تأویل شریعت در نگاهِ ابنِ عربی از نگرشِ فلسفیِ فراگیرِ او جدا نیست، یعنی از برداشت و پنداشت هایی که درباره یِ جهان، انسان و شناخت دارد. از این...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت دین و شریعت و حقیقت از نظر محیی الدین عربی
پیش از آن که به بررسی دیدگاه ابنِ عربی درباره یِ تأویلِ شریعت بپردازیم، باید یادآوری کنیم که او تجربه یِ روحی و عرفانی را از ایمانِ به شرایع...
شنبه، 9 فروردين 1393
انسان آخرین کلمه خدا
داستانِ دلالت هایِ زبانی و لغوی در اندیشه یِ ابنِ عربی، به درستی آشکار نمی گردد جز با نشان دادن و باز نمودنِ جایگاه هستی شناختی و معرفت شناختیِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت قرآن و جهان در اندیشه محیی الدین عربی
دیدگاهِ ابنِ عربی درباره یِ قرآن، همگون و هم سمت و سوست با دیدگاه هایِ هستی شناختی و معرفت شناختیِ او. قرآن از دیدگاهِ او هستی است که در زبان...
شنبه، 9 فروردين 1393
مراتب و مراحلِ آفرینش از نگاه ابن عربی (2)
پدیده هایِ بیرونی (= موجوداتِ عینی) از آمیزش و همنشینیِ پاره ای از مراتبِ یاد شده یِ هستی پدید می آیند، مراتبی که خود در «عماء»(= نَفَسِ الهی)...
شنبه، 9 فروردين 1393
مراتب و مراحل آفرینش از نگاه ابن عربی (1)
انگاره هایِ ابنِ عربی درباره یِ مفاهیمی چون «الوهیت»، «هستی»، «نیستی»، «آفرینش» و... با انگاره هایِ دین پژوهان (= متکلمان) و در پی، با انگاره...
شنبه، 9 فروردين 1393
ساختار هستی در اندیشه ابن عربی
ساختارِ اندیشه یِ ابنِ عربی ویژگیِ به راستی کم یابی دارد که من، همانندی برایِ آن در اندیشه یِ هیچ اندیشمندِ دیگری سراغ ندارم. و آن این که پژوهشگر...
شنبه، 9 فروردين 1393
دیدار محیی الدین عربی با ابن رشد (1)
تجربه هایِ روحی ـ عرفانیِ شیخ، آن گاه که او هنوز در اشبیلیه بود، با خوابی آغاز شد، خوابی که در هنگامِ بیماری در نوجوانی دید و روند و روالِ زندگیِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
دیدار محیی الدین عربی با ابن رشد (2)
بی گمان می توان این داستانِ فلسفی را که استادِ ابنِ رشد، ابنِ طفیل، نوشته و پیش از او هر یک از ابن سینا و سهروردی نیز نمونه هایی از آن را برایِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
مهدی منتظر از منظر محیی الدین عربی
آن روزگاران، روزگارِ خیر و خوبی بود؛ روزگارِ صحابه، روزگارِ مهاجرین و انصار، روزگارِ خلفایِ راشدین، روزگارِ سده هایِ آغازین ـ بهترین سده ها....
شنبه، 9 فروردين 1393
کفرو ایمان و موضع محیی الدین عربی
ما نمی خواهیم دید و دریافتِ خویش را از اوضاع و احوالِ تاریخی ای که شیخ اکبر در آن سخن گفته، بر تجربه هایِ او بار کنیم. خواسته ی ما بیش تر این...
شنبه، 9 فروردين 1393
خلافت در نگاه محیی الدین عربی
چه چیزی می تواند فتحِ مکّه در سده یِ هفتمِ میلادی را، پیوند دهد با باز پس گرفتن قدس از چنگِ رومیان در سده یِ دوازدهم، به دستِ صلاح الدّین ایّوبی؟...
شنبه، 9 فروردين 1393
عرفان ابن عربی در پیوند با وقایع روزگار او
برای شناختِ سفرِ بی بازگشتِ ابنِ عربی از اندلس و مغربِ عربی، ناچار باید از یک سو نگاهی ژرف به اوضاع و احوالِ تاریخِ سیاسیِ دو سده یِ ششم و هفتم...
شنبه، 9 فروردين 1393
محیی الدین عربی و سلاطین معاصر
پیوندی که ابنِ عربی با امیرانِ روزگارِ خود داشته و نامه هایی که بدانان می نگاشته، شاید بتواند به خوبی نشان دهد که او تا چه اندازه درگیرِ دشواری...
شنبه، 9 فروردين 1393