انتقاد سهروردي از تعريف
قسمتي از کارهاي جديد سهروردي، ارزش علمي ندارند بلکه فقط لفظي اند. در منطق نيز اصطلاحات متعددي را ساخته و آنها را همه جا به کار برده است، از قبيل:...
دوشنبه، 22 دی 1393
اثبات واجب نزد ابن سينا و سهروردي
ابن سينا پيش از اقامه ي برهان به وجود واجب الوجود، مقدمات لازم اين امر را تدارک مي بيند. او در اين راستا حرکت ظريف و دقيقي دارد که متأسفانه از...
دوشنبه، 22 دی 1393
آفرينش از ديدگاه سهروردي
ديدگاه سهروردي در اين باره همانند ديدگاه ابن سيناست. اگرچه تلاش مي کند تا صورت استدلال را با نور و ظلمت تغيير دهد؛ مثلاً اين اصل مشائي را که...
دوشنبه، 22 دی 1393
فقدان نوآوري فلسفي و راهکار حل آن
مراکز دانشگاهي ما که عهده دار آموزش و پژوهش در حوزه ي فلسفه هستند، امروزه چنان دچار جمود، جزميت، غفلت و سهل انگاري شده اند که شناخت و تحليل ماهيت...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
ابن سينا: محور فلسفه اسلامي آينده
ابن سينا در پيدايش نظام فلسفي در جهان اسلام، در مقايسه با معتزله يا کندي و حتي فارابي، نقش اساسي داشت. با کار ابن سينا زمينه براي پيشرفت در تفکّر...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
فلسفه مشاء پس از ابن سينا
ابوعلي حسين بن عبدالله بن علي بن سينا معروف به ابوعلي سينا يا ابن سينا در سال 370 هجري متولد شد و در سال 428 هـ از دنيا رفت. او در کمتر از شصت...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
وضعيت کنوني فلسفه در جهان اسلام
فلسفه و همراه آن مکتب کلامي معتزله، در هجوم اشعريت و تصوّف، چنان به زمين خوردند که هنوز هم نتوانسته اند سربلند کنند. در همه ي کشورهاي اسلامي،...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
اثبات واجب از منظر ابن سينا، قيصري و محقق طوسي
قيصري در اين بخش مسائل مهمي را درباره ي حقيقت هستي از ديدگاه عرفا مطرح مي کند که ما آن ها را ضمن چند مسئله بحث مي کنيم. نخستين آن ها مسئله ي...
سه‌شنبه، 16 دی 1393
بيانيه ي کنفرانس جهاني علم در قرن بيست و يکم
« کنفرانس جهاني علم در قرن بيست و يکم » از روز 26 ژوئن سال 1999 تا اول ژوئيه ي همان سال در بوداپست مجارستان زير نظر سازمان يونسکو و شوراي بين...
يکشنبه، 14 دی 1393
روش علمي در علوم اجتماعي
برخي روش تجزيه و تحليل علمي در علوم اجتماعي و تجربي را يکسان مي دانند و عده اي متفاوت قلمداد مي کنند. ماکس وبر تصريح مي کند که جهان علوم اجتماعي...
يکشنبه، 14 دی 1393
فلسفه ي علم کوهن و لاکاتوش
نظريه هاي روش شناختي قبل از ابطال گرايان و همچنين خودمنش ابطال گرايي در هر صورت و با وجود کارآمدي و يا ناکارآمدي آن ها يک خط سير نسبتاً پيوسته...
يکشنبه، 14 دی 1393
ارتباط ابطال گرايي و نظريه ي اقتصاد
ابطال گرايي، هم فلسفه ي علم است و هم نوعي روش شناسي که پس از تدوين توسط پوپر، در سال 1938 توسط هاچيسون در اقتصاد معرفي شد. ادعاي ضمني پوپر (...
يکشنبه، 14 دی 1393
قلمروي فلسفه ي علم
روش شناسي يکي از عناصر کليدي فلسفه ي علم است و فلسفه ي علم به بررسي عمومي چيستي علم مربوط مي شود. چيستي روش شناسي يکي از پرسش هايي است که در...
يکشنبه، 14 دی 1393
تاريخ فلسفه ي علم
فلسفه ي علم همانند ابعاد ديگر انديشه ي انساني از روزگاران قديم در مطالعات و مباحثات علمي وجود داشته است و بنابراين شايد نتوان تاريخ دقيق آغاز...
يکشنبه، 14 دی 1393
عدد در انديشه اخوان الصفا
در سده هاي اوليه اسلامي مباحث مربوط به اصول اعتقادي و مسائل ديني، مسلمانان را به وادي علوم عقلي مانند منطق و کلام کشانيد. مسلمانان با فتح سرزمينهايي...
شنبه، 13 دی 1393
نکاتي مهم درباره ي « وجود » و احکام آن در عرفان
از آن جا که وجود، اساسي ترين اصل جهان بيني عرفاني بوده و عرفان مکتبي است که در عين رابطه و پيوند تنگاتنگش با عواطف و احساسات و جاذبه ها و نيازهاي...
شنبه، 13 دی 1393
اثبات واجب از منظر ابن سينا، قيصري و محقق طوسي
قيصري در اين بخش مسائل مهمي را درباره ي حقيقت هستي از ديدگاه عرفا مطرح مي کند که ما آن ها را ضمن چند مسئله بحث مي کنيم. نخستين آن ها مسئله ي...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (2)
و اگر متعلّق به قهر و هيبت باشند، « صفات جلالي » گويند، و هر يک از اين دو نيز داراي جلال و جمالند. صفات جماليّه داراي جلالند و صفات جلاليّه داراي...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (3)
اين که گفته شد، مربوط به حال « محبوبان » است، نه « محبّان ». که انجذاب و کشش محبّان، پس از سلوک و مجاهده حاصل آيد، که آن را به جاي خود بيان خواهيم...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (1)
ذات الهي را، اگر من حيث هي هي، اعمّ از اتصّاف و عدم اتّصافش به صفتي از اوصاف اعتبار کنيم، آن را به عنوان « هويّة » و « حقيقة الحقايق » مي نامند.
شنبه، 13 دی 1393