اسطوره و دین
برای بررسی اسطوره از منظر دین شناسی طبعاً باید اسطوره را ذیل دین گنجاند. اما بدین ترتیب اسطوره نیز در معرض همان چالشی قرار می گیرد که علم برای...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و آیین
اسطوره را عموماً متن یا کلامی می دانند که اغلب در قالب یک داستان بیان می شود، و آن را یا می خوانند یا می شنوند. اما بر اساس یکی از رویکردهای...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و فلسفه
رابطه ی اسطوره و علم با رابطه ی اسطوره و فلسفه همپوشانی دارد و بنابراین دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان مطرح شده در مقاله قبل را می شد در...
جمعه، 8 آذر 1392
اسطوره و علم
در غرب قدمت انتقاد از اسطوره دست کم به دوران افلاطون می رسد که به دلایل گوناگون به ویژه دلایل اخلاقی، اسطوره های هومری را رد می کرد. در این میان...
جمعه، 8 آذر 1392
نگرشی جامعه شناختی بر اساطیر و نگاهی تحلیلی بر اسطوره ی آفرینش در ایران باستان
اسطوره نه به معنای داستانی واقعی با ابعادی غیر واقعی و فوق بشری، و نه به معنای کوششی ابتدایی برای تبیین جهان آفرینش؛ بلکه به معنای تجلّی گاه...
شنبه، 5 مرداد 1392
نمادهای مشترک در سه تمدن کهن
پژوهش های باستان شناسان بزرگ بر اساس مدارک و مستندات به دست آمده در کاوش ها و حفاری های علمی نشان می دهد که اولین تعامل و ارتباط تمدن های کهن،...
پنجشنبه، 27 تير 1392
غفلت از هویت تاریخی
چند دهه غفلت پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ایرانی در قبال بررسی اسناد تاریخی کار را به اینجا رساند که بخش اعظم جامعه ما اکنون با تاریخ خود بیگانه اند.
پنجشنبه، 20 تير 1392
سنگ جادویی باران ساز
فریزر J.G.Fraser در تألیف عظیم خود، «شاخ زرّین Golden Bough» در بحث از «تنظیم کردن جادویی هوا» که بر مبانی chomeopachic magic یا جادوی تقلیدی...
شنبه، 7 ارديبهشت 1392
هشت گوشه و رمز و راز آن
خیام چنان در ششدر حیرت در راز و رمز چهار عنصر و پنج حس و شش جهت و هفت آسمان سرگردان است که آغاز و انجام حیات را درنیافتنی می داند؛ و اینک پژوهنده...
شنبه، 7 ارديبهشت 1392
اسطوره و اسطوره شناسی
واژه‌ی «اسطوره» در زبان پارسی وامواژه ای است برگرفته از زبان عربی، «الاسطوره» و «الاساطیره» که در زبان عرب به معنای روایت و حدیثی است که اصلی...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
جادوی عصر اسطوره
اسطوره چیست؟ پاسخ فرهنگ لغت کوچک آکسفورد چنین است: حکایتی صرفاً تخیلی که معمولاً افراد، اعمال و حوادثی فراطبیعی را در بر دارد و به برخی از تصورات...
يکشنبه، 20 اسفند 1391
بازگشت قهرمان (2)
فروید شاگردان فراوانی داشت که مشهورترین آنها کارل یونگ(1) (1961- 1875) است. وقتی توتم و تابو منتشر شد، یونگ از این که استادش روان را با جنسیت...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
بازگشت قهرمان (1)
کلمه «سایک»(1) [= روان] برگرفته از کلمه ای یونانی به معنی «نَفَس» یا «زندگی» و به تعبیر وسیع تر به معنی «روح» است. اسطوره کوپید(2) و پسوخه، که...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
الگوی پنهان در اسم اعظم
سال 1957 شاهد انتشار دو کتاب بود که اهمیت و تأثیر عمیق خود را همچنان حفظ کرده اند: اسطوره شناسی ها (1) ی رولان بارت (80-1915) و آناتومی نقد (2)...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
دیکتاتوری روشنگری
مردم تا حدودی قبول دارند که زبان واقعیّت را می آفریند. آنها می دانند که نویسندگان می آفرینند. می دانند که گفتن «انجام شد» ممکن است قراردادی بیافریند،...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
سفر به دل تاریکی
شاید مجاز باشیم که به ادّعای الیوت در مورد بازنمایی نظم جهانی اندکی به دیده تردید بنگریم. می توانیم خود را مجاز بدانیم که عبارت «روش اسطوره ای»...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
آخرالزّمان بی آخرالزّمان
الگوی آفرینش الیاده در تشخیص وجوه تشابه و تمایز میان شعر الیوت و شعر موریسون به کار می اید. نکته مهم، تعبیر آلتیزر، یعنی «تضاد میان امر مقدس...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
اینک آخرالزمان
اینک آخرالزمانِ کاپولا مُلهَم از دل تاریکی(1) جوزف کُنراد(2) (1902) است و کلّاً بر اساس آن پدید آمده است. راوی، که در فیلم ویلارد(3) و در کتاب...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
اسطوره ی بی اسطورگی
داستانی از مصر باستان در دست داریم. اوزیریس،(1) خدای گیاهان، که مورد محبّت و تحسین همگان است، حسادت برادرش سِت(2) را برمی انگیزد. سِت او را زنده...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391
سرزمین هرز
همیشه این امکان هست که متن ادبی یا فرهنگی را به سبب جاذبه اساطیری آن بخوانیم. پس به ناچار این فرض پبش می آید که سایر متون هم باید از این بابت...
پنجشنبه، 5 بهمن 1391