آیا تاریخ قصه است؟
ارسطو تاریخ را از آن جهت که با واقعیات جزئی و با اموری که بعقیده وی در آنها «محتمل» بودن ضرور نیست سر و کار دارد از شعر که سروکارش با واقعیات...
چهارشنبه، 8 آذر 1391
تصادف در تاریخ
در هر حال سکه یی که بر یک روی آن نقش اتفاق و تصادف هست بر روی دیگرش نقش معجزه است و خرق عادت. این هر دو در واقع توجیه گونه یی است برای آنگونه...
چهارشنبه، 8 آذر 1391
زمان دوری : تاریخ مقدس و سلسله مراتب وجود
بشر خاکی، به «آدم اول کلی» (1) موسوم شد. پس باید او را از نمونه ی آسمانیش، یعنی آدم روحانی یا سومین فرشته ای که دهمین فرشته شد، و در عین حال...
يکشنبه، 9 مهر 1391
تاریخ مقدس و ورای تاریخ
در این کتاب به بروزات و نمودهایی که تصور ذهنی ادوار نبوت و ولایت متضمن آن است نام تاریخ مقدس می دهیم اما این تاریخ شامل مشهودات مادی و ثبت وقایع
يکشنبه، 9 مهر 1391
تاریخ و فلسفه تاریخ
نوشتار حاضر به سبک و سیاق مدخل‌های دایره المعارف ها به نحو مختصر اما مفید و جامع به سه مقوله تاریخ، روش‌شناسی و فلسفه تاریخ پرداخته است. بخش...
دوشنبه، 7 فروردين 1391
آيا همه حقايق در تاريخ فلسفه‌آمده‌؟
حكمت و فلسفه را اگر- بمَثَل- به‌انسان تشبيه كنيم، تاريخ فلسفه، در حكم نسبنامه و شجرة اجداد و نياكان آن و سير زندگي و ماجراهاي او، از خردي تا...
شنبه، 27 فروردين 1390
آيا از تاريخ مي توان آموخت؟
تصور اينكه تاريخ بايد موعظه كند، سرگذشتى دراز دارد. به عقيده تاكيتوس(2)، مهمترين‏نقش تاريخ اين است كه نمى‏گذارد كارهاى شايسته فراموش شوند و آدميان...
دوشنبه، 8 فروردين 1390
نقد و بررسي نظريه توين بي در فلسفه تاريخ(3)
در نقد نظريه هاي نگرش تاريخي مبتني بر عوامل فرهنگي و نظام هاي فرهنگي و تمدني، بايد براساس مبنايي در نقد نظام هاي فرهنگي و تمدني، مفاهيم نظريه...
شنبه، 23 بهمن 1389
نقد و بررسي نظريه توين بي در فلسفه تاريخ(2)
آرنولد توين بي، (2) از سرشناس ترين نمايندگان معاصر فلسفله نظري يا جوهري تاريخ به شمار مي رود. او کوشيده است تا به کشف قوانين حاکم بر تاريخ بپردازد...
شنبه، 23 بهمن 1389
نقد و بررسي نظريه توين بي در فلسفه تاريخ(1)
پژوهش هاي فلسفي تاريخ به دو شاخه «فلسفه نظري يا جوهري تاريخ» و«فلسفه تحليلي يا انتقادي تاريخ» تقسيم مي شود. فلسفه نظري تاريخ، الگويي از فلسفه...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(3)
شهيد صدر بعد از بيان امکان و ضرورت طرح قوانين تاريخ در قرآن، براي هدايت و راهنمايي انسان هاي اهل حق در جهت اصلاح اجتماعي و خروج مردم از ظلمات...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(4)
برخي مکتب هاي بشري اراده و اختيار انسان را مقهور اراده و اختيار جامعه، و اراده افراد را محکوم اراده جامعه و تاريخ مي دانند. به ديگر سخن، افراد...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(2)
اگر براي جهاد بيرون نرويد، خدا شما را به عذابي دردناک شکنجه مي کند و گروهي ديگر را جايگزين شما مي سازد و شما (نمي توانيد) آسيبي به او برسانيد...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(1)
گستردگي دامنه تاريخ و احاطه نداشتن بر آن، ناممکن بودن آزمايش نظريه هاي تاريخ، آن گونه که در علوم تجربي مقدور است و خطاپذيري ويژه گزاره هاي تاريخ،...
شنبه، 23 بهمن 1389
ارتباط ميان حركت و كمال و تطبيق آن با فلسـفه تـاريـخ هـگل
تفكر، ذاتي آدمي و فصل مميز اوست و تفكر فلسفي، شأن ذات بشر و نهايت منزلت او مي‏باشد. تفكر، نسبت ميان انسان و حق است و آدمي در اين نسبت و ارتباط...
يکشنبه، 12 دی 1389
فلسفه تاريخ و موضوع پژوهشي تاريخي
«فلسفه تاريخ»1 عبارتي مبهم است. اين ابهام ناشي از دو معناي متفاوتي است كه معمولاً از واژه‌ي «تاريخ» اراده مي‌شود و به تبع اين دو معنا، واژه‌ي...
شنبه، 7 شهريور 1388
جهانى شدن و مقايسه‏ى آن با حكومت واحد جهانى حضرت مهدى
از اين آيات و روايات به روشنى استفاده مى‏شود كه 1 - سرانجام، صالحان‏اند كه وارث كل زمين‏اند، نه شرق يا غرب، جنوب يا شمال آن . 2 - افراد شايسته...
جمعه، 25 ارديبهشت 1388
فلسفه تاريخ اسلامى
فلسفه تاريخ، علمى نظرى است كه به تحليل و تعليل تاريخ به مثابه كليتى فراگير و منسجم و مبتنى بر روابط قاعده مند مى پردازد؛ به گونه اى كه نتايج...
يکشنبه، 30 فروردين 1388
فلسفه تاريخ بر مبناي انديشه ديني
فرض بر آن است كه ديدگاه به "تاريخ" و سنت تاريخ‌نويسي و بر مبناي اين دو، نگاه نظري و تأملي به تاريخ كه از آن اصطلاح "فلسفه تاريخ" را اراده مي‌كنيم،...
دوشنبه، 24 فروردين 1388
فلسفه تاریخ
1. فلسفه تاریخ، حرکت آینده یک مکتب، تفکر یا یک مذهب را نشان می‏دهد؛ به عبارت دیگر با غایتی که برای آن می‏شمرد، تنظیم حرکت به سوی آن هدف و غایت...
پنجشنبه، 20 فروردين 1388