تجربه‌گرایی
تجربه‌گرایی به مجموعه نظریه‌هایی گفته می‌شود در پی تبیین، تعریف و توجیه مفاهیم و / یا معرفت ما که داعیه‌ی اصلی آن‌ها این است: همه‌ی مفاهیم و...
چهارشنبه، 16 دی 1394
پُرسمان
این مفهوم به پیکربندی مفاهیم نظری پیش‌فرض گرفته شده در یک متن یا گفتمان اشاره می‌کند. پرسمان، «میدان» پرسش‌هایی را که می‌توان مطرح ساخت و شکل...
چهارشنبه، 16 دی 1394
پراکسیس
تعریف: نزد ارسطو به اعمالی گفته می‌شود که در مقام غایات فی نفسه انجام می‌گیرند، یعنی عملی که برای خاطر خودش انجام می‌گیرد؛ و متفاوت با پویسیس...
پنجشنبه، 10 دی 1394
آباءِ عُلْوی در فلسفه
آباءِ عُلْوی، در اصطلاح فلاسفة قدیم، فلك ثوابت و هفت ستارة گردنده كه در عناصر چهارگانه (خاك، آب، باد و آتش) و طبایع اربعه (گرمی، سردی، تری و...
دوشنبه، 26 مرداد 1394
فرق علم حضوری با علم حصولی
علم یا شناخت انسان بر دو نوع است: علم حضوری و علم حصولی (علم فکری). بین علم حضوری و علم حصولی تفاوت‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها از این قرار...
شنبه، 10 مرداد 1394
پدیدار شناسی Phenomenology(2)
هگل پدیدار شناسی مطلق نداشت. او فنومنولوژی روح و عقل را مطرح می کند. هگل در پی تدوین یک سیستم برای علم بود و در این سیستم می توان شبحی از دیدارشناسی...
دوشنبه، 5 مرداد 1394
پدیدار شناسی Phenomenology(3)
یکی از ادعاهای اصلی و مهم هوسرل و سایر پدیدارشناسان این است که پدیدارشناسی بدون پیش فرض است. معنی دیگر این ادعا چنین است که نظریات پدیدارشناسی...
دوشنبه، 5 مرداد 1394
پدیدار شناسی Phenomenology(4)
هوسرل بر تلازم پدیدارشناسی و وجود شناسی تأکید می کند که همین امر موجب تمایز ایده آلیسم او از ایده آلیسم محض می شود. وی حتی در شناخت ماهیت ، خود...
دوشنبه، 5 مرداد 1394
پدیدار شناسی Phenomenology(1)
پدیدار شناسی هم چنان که از نامش پیداست. پدیدار را مدنظر دارد. در مورد پدیدارهای اجتماعی که تنها مواد لازم مطالعات انسانی و اجتماعی هستند، نظرهای...
دوشنبه، 5 مرداد 1394
تعریف علم
مبحث علم از مباحث مهم و یکی از مسائل مشکل فلسفی است. جمع بسیاری از دانشمندان آن را از مقوله کیف و به معنای حصول چیزی در ذهن دانسته‌اند. گروهی...
چهارشنبه، 3 تير 1394
اقسام علم
هر انسانی ممکن است در هر چیزی شک کند، اما در وجود خود به عنوان یک موجود دارای فکر و حتی شک کننده نمی‌تواند شک کند. این آگاهی که به وسیله حواس...
چهارشنبه، 3 تير 1394
واژه شناسی زیبایی
تنها فایده ی تعریف اینست که نویسنده را قانع می سازد که نتیجه گیری هایش نه غیر منطقی اند و نه، در عین محدودیتهایشان، ناقص. بنابراین ذکر تعاریف...
چهارشنبه، 3 تير 1394
واژه نامه ي هندوئيسم
ادويته: غير ثنوي، نام مکتب ودانته. اهيسمه: عدم خشونت. آرنيکه: کتاب جنگل، متنهايي که مناسک ودايي را تشريح مي کنند. آره تي: چرخاندن...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
تعامل حکمت عملي و حکمت نظري
در اين صحبتي که بنده خدمتتان عرضه خواهم داشت، فلسفه را از لحاظ تعليم و تربيت جدا خواهم کرد. در واقع من فلسفه يي را که به تعليم مي پردازد، يک...
سه‌شنبه، 12 اسفند 1393
دو گرايي فلسفه ي اسلامي
ذهن ايراني از دير باز با دو گونه ثنويت- ثنويت مغي در ايران باستان و ثنويت يوناني در ايراني اسلامي- در کشاکش بوده است. اين دو ثنويت يکسان نيستند،...
شنبه، 27 دی 1393
تناسخ از ديدگاه سهروردي
تناسخ ( انتقال روح از بدني به بدن ديگر ) . اين باور از عهد باستان در ميان مردم هند، مصر و يونان وجود داشته است. اين فکر نخستين بار در کجا پيدا...
دوشنبه، 22 دی 1393
نکاتي مهم درباره ي « وجود » و احکام آن در عرفان
از آن جا که وجود، اساسي ترين اصل جهان بيني عرفاني بوده و عرفان مکتبي است که در عين رابطه و پيوند تنگاتنگش با عواطف و احساسات و جاذبه ها و نيازهاي...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (2)
و اگر متعلّق به قهر و هيبت باشند، « صفات جلالي » گويند، و هر يک از اين دو نيز داراي جلال و جمالند. صفات جماليّه داراي جلالند و صفات جلاليّه داراي...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (3)
اين که گفته شد، مربوط به حال « محبوبان » است، نه « محبّان ». که انجذاب و کشش محبّان، پس از سلوک و مجاهده حاصل آيد، که آن را به جاي خود بيان خواهيم...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان برخي اصطلاحات عرفا (1)
ذات الهي را، اگر من حيث هي هي، اعمّ از اتصّاف و عدم اتّصافش به صفتي از اوصاف اعتبار کنيم، آن را به عنوان « هويّة » و « حقيقة الحقايق » مي نامند.
شنبه، 13 دی 1393