افلاطون و هنر
جمهورِ افلاطون اثری در فلسفه‌ی سیاسی است که به تأثیرات سوء هنر بر جامعه نظر می‌کند. افلاطون ضمن توصیف چگونگی شکل‌گیری یک اجتماع براساس نوعی عدالت...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
آموزه‌های هنری ارسطو
افلاطون در کتاب دهم جمهور در پایان بحثش درباره‌ی شعر، چالش یا شاید بتوان گفت دعوتی را مطرح می‌کند. می‌گوید به کسانی که شعر را دوست دارند باید...
يکشنبه، 15 فروردين 1395
آموزه‌های هنری افلاطون
نظریات افلاطون درباره‌ی هنر در چندین همپرسه او بیان شده است، ولی معروف‌ترین آن‌ها جمهور است که به بحث درباره‌ی دولت آرمانی می‌پردازد. افلاطون...
يکشنبه، 15 فروردين 1395
رابطه‌ی دو اندیشه‌ی ویتگنشتاین
ویتگنشتاین در دو دوره فلسفه ورزی خویش بر زبان تمرکز دارد به طوری که زبان را می‌تواند قلب تفکر وی محسوب داشت، اما دیدگاه او در این دو فلسفه یکسان...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
کارنپ در برابر هایدگر
در سال‌های 1920 تا 1929 میلادی شکاف بین فلسفه قاره‌ای و فلسفه تحلیلی نه تنها ریشه‌دارتر شد بلکه مباحث پیچیده‌ای را نیز در خود جای داد. بخش روشن...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
مکتب ویتگنشتاین در فلسفه‌ی دین
بهترین مقدمه بر مکتب ویتگنشتاین، خود ویتگنشتاین است. در کتاب‌نامه این مقاله، نام برخی کتب و مقالات فیلسوفانی که سعی در طرح، دفاع یا نقد آراء...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
دیلتای و اعاده‌ی اعتبار به علوم انسانی
دیلتای (1911 – 1833) در مقابل روح پوزیتیویستی حاکم بر دورانش که باعث کم‌اعتباری علوم‌انسانی شده، خواهان اعتبار بخشی مجدد به این علوم است. دیلتای...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
سعادت به روایت فلسفه‌ی یونان باستان
جان هر، فرزند آدام هر که برخلاف پدر در زمره فیلسوفان اخلاق‌گرای سنتی بریتانیا جای می‌گیرد، در این نوشتار با نظر کردن به رابطه دین و اخلاق از...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
فلسفه‌ی قاره‌ای علم آغازین
بابت بابیچ فیلسوف قاره‌ای معاصر آمریکایی است که به دلیل مطالعات ژرفی که بر روی فلاسفه‌ی قاره‌ای همچون نیچه و هایدگر انجام داده یکی از شناخته...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
نگاهی به فلسفه‌ی نوین
دوران رنسانس سرآغاز نوعی قطع رابطه با دوران قرون وسطی بود كه هم دوره‌ای غیرمترقبه بود و هم دوره‌ای انتقالی. [در این دوران] از سویی ظهور انسان...
يکشنبه، 9 اسفند 1394
نگاهی به فلسفه‌ی سده‌های میانه
در هزاره‌ای كه دوران باستان یونانی- رومی را از دوران رنسانس جدا می‌سازد، فیلسوفان مسیحی طرح‌های بی‌شماری درباره‌ی نظم طبیعت پدید آوردند كه نه...
يکشنبه، 9 اسفند 1394
نگاهی به فلسفه‌ی یونانی
هم فلسفه و هم علم یونانی هر دو در اثر تضعیف ادیان یونانی پا به عرصه‌ی هستی گذاشتند و خلأیی را پر كردند كه در اثر عقب نشینی جهان بینی دینی، پدید...
يکشنبه، 9 اسفند 1394
یأس فلسفی در عصر پایان فرا روایت‌ها
اگر بپذیریم که یک ناامیدی در عصر حاضر و به صورت خاصی در جامعه‌ی ما به وجود آمده است، این ناامیدی می‌تواند نشان از وضع خاصی در تفکر باشد. بنابراین...
چهارشنبه، 28 بهمن 1394
تحقیر و مرگ امید
اگر امید را فهم از آینده در زمان حال بدانیم، آنگاه سنت فکری و فرهنگی کهن ما و نیز ماهیت مواجهه‌ی ما با فرهنگ و تفکر مدرن در دویست سال اخیر جایگاه...
چهارشنبه، 28 بهمن 1394
همراهی دیالکتیکی امید و تراژدی
امید به اقتضای انواع تفکر صورت‌های متفاوتی پیدا می‌کند. برای نمونه در یکجا امید با نیروی خیال درآمیخته و طرح‌های اتوپیایی را خلق می‌کند و در...
چهارشنبه، 28 بهمن 1394
امید‌تاریخی، جایگزین امیدهای فراتاریخی
اندیشه‌ی پراگماتیسم در عصر حاضر به دلیل نوع نگاه متفاوتی که به ماهیت و جایگاه تفکر فلسفی در جامعه دارد، از اساس نسبت متفاوتی با مفهوم امید برقرار...
چهارشنبه، 28 بهمن 1394
در انتظار هدیه‌ی سمع و بصر
امید در نسبت انسان و هستی معنای حقیقی خود را می‌یابد. در نسبتی که انسان به دنبال تعین بخشی و تسلط برهمه‌ی امور جهان است، ناامیدی و در نسبتی که...
سه‌شنبه، 27 بهمن 1394
هستی- نه- هنوز
فهم امید نیازمند یک هستی‌شناسی مبتنی بر آینده است، بدین‌معنا که هنوز حدی از وجود هست که به فعلیت در نیامده و جهان را نمی‌توان از پیش و به کمک...
سه‌شنبه، 27 بهمن 1394
پارادوکس تحقق
امید همواره فرا رفتن انسان از وضع موجود به وضعی بهتر و مطلوب درآینده است، اما مشخص نیست که وضع مطلوب و متعلق امید، گسسته از وضع موجود تحقق می‌یابد...
سه‌شنبه، 27 بهمن 1394
در باب فضیلت ناامیدی
امید همواره گشودگی به ماورای خود و به نوعی تسلیم در برابر امر متعالیست، از این حیث مانع خود بنیادی و سوژگی، و آزادی و استقلال انسان از بیرون...
سه‌شنبه، 27 بهمن 1394