پیرامون تأثیر‌پذیری رولان بارت از آندره ژید
در سال 1975 و سپس در سال‌های بعد است که رولان بارت آشکارا از تأثیرپذیری خود از آندره ژید سخن می‌گوید و خوانندگان را به تأمل وامی‌دارد. این اظهارات...
سه‌شنبه، 14 مهر 1394
صنایع فرهنگی، خاستگاه یک پندار
همه می‌دانیم که مفاهیم به خودی خود، وجود ندارند، بلکه بر مسائلی کاملاً واقعی دلالت می‌کنند و از زمان و مکانی خاص، سخن می‌گویند. یافتن خاستگاههای...
دوشنبه، 13 مهر 1394
صنایع فرهنگی، مانع یا فرصتی نو برای توسعه فرهنگی (1)
مطالعات اخیر درباره‌ی زندگی فرهنگی جمعیت به عنوان یک کل (آمار راجع به عادات فرهنگی و مصارف خانگی، مطالعات تحلیلی نشانه شناسی و بررسیهای جامعه...
دوشنبه، 13 مهر 1394
صنایع فرهنگی، مانع یا فرصتی نو برای توسعه فرهنگی (2)
نفوذ فرهنگی کشورها در فاصله‌ی سالهای 1980 تا 2000 دیگر با معیارهای آغاز قرن بیستم و حتی زمان تأسیس یونسکو قابل اندازه گیری نیست. در گذشته، مبادلات...
دوشنبه، 13 مهر 1394
معنای صنعت فرهنگی و تعریف آن
اصطلاح «صنعت فرهنگ» (به حالت مفرد) نخستین بار در یکی از فصول کتاب "دیالکتیک روشنگری" آدورنو و هورکهایمر ابداع شد، هنوز درباره‌ی نوع فعالیتهایی...
دوشنبه، 13 مهر 1394
ضرورت توجه به صنعت فرهنگ
هر اندازه موقعیت صنعت فرهنگ مستحکم‌تر باشد، به همان نسبت سریع‌تر می‌تواند به نیازهای مصرف کننده پاسخ گوید و به تولید، کنترل و تنظیم این نیازها...
دوشنبه، 13 مهر 1394
به سوی عُرفی نو از زمان
"لِنارت لوندمارک" می گوید: "همه چیز را نمی توان تعقلی کرد. با سرعت دادن به نغمه های یک قطعه ی موسیقی، آهنگ بهتری آفریده نمی شود. به همین دلیل...
شنبه، 21 شهريور 1394
پایان زمان
یکی از بهترین سرگرمی های مردم سوئیس گردآوری ساعت های قدیمی مچی است. حدود چند سال پیش برای خرید ساعتی قدیمی وارد یکی از فروشگاه های سوئیس شدم....
شنبه، 21 شهريور 1394
نوزاد را لک لک با خودش می آورد
زندگی هنوز هم تحت شروط زمانیِ معینی تحول و توسعه می یابد. موجودات زنده در سراسر تاریخ تکاملی خود در محدوده های معین زمان خیمه می زنند. خفاشها...
شنبه، 21 شهريور 1394
زمان نو
بیماری و پیری می تواند فرد را بیرون از آن نظامی از فرآیندهای اجتماعی قرار بدهد که با زمان شمارها تنظیم شده است. وقتی که در اثر بیماری و پیری...
شنبه، 21 شهريور 1394
وقتی که همه رژه می روند
میکائیل یونگ "در کتاب شگفت و بیدارکننده اش به نام "جامعه ی کوک شده، تپش های طبیعی و جدول زمانی بشر" (1988) تلاش می کند جامعه ای را توصیف کند...
شنبه، 21 شهريور 1394
هایدگر، زمان و ملال
تحلیل های هَیدِگر از زمان برای همگان آشناست، اما این آشنایی اغلب سطحی و یکجانبه است. توصیف ناتمامی که در کتاب "وجود و زمان" (1927) وجود دارد،...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
اَینشتین و ناشناختگی زمان
بسیاری مدعی شده اند که نظریه ی نسبیت در مقایسه با تفکر مکانیکی- و آن جبر فیزیکی که ما در تفکرات نیوتن راجع به هستی می بینیم- آزادی بیشتری به...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
زمان و مکان از نظر برگسون
یکی از فیلسوفان معاصر که به طور جدی بر معمای زمان خود را متمرکز کرده است، هانری برگسون (1941-1859) است. او از سال 1900 تا 1924 در کلژ دوفرانس...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
کانت: صور شهودی و مقولات متناقض
کانت ادراک زمانی را در جایی از معرفت ما جایگزین می کند که خارج از انتظار است. او فکر می کند که تمام آگاهی بشر از واقعیت ها به دلیل گره خوردگی...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
به سوی درکی نو از زمان
اصول راهبانه‌ی "بِنِدیکت" از آغاز سال 500 میلادی هم زمان کار و هم زمان نیایش را در اوقات ثابتی از روز معین کرد. غرض از این قانون استفاده‌ی عقلانی...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
نگاهی تحلیل گرانه به پارالوژیسم‌های عقل محض (2)
موضوع پارالوژیسم سوم این همانیِ «خود» در خلال زمان است. کانت هم چون هیوم این همانی را مستلزم عنصری دائمی و ثابت می‌داند که باقی می‌ماند و در...
شنبه، 10 مرداد 1394
نقد روان‌شناسی عقلی و پارالوژیسم‌ها (2)
پارالوژیسم دوم از پارالوژیسم اول ابهام کمتری دارد. دکارت و لایب نیتس می‌گویند که نفس، بسیط، غیرمرکب، تقسیم ناپذیر و بدون اجزاست. کانت «بساطت...
شنبه، 10 مرداد 1394
نگاهی تحلیل گرانه به پارالوژیسم‌های عقل محض (1)
بخش «پارالوژیسم‌های عقل محض» تنها بخشی از «دیالکتیک استعلایی» است که کانت در طبع (یا ویرایش) دوم آن را بازنویسی کرده است. پارالوژیسم‌ها استدلالاتی...
شنبه، 10 مرداد 1394
نقد روان‌شناسی عقلی و پارالوژیسم‌ها (1)
منظور از روان شناسیِ عقلانی (انسان شناسی عقلانی)، دانشی است متافیزیکی در مورد نفس که تنها بر تحلیل قدرت نفس برای ادراک کردن (فکر کردن) یا ماهیت...
شنبه، 10 مرداد 1394