رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(1)
كسانى انديشه ماركس را مرده و بحث از آن را بيهوده مى دانند، زيرا فروپاشى اردوگاه سوسياليستى را، كه بر اساس آموزه هاى ماركس شكل گرفته بود، بزرگترين...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(2)
درباره جمله «دين افيون مردم است» دو تفسير وجود دارد: يكى تفسير لنينيستى و ديگرى تفسيرى غيررسمى و سازگارتر با متنى كه اين سخن در آن آمده است....
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (1)
اين نوشتار ناظر به بحثى است كه در طول تاريخ از مسائل و دغدغه هاى فكرى انسان بوده است. هم حس كنجكاوى بشر و هم تأثيرى كه اين معرفت در عمل مى گذاشته،...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (2)
نكته: حضرات معصومين همگى نور واحدند و با نور رسول خدا متحدند: «اوّلنا محمد، اوسطنا محمد، آخرنا محمد و كلّنا محمد»[25] آب: 1. فردى نزد امام باقر...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (3)
ثالثاً: در رواياتى، كه از نظر تعداد حداقل دست كم به حد تواتر معنوى اند، آمده كه اين اولين مخلوق «نور رسول خدا» و يا «روح رسول خدا»(صلّی الله...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نخستين آفريده از منظرى اسلامى و مسيحى (4)
اصطلاح «لوگوس» (Logos) يونانى است و در معانى متعددى به كار رفته است از جمله: كلمه، كلام، عقل، نيروى مدبر، اصل، مبدأ و... بحث لوگوس از مباحث مطرح...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
فلسفه دین ویتگنشتاین
نخستین پژوهش فلسفى ویتگنشتاین، تقریباً شش سال پس از ورود او به کمبریج به بار نشست، و در سال 1922 به نام رساله منطقى، فلسفى انتشار یافت. او پس...
شنبه، 14 اسفند 1389
مفاهيم يکتاپرستانه از واقعيت غايي (2)
آيين‌هاي يکتاپرستي را مي‌توان با استفاده از معيارهايي متفاوت از بحث‌هاي مذکور از يکديگر متمايز کرد. درک اين مساله مستلزم شناخت تمايزاتي است که...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
مفاهيم يکتاپرستانه از واقعيت غايي (1)
اين مقاله دو مفروض دارد: 1. ميان يکتاپرستي يوناني با ديگر انواع يکتاپرستي همانندي وجود دارد؛ 2. يکتاپرستي يوناني در چشم انداز اديان سامي (يهوديت،...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
ويتگنشتاين: خدا باور يا ملحد؟
ويتگنشتاين يکي از چهره هاي علمي قرن بيستم است که نگرش هاي او به طور معمول و مشخص ،بازتاب هاي گوناگون و گسترده اي درميان انديشمندان ديگر داشته...
شنبه، 15 آبان 1389
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي
دراين مقاله، ضمن بيان اصول ومباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تأکيد شده است:1- انسان موجودي مجردي است که همواره و در هريک...
شنبه، 15 آبان 1389
جايگاه عقل و وحي در هندسه معرفت بشري
تاريخ انديشه بشر گواهي مي دهد که پرسش کهن ازنسبت عقل و ايمان يا عمل ودين، همواره به دنبال پاسخ هايي تازه بوده است. کوشش براي فهم نسبت اينها،...
شنبه، 15 آبان 1389
آشنايى با مكتب دئيسم ‏(1)
مسئله گرايش به دين و دين‏باورى همواره يكى از دغدغه‏هاى اصلى بشر بوده است. در طول تاريخ، آيين‏ها و مكاتب گوناگون با باورها و ديدگاه‏هاى متفاوت...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1389
آشنايى با مكتب دئيسم ‏(2)
اين موارد را مى‏توان از اصول تفكر دئيسم در باب خداشناسى نام برد:(30) 1. خدا به عنوان علت اولى، جهان را خلق كرد. 2. خداوند قوانين غيرمتغيّرى...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1389
مسئلة «صدق» در الهيات پست ليبرال
هرگونه موضع‌گيري درباره ماهيت و معناي صدق بر حوزه‌هاي مختلف معرفتي، ازجمله عرصة دين و الهيات، تأثير خواهد گذاشت. «الهيات پست‌ليبرال»، يكي از...
يکشنبه، 27 دی 1388
ارزيابي ادلّه و مباني نظرية حدوث نفس
تاكنون، در باب حدوث يا قدمِ نفس، دست‌كم هفت نظرية مختلف را از قول دانشمندان گوناگون نقل كرده‌اند، اما اكثر فلاسفه به ويژه فلاسفة مسلمان، به رغم...
يکشنبه، 27 دی 1388
امكان دستيابي به معرفت عقلي در حوزه دين
يكي از مهمترين مباحث معرفت شناسي ديني اين است كه براي دستيابي به معرفت ديني، چه منبع يا ابزاري كارايي دارد؟ آيا راه معرفت در برابر ما گشوده است...
شنبه، 26 دی 1388
رويكرد فيلسوفان امروزي و ديدگاه هاي مذهبي
از زمان افلاطون و ارسطو و حتي قبل از آن، فلسفه بيشتر مربوط مي شد به درك الگوي اصلي و پايه اي عالم و ارتباط آن با انسان. اين دو زمينه را مي توان...
چهارشنبه، 2 دی 1388
غرض الهی در خلق
یکی از مباحث بسیار مهم و پیچیده در مباحاث الهیات و اصول عقاید اسلامی توجه به مسئله غایت و هدف باریتعالی از خلقت عالم مکنات است ، گروهها و نحله...
دوشنبه، 22 تير 1388
مردم شناسي ديني فلسفه
1. فلسفه، دانشي از دانش بشري است كه چارچوبهاي مفهومي دانشهاي بشري را تنظيم ميكند و اين را به وسيله دانش ديگري يعني منطق انجام مي دهد به عبارت...
دوشنبه، 8 تير 1388