دلايل توحيد خداوند و نقد و بررسي آنها (2)
تا اينجا هشت دليل بر اثبات توحيد واجب الوجود آورديم که ظاهراً هر يک از آن ها به گونه اي مبناي ويژه خود را داشت. اين دلايل عبارتند از:
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نقدي بر تصور فيلسوفان از خدا
تصور و معرفت ما از موجودات به يکي از سه صورت زير مي باشد: الف. تصور و شناخت سلبي ( تنزيهي ). در اين گونه تصور، تکيه و تأکيد ما بر سلب و نفي است....
چهارشنبه، 7 آبان 1393
دلايل توحيد خداوند و نقد و بررسي آنها (1)
دلايل اثبات وجود خدا، همگي تنها به وجود مبدأ و حقيقت واجب دلالت دارند. اما درباره اوصاف واجب و مبدأ هستي، از جمله در مورد يگانگي او بايد جداگانه...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
چگونگي تصور خدا در جهان اسلام
در اينکه ما نمي توانيم درباره ذات خداوند، چيزي بدانيم و بگوييم، مسلمانان اتفاق نظر دارند. اما به هر حال اين مسئله هميشه مطرح بوده است که مي خواهيم...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
بررسي و نقد براهين اثبات وجود خدا (2)
چنان که بيان شد تا زماني فارابي، استدلال هاي اثبات وجود خدا بر هشت مبنا استوار بود. فارابي مبناي وجوب و امکان را اساس استدلال خود قرار داد و...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
بررسي و نقد براهين اثبات وجود خدا (1)
دلايل اثبات وجود خدا را از مرحله اي جدي مي گيريم که خردورزي بشر آغاز شده باشد. زيرا پيش از آن، انگيزه انسان براي خداپرستي و دين داري جز گرايش...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
اثبات واجب از نظر متفکران مسلمان
ظاهراً وجود خدا چنان که ماتريدي گفته براي هيچ فرقه اي جاي ترديد نبوده و مشکل اصلي در تعريف و توصيف خدا بود. اما به هر حال اين معتقدان به خدا،...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
اوصاف خدا از نظر متفکران اسلام
اگر قرآن را به عنوان يک « اعجاز » نگريسته و مشخصه اصلي اعجاز را همان « خارق العاده »، بودن بدانيم، از نظر تبيين اين ادعا و اثباتش مشکلي نخواهيم...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
ايزدشناسي پيش از اسلام
تفکر فلسفي را از تخيّلات و افسانه پردازي، تنها با ميزان و مبناي عقلانيت مي توان جدا کرد. هر گزاره اي که باور آن تنها بر اساس تلقين و تقليد بوده...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
خداي اسلام و ايزدان يوناني
در عصر حاضر، در هيچ دين و مکتبي، موضوع « خدا » به اندازه دين اسلام روشن و عقلاني نيست. تحت تأثير آموزه هاي روشن اسلام، در اين باره، در فلسفه،...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
در نقد يگانه انگاري دين و فلسفه
دانايي اندک بشر تا کجا است؟ انسان تا کجا آزاد است تا به اندازه توانش، آگاه شود؟ شايد انسان، با بلند پروازي خود، آرزوهايش را در قلمرو دانايي،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
دين از ديدگاه روسو
روسو مانند اکثر نويسندگان هم عصر خود تمايز قائل مي شود بين دين طبيعي که احکام صرفاً اخلاقي آن براي همه ي انسان ها يکي است و ادياني که در طول...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
آيا صحيح است که دين فطري است ؟
نزديک به نيم قرن اخير، اصلي با عنوان « فطرت » در معارف اسلامي، به ويژه در آثار برخي از شخصيت هاي مورد احترام و مقبول اين دور؛ مانند شهيد مطهري،...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
دين در آمريکا
وضع سازمانهاي ديني در ايالات متحده از چند جهت غيرعادي است. آزادي بيان مذهبي مدتها پيش از آنکه تحمل اعتقادات و اعمال مذهبي مختلف در هر جامعه ي...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
جنبشهاي هزاره مسيحي
کيش کارگو نمونه اي از يک جنبش هزاره اي است. وجود و تعداد اين گونه جنبشها آشکارا نشان مي دهد که دين غالباً الهام بخش عمل سياسي و دگرگوني اجتماعي...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
تحولات جاري در دين
ديدگاهي که مارکس، دورکهايم و وبر همگي در آن سهيم بودند اين بود که دين سنتي بيش از پيش در دنياي مدرن به صورت امري حاشيه اي در مي آيد- و دنيوي...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
دين در انگلستان
برطبق آمار سال 1851، در حدود 40 درصد بزرگسالان در انگلستان و ويلز هر يکشنبه به کليسا مي رفتند؛ در سال 1900 اين نسبت به 35 درصد و تا سال 1950...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
جنسيت و دين
کليساها و مذاهب، سازمانهاي مذهبي برخوردار از نظامهاي اقتدار تعريف شده هستند. در اين سلسله مراتب، مانند حوزه هاي ديگر زندگي اجتماعي، زنان اکثراً...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
انواع سازمان ديني
همه ي اديان متضمن اجتماعات مؤمنان اند، اما اين اجتماعات به شيوه هاي مختلفي سازمان داده مي شود. يکي از شيوه هاي طبقه بندي سازمانهاي ديني نخستين...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
انواع دين
در جوامع سنتي دين معمولاً نقشي اساسي در زندگي اجتماعي دارد. نمادها و شعاير ديني غالباً با فرهنگ مادي و هنري جامعه- موسيقي، نقاشي يا کنده کاري،...
دوشنبه، 20 مرداد 1393